Kursplan för

Upptakt - Introduktion till läkaryrket, 6 hp

Introductory course, 6 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , HT08 , HT09 , HT11 , VT13 , HT13 , HT14 , HT16 , HT17 , VT18
Kurskod
2LK001
Kursens benämning
Upptakt - Introduktion till läkaryrket
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Medverkande institutioner
  • Institutionen för lärande, informatik, management och etik
  • Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik
  • Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
  • Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
  • Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Programnämnden för läkarprogrammet
Datum för fastställande
2007-03-13
Reviderad av
Programnämnd 2
Senast reviderad
2016-04-21
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2016

Särskild behörighet

Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 (områdesbehörighet A13). Eller: Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D (områdesbehörighet 13).

Mål

Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten insikt i läkarutbildningens utformning vid Karolinska Institutet, läkarens verksamhet och betydelsen av ett vetenskapligt förhållningssätt och därmed ge studenten bästa möjliga förutsättningar att tillgodogöra sig studierna vid läkarprogrammet.

Lärandemål
Målen relaterar till de övergripande lärandemålen för hela läkarprogrammet. Mål avseende kunskaper och förståelse är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin*

Kunskap och förståelse
Studenten ska:

• kunna redogöra för KI:s läkarprograms struktur, innehåll och arbetssätt och de krav som ställs på en läkarstudent (S2)

• ha kunskap om hälso- och sjukvårdens uppbyggnad och grundläggande principer för medicinsk behandling samt kunna redogöra för hur synen på sjukdomar och behandling kontinuerligt förändras med den vetenskapliga utvecklingen (S2).

• kunna resonera kring kompetenser som behövs för läkaryrket och kring begreppet patientcentrerad vård, ha grundläggande kännedom om etiska principer samt kunna redogöra för grundläggande mekanismer för teamsamverkan och ledarskap (S2). (PU)
 
 
Färdigheter
Studenten ska:

• kunna avgöra om andnings- och/eller cirkulationsstillestånd föreligger och utföra basal hjärtlungräddning, i enlighet med gällande nationella riktlinjer (M3).

• kunna söka och utvärdera medicinsk information och muntligen och skriftligen kommunicera egna synteser av denna information (M2). (VetU)

• kunna arbeta på ett konstruktivt sätt i en grupp med insikt om sin egen roll och påverkan på teamet (M2) (PU).

Förhållningssätt
Studenten ska:

• Känna till vikten av ett humanistiskt, etiskt och vetenskapligt förhållningssätt inom medicinen (PU och VetU)

• Uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling (PU)
 

Innehåll

Kursen består av tre moment:
 

Upptakt, 3 hp Upptaktens ämnesmässiga kärna är läkarutbildningen och läkaryrket. Momentet inleds med ett internat där studenten träffar sina kurskamrater, studenter från tidigare kurser och läkare. Under internatet utförs gruppövningar och en fallbaserad etikdiskussion. Under momentet beskrivs läkarutbildningen, dess upplägg motiveras liksom utbildningens arbetssätt och de förväntningar som ställs på studenterna. Hälsa och sjukdom i ett samhällsperspektiv diskuteras, liksom läkarens verksamhet i vård och forskning och studenterna får möta läkare med olika roller. Vetenskaplig utveckling, 1.5 hp VetU-momentet omfattar introduktion till vetenskaplig informationssökning och kommunikation, vetenskapsteori och filosofi samt introduktion till epidemiologi och biostatistik. I ett första projektarbete, kallat Miniprojektet, introduceras grundläggande begrepp inom medicinsk vetenskaplig metodologi och studenten presenterar arbetet muntligt och skriftligt. I ett andra andra projektarbete, under rubriken ”Ärftlighet och människan i hälsa och sjukdom”, fördjupar sig studenten i genetikens mekanismer och redovisar skriftligt. Professionell utveckling, 1.5 hp PU-momentet omfattar teamsamverkan och ledarskap, patient-läkarmötet, medicinsk etik, hjärt-lungräddning och en mentorsledd workshopsdag. Mentorn följer sin grupp studenter under hela läkarutbildningen.

Arbetsformer

Kursen innehåller föreläsningar, seminarier, grupparbete, workshop, färdighetsträning, självstudier, inläsning, reflektion och muntlig och skriftlig redovisning.

Internatet är förlagt till annan ort och inkluderar en kvällsaktivitet och en övernattning.

Examination

Upptakt:
Examination: Tre skriftliga inlämningsuppgifter:
Utbildningsplan (portföljblad 1)
Hälsa, miljö och samhälle (portföljblad 2)
Integrerande uppgift (portföljblad 5)
 
Vetenskaplig utveckling:
Obligatoriskt deltagande: Workshop Litteratursökning
Examination:
Miniprojektet (portföljblad 3) muntlig och skriftlig examination
Projektarbete ”Ärftlighet och människan i hälsa och sjukdom”, skriftlig examination
 
Professionell utveckling:
Obligatoriskt deltagande:
Att ingå i och att leda ett team (workshop)
Etikdag (workshop)
Läkaren in action (workshop)
Examination:
Skriftlig examination: Professionell Utveckling (portföljblad 4).
Praktiskt prov (Hjärt- och lungräddning).

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av provtillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt Karolinska Institutets riktlinjer.
 
* Målen är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin och Millers pyramid
SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera)
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva)
S3) relaterad (ex. analysera, relatera)
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera) 

Millers pyramid:
M1) veta
M2) veta hur man utför
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt

Litteratur och övriga läromedel

Utbildningsplan för läkarprogrammet vid Karolinska Institutet
Professionell utveckling inom läkaryrket Andersson, Sven-Olof
Pleijel, Agneta Drottningens chirurg