Upptakt - Introduktion till läkaryrket, 6 hp
Introductory course, 6 credits- Kurskod
- 2LK001
- Kursens benämning
- Upptakt - Introduktion till läkaryrket
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Medverkande institutioner
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2007-03-13
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2008-06-25
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2008
Särskild behörighet
Mål
Kursens syfte är att studenten översiktligt ska kunna beskriva hälsa och sjukdom, att introducera studenten till läkarens verksamhet och att ge studenten en överblick över läkarutbildningens utformning vid Karolinska Institutet. Målen relaterar till de övergripande lärandemålen för hela läkarprogrammet. Mål avseende kunskaper och förståelse är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin: S1) enkel (t.ex. känna till, identifiera), S2) sammansatt (t.ex. redogöra för, beskriva), S3) relaterad (t.ex. analysera, relatera till), och S4) utvidgad (t.ex. teoretisera, analysera). Praktiska färdighetsmål är nivåindelade enligt Miller: M1) veta, M2) veta hur man utför, M3) kunna visa, och M4) kunna utföra yrkesmässigt. Kunskap/förståelse Studenten ska kunna identifiera faktorer som bidrar till att bibehålla hälsan och också kunna relatera dessa faktorer till egna kunskaper, övertygelser och erfarenheter (S 4). ha kunskap om basala sjukdomsprocesser och medicinsk behandling. ha kunskap om faktorer som påverkar beteendet och också kunna relatera dessa faktorer till egna kunskaper, övertygelser och erfarenheter (S 4). kunna redogöra för hur kunskapen om sjukdomars orsaker och behandling kan förändras radikalt inom bara några decennier (S 2). översiktigt känna till hur den högre utbildningen är organiserad och hur den bedrivs, och specifikt känna till hur läkarutbildningen vid Karolinska Institutet är utformad (S1). kunna redogöra för hur fattigdom, samhällets organisation, sociala faktorer, miljöfaktorer och levnadsvanor kan påverka hälsan och också hur dessa faktorer kan prägla sjukdomspanoramat i vårt land såväl som globalt (S2). känna till hur kultur, etnicitet, genus och kön påverkar både hälsa och sjukdom, samt sjukdomars sociala konsekvenser (S 2). ha kunskap om den vetenskapliga grammatiken, om grunderna för evidensbaserad medicin och om forskningsetik (S1). kunna definiera begreppet läkekonst (S3). kunna redogöra för vanliga återkommande beteenden i olika faser av en grupps utveckling (S2). kunna analysera tidigare egna erfarenheter av olika gruppers utveckling (S3). Färdigheter Studenten ska kunna avgöra om andnings- och/eller cirkulationsstillestånd föreligger (M3) utföra basal hjärtlungräddning, i enlighet med gällande nationella riktlinjer (M3). visa förmåga att söka och tolka medicinsk information (S2). kunna beskriva olika former för att ge och ta feedback (M2). kunna redogöra förbasala hygienrutiner avseende handhygien, handskar, skyddskläder och stänkskydd (S2, M2). Förhållningssätt Studenten ska känna till konstens betydelse för vetenskapen (S2). känna till vikten av ett vetenskapligt förhållningssätt inom medicinen (S3). kunna sätta upp mål dels för sin inlärning, dels för att båda kunna styra den och för att kunna utvärdera den (M3). känna till att det finns forskningsetiska frågeställningar inom medicinsk forskning (S2). börja använda lärandeportföljen (S3).
Innehåll
I kursen presenteras läkaryrket och läkarutbildningen . Studenten introduceras också till innebörden av professionella och vetenskapliga förhållningssätt. Kursen innehåller ett kollo, där studenten ges tillfälle att lära känna sina kurskamrater, studenter från tidigare kurser och lärare och läkare. Under kollot görs gruppövningar och en fallbaserad etikdiskussion påbörjas. Studenten, som nu kommer ut på sin första verksamhetsförlagda placering, följer en läkare i vederbörandes kliniska verksamhet (auskultation). Undervisningen i etik och psykologi tar sin avstamp i studentens upplevelser av den kliniska miljön. Studenten får en introduktion i sjukvårdsmetodik, till exempel i form av övning i hjärtlungräddning på ett kliniskt träningscentrum (KTC). Läkarens verksamhet presenteras dels genom möjligheten för studenten att träffa läkare på kollot, dels genom att studenten deltar i verksamhetsförlagd auskultation. Basvetenskapiga frågor tas upp under flera moment, bland annat i samband med översikten om medicinens utveckling. Denna exemplifieras bland annat med hur basvetenskapliga landvinningar lett till förbättrad behandling. En dag av kursen ägnas åt momentet Grupp och Ledarskap där studenterna under handledning bland annat får arbete med målbild, riktlinjer och feedback i den egna gruppen. Syftet med Grupp och Ledarskapsdagen är att utveckla studentens förmåga till att samverka och kommunicera i grupper samt stimulera studenten till reflektion över gruppdynamiska processer. På kursen används integrerande uppgifter, vilka till exempel handlar om depression, övervikt, hjärtstopp och krampanfall.
Arbetsformer
Kursen, som bygger på studentens egen aktivitet, innehåller individuell undervisning, individuell handledning och undervisning i grupp. En del av momenten är IT-understödda.
Examination
Examinationen sker genom reflekterande portföljblad. Studenten ska kunna reflektera både över sitt eget lärande och över aktuella kursmoment. Vid otillräckliga portföljblad måste studenten komplettera, enligt examinators anvisningar. Obligatoriska moment: - Grupp och Ledarskapsmomentet - Hjärtlungräddningsmomentet - Verksamhetsförlagd placering i primärvården Begränsning av prov- och praktiktillfällen: Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt Karolinska Institutets riktlinjer. Vid kursen medverkar, förutom Karolinska Institutet, även Södertörns högskola och Teaterhögskolan. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Om den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till fortsatt verksamhetsförlagd utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Stockholm : Norstedt, 2006 - 224, [4] s. ISBN:91-1-301598-2 (inb.) LIBRIS-ID:10136317 URL: http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13015982_O_1.jpg Sök i biblioteket