Studenthälsans kurser och grupper

Vi erbjuder grupper och kurser med olika teman för dig som är student, där utbudet kan variera varje termin. Varje grupp eller kurs består av ett antal träffar, där vi ses runt fyra–åtta gånger.

Anmäl dig till vår kurs för att få hjälp med stresshantering. Foto: Pixabay CC0

Observera att antalet platser är begränsat och det är många som vill delta i våra grupper. Du är varmt välkommen att anmäla dig till flera grupper/kurser, men vi kommer i första hand erbjuda plats till en grupp per termin och person.

ACT - Kurs i stresshantering

I vår kurs ACT – Hantera stress och främja hälsa får du lära dig att hantera den stress som är oundviklig i det dagliga livet - inte minst som student. Kursen innehåller både teori och praktiska övningar. Kursen brukar hållas för 12–15 deltagare.

Den baseras på kunskap från forskning inom den psykologiska inriktningen ”Acceptance Commitment Therapy”. Forskning från både Sverige och England visar att detta är en effektiv metod för att minska stress för vuxna och ungdomar.

Kursledare: Marie Åkerman, psykiatrisjuksköterska.

I kursen arbetar med frågorna:

  • Hur kan vi förhålla oss till den stress som är ofrånkomlig i vårt dagliga liv?
  • Vad bör vi acceptera och vad kan vi förändra?
  • Vad är stress och vad händer i kroppen när vi är stressade?
  • Hur kan vi förhindra depression eller utmattningsdepression?
  • Vad tycker jag är viktigt och vad ska mitt liv stå för?
  • Att identifiera vad jag som kursdeltagare vill ska finnas med i mitt liv inom livets olika områden.

Vi lär oss även undersöka strategier och möjligheter för att konkret börja ta steg i riktning mot de liv vi vill leva. Gör ett hälsotest för att se hur din stressnivå är just nu.

Anmälan och kursdatum

Datum för höstterminens kurs: 18/10, 25/10, 1/11, 15/11 kl. 16-19

Plats: online via Zoom.

Anmäl dig här

 

Förelsäningssal med studenter och professor som föreläser.
Delta i vår ”Våga tala”-grupp och öva på att prata inför en grupp. Foto: Erik Flyg.

"Våga tala"-grupp

Tycker du att det är jobbigt med muntliga redovisningar eller att ta ordet under gruppdiskussioner? Delta i vår ”Våga tala”-grupp och öva på att prata inför grupp i ett tryggt sammanhang.

Kursen innehåller teoretiska moment samtidigt som vi tränar på att prata inför gruppen, både spontant och förberett. Antal deltagare kommer vara 12-14 personer.

Gruppledare: Hannes Claesson, leg. Psykoterapeut och Ann-Louise Ebérus, kurator.

Anmälan och kursdatum

Datum för höstterminens kurs: 21/9, 28/9, 5/10 och 12/10 kl. 16:00 - 19:30

Plats: Campus Flemingsberg.

Gruppen är nu fullsatt och anmälan stängd.

 

Woman adjusting her shoelaces before training.
Delta i vår grupp för ett balanserat studie- och arbetsliv. Foto: iStock

Psykologisk hållbarhet - för ett balanserat studie- och arbetsliv

Studenthälsan och Friskvården är måna om att du ska må bra under din studietid. Denna grupp erbjuder verktyg som kan hjälpa dig att minska stress och hitta balans mellan studier och andra livsområden. Kursen innehåller både teoretiska och praktiska moment. Bland annat får du en introduktion till gymträning och i medveten närvaro/mindfulness. Du får också reflektera över hur du vill att din studietid ska vara och hjälp att utforma personliga mål utifrån det.
 

Träff 1: presentation och introduktion till gruppen. Samtal om vikten av att ta hand om sig själv och personlig reflektionsövning ”Hur vill jag att min studietid ska se ut?”.  

Träff 2: introduktion till gymmet och samtal om fysisk aktivitet och träning.

Träff 3: introduktion till medveten närvaro (mindfulness) och formulering av personliga mål att arbeta vidare med.

Träff 4: uppföljningsträff efter tre veckor. Vi följer upp hur det gått med dina personliga mål och pratar om vidmakthållande av förändring och eventuella hinder/fallgropar som kan uppstå.
 

Alla är välkomna, inga förkunskaper eller träningsvana behövs.

Vi bjuder på fika under träffarna, meddela eventuella allergier/specialkost i din anmälan.

Kursledare: Felicia Dunér, psykolog Studenthälsan och Rasmus Nylander, fysioterapeut Friskvården.

Anmälan och kursdatum

Datum och tid: 26/9, 3/10, 10/10 och 31/10, kl. 17-19 

Plats: KI campus Solna: Friskvårdens lokal ”Studio” Berzelius väg 3, gatuplan samt KI:s gym ”Box” (tillfälle 2).

Gruppen är nu fullsatt och anmälan stängd.

Smörgås och smoothie serveras från 16:30.

Delta i vår grupp "Dans för hälsa" för ett ökat välbefinnande och minskad stress.
Delta i vår grupp "Dans för hälsa" för ett ökat välbefinnande och minskad stress. Foto: delafoi.cc

Dans för hälsa

Gruppen vänder sig till dig som kanske inte är van att dansa men som är nyfiken på att utforska hur rörelse och dans kan bidra till ökat välbefinnande och minskad stress. Vi utgår från Anna Duberg´s forskningsbaserade metod ”Dans för hälsa”. Metoden bygger på rörelseglädje och gemenskap utan krav på prestation. Genom dansen kan du bli mer närvarande i kroppen och låta hjärnan vila.

Varje tillfälle kommer att innehålla guidade rörelse- och dansövningar där du utgår från dig själv och din kropp som den känns just i dag. Varje tillfälle innehåller inslag av medveten närvaro och avslutas med avslappning.

Gruppledare: Stina Sunkel, specialistsjuksköterska.

Logotyp

Anmälan och kursdatum

Datum och tid: torsdagar med början 6:e okt till 15:e dec,
kl.16:30-17:30

Plats: Friskvårdens lokal ”Base” i Flemingsberg, Alfred Nobels allé 23.

Anmälan: Drop-in.

Till studenter från andra högskolor än KI, som inte har behörighet att komma in i gymmet - Vi ses utanför stora entrén till Alfred Nobels allé 23 (ANA23) kl.16:20 för insläpp (studenter som kommer efter det blir tyvärr inte insläppta, så kom i tid).


Notera att studenter utanför KI inte är behöriga att använda gymmet efteråt.


Gruppen kan komma att hållas på engelska