Kursplan för

Upptakt - Introduktion till läkaryrket, 6 hp

Introductory course, 6 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , HT08 , HT09 , HT11 , VT13 , HT13 , HT14 , HT16 , HT17 , VT18
Kurskod
2LK001
Kursens benämning
Upptakt - Introduktion till läkaryrket
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Medverkande institutioner
  • Institutionen för lärande, informatik, management och etik
  • Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik
  • Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
  • Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Programnämnden för läkarprogrammet
Datum för fastställande
2007-03-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2007

Särskild behörighet

Ma D, Fy B, Ke B och Bi B.

Mål

Kursens syfte är att ge studenten översiktlig kunskap om hälsa och sjukdom, att introducera studenten till läkarens verksamhet och att ge studenten en överblick över läkarutbildningens utformning vid Karolinska Institutet. Målen relaterar till de övergripande lärandemålen för hela läkarprogrammet. Mål avseende kunskaper och förståelse är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin: S1) enkel (t.ex. känna till, identifiera), S2) sammansatt (t.ex. redogöra för, beskriva), S3) relaterad (t.ex. analysera, relatera till), och S4) utvidgad (t.ex. teoretisera, analysera). Praktiska färdighetsmål är nivåindelade enligt Miller: M1) veta, M2) veta hur man utför, M3) kunna visa, och M4) kunna utföra yrkesmässigt. Kunskap/förståelse Systemet människan i balans Studenten ska • kunna identifiera faktorer som bidrar till att bibehålla hälsan och också kunna relatera dessa faktorer till egna kunskaper, övertygelser och erfarenheter (S 4). • ha kunskap om faktorer som påverkar beteendet och också kunna relatera dessa faktorer till egna kunskaper, övertygelser och erfarenheter (S 4). Systemet människan i obalans Studenten ska • kunna redogöra för hur kunskapen om sjukdomars orsaker och behandling kan förändras radikalt inom bara några decennier (S 2). Människan i samspel Studenten ska • översiktigt känna till hur den högre utbildningen är organiserad och hur den bedrivs, och specifikt känna till hur läkarutbildningen vid Karolinska Institutet är utformad (S1). • dels känna till hur kultur, etnicitet, genus och kön påverkar både hälsa och sjukdom, dels kunna relatera dessa faktorer till sina egna kunskaper, övertygelser och erfarenheter (S 4). • kunna redogöra för hur fattigdom, samhällets organisation, sociala faktorer och miljöfaktorer kan påverka hälsan och också hur dessa faktorer kan prägla sjukdomspanoramat i vårt land såväl som globalt (S2). • ha kunskap om sjukdomars sociala konsekvenser och om välfärdssystemets roll för människors trygghet och försörjning vid långvarig sjukdom samt kunna relatera denna kunskap till sina egna tidigare kunskaper, övertygelser och erfarenheter (S4). • ha kunskap om den ”vetenskapliga grammatiken”, om grunderna för evidensbaserad medicin och om forskningsetik (S1). • kunna definiera begreppet ”läkekonst” (S3). Färdigheter Systemet människan, i direkt kontakt Studenten ska kunna • avgöra om andnings- och/eller cirkulationsstillestånd föreligger (M3) • utföra basal hjärtlungräddning, i enlighet med gällande nationella riktlinjer (M3). Systemet människan, i indirekt kontakt Studenten ska kunna • visa förmåga att tolka medicinsk information (S2). Människan i samspel Studenten ska kunna redogöra för • basala hygienrutiner avseende handhygien, handskar, skyddskläder och stänkskydd (S2, M2). • basala omvårdnadsrutiner avseende handgrepp, lyftteknik, mätning av kroppslängd, vikt och temperatur samt för principer avseende mätning av vätskeintag och urinmängd (M2). Förhållningssätt Kunskap och attityd Studenten ska • känna till konstens betydelse för vetenskapen (S2). • känna till vikten av ett vetenskapligt förhållningssätt inom medicinen (S3). • kunna resonera kring de delar av läkarens utbildning och läkarens verksamhet som rör etiska, psykologiska, sociologiska och genusrelaterade frågor och problem (S3). Beteende/värderingsförmåga Studenten ska • kunna sätta upp mål dels för sin inlärning, dels för att båda kunna styra den och för att kunna utvärdera den (M3). • känna till, och också kunna diskutera, forskningsetiska frågeställningar samt kunna ge exempel på etiska kontroverser inom medicinsk forskning (S2). • kunna både dokumentera och följa sin egen utveckling genom att använda lärandeportföljen (S3).

Innehåll

I kursen presenteras läkarutbildningen och läkaryrket. Studenten introduceras också till innebörden av professionella och vetenskapliga förhållningssätt. Kursen innehåller ett ”kollo”, där studenten ges tillfälle att lära känna sina kurskamrater, studenter från tidigare kurser och lärare och läkare. Under kollot görs gruppövningar och en fallbaserad etikdiskussion påbörjas. Studenten, som nu kommer ut på sin första verksamhetsförlagda placering, följer en läkare i vederbörandes kliniska verksamhet (auskultation). Undervisningen i etik och psykologi tar sin avstamp i studentens upplevelser av den kliniska miljön. Studenten får en introduktion i sjukvårdsmetodik, till exempel i form av övning i hjärtlungräddning på ett kliniskt träningscentrum (KTC). Läkarens verksamhet presenteras dels genom möjligheten för studenten att träffa läkare på kollot, dels genom att studenten deltar i verksamhetsförlagd auskultation. Basvetenskapiga frågor tas upp under flera moment, bland annat i samband med översikten om medicinens utveckling. Denna exemplifieras bland annat med hur basvetenskapliga landvinningar lett till förbättrad behandling. På kursen används integrerande uppgifter, vilka till exempel, handlar om depression, övervikt, hjärtstopp och krampanfall.

Arbetsformer

Kursen, som bygger på studentens egen aktivitet, innehåller individuell undervisning, individuell handledning och undervisning i grupp. En del av momenten är IT-understödda.

Examination

Examinationen sker genom reflekterande portföljblad. Studenten ska kunna reflektera både över sitt eget lärande och över aktuella kursmoment. Betygen är godkänd alternativt underkänd Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen Vid otillräckliga portföljblad måste studenten komplettera, enligt examinators anvisningar.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt Karolinska Institutets riktlinjer. Vid kursen medverkar, förutom Karolinska Institutet, även Södertörns högskola och Teaterhögskolan.

Litteratur och övriga läromedel

Pleijel, Agneta Drottningens chirurg
Utbildningsplan för läkarprogrammet vid KI Övrigt material som anknyter till kursmoment tillkommer.