Transkulturell psykiatri - migration, psykisk ohälsa och trauma, 7,5 hp
Transcultural psychiatry - migration, mental health and trauma, 7,5 credits- Kurskod
- 9K8048
- Kursens benämning
- Transkulturell psykiatri - migration, psykisk ohälsa och trauma
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2011-07-01
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2011
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet. Erfarenhet från verksamhet där man möter nyanlända flyktingar.
Mål
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna Redogöra för humanitära kriser, migration, ackulturation och deras effekter på den psykiska hälsan på kort och på lång sikt, liksom analysera hälsofrämjande faktorer i mottagandet av nyanlända flyktingar. Översiktligt sammanfatta regelverket kring asylprocessen och nyanländas etablering samt kring rätten till vård, om olika aktörers roller i mottagandet av nyanlända flyktingar och om behovet av samverkan. Utförligt redogöra för och identifiera olika former av psykiska störningar, samt översiktligt sammanfatta bedömning och behandling. Analysera hur kulturella faktorer påverkar uttryck för, tolkningar av, kommunikation om och hjälpsökande för psykisk ohälsa. Sammanfatta hur psykisk ohälsa identifieras i ett transkulturellt perspektiv och redogöra för vägar till vård och behandling. Utförligt redogöra för de psykologiska och sociala konsekvenserna av trauma och översiktligt sammanfatta behandling av posttraumatiska tillstånd. Analysera faktorer som är viktiga i bemötandet av personer som varit utsatta för trauma. Översiktligt redogöra för somatisk hälsa och munhälsa i ett transkulturellt perspektiv. Översiktligt redogöra för interkulturell kommunikation och analysera situationer med kommunikationsproblem i ett transkulturellt perspektiv. Analysera nätverks och familjers betydelse i ett transkulturellt perspektiv och översiktligt redogöra för patienters och anhörigas perspektiv på vården och behovet av delaktighet. Översiktligt redogöra för faktorer som påverkar förutsättningarna för återhämtning från psykiska störningar, översiktligt sammanfatta hur psykisk ohälsa påverkar arbetsförmågan och hur arbetsförmågan bedöms i sjukskrivningsprocessen.
Innehåll
Kursen behandlar följande teman: Humanitära kriser, migration, ackulturation och påverkan på den psykiska hälsan på kort och på lång sikt. Stressfaktorer under migrationsprocessen och hälsofrämjande integration. Regelverket kring asylprocessen och nyanländas etablering, samt kring asylsökandes rätt till vård. Att identifiera psykisk ohälsa i ett transkulturellt perspektiv. Bemötande och orientering om diagnostik och behandling. Trauma psykologiska och sociala konsekvenser, bemötande, orientering om behandling. Somatisk hälsa och munhälsa i ett transkulturellt perspektiv. Nätverkets och familjens betydelse i ett transkulturellt perspektiv, anhörigas och patienters erfarenheter och behov av delaktighet. Återhämtning, arbetsförmåga och prestationsförmåga. Faktorer som gynnar återhämtning från svåra psykiska störningar. Hur psykisk ohälsa påverkar arbetsförmåga. Språk och kommunikation i mötet med nyanlända flyktingar.
Arbetsformer
Kursen startar med en intensivperiod med ett antal olika föreläsningar, en interaktiv workshop, dagliga gruppdiskussioner och reflektioner i storgrupp. Därefter följer ett antal veckors individuella litteraturstudier. Texter med anknytning till kursens teman läggs ut på den webbaserade lärplattformen PingPong och finns där tillgängliga i god tid innan kursstart. Vid uppföljningsdag hålls en föreläsning samt gruppexaminationer.
Examination
Examinationen sker i form av en gruppexamination vid uppföljningsdag fyra veckor efter veckokursen. För godkänt resultat krävs 80% närvaro under kursen och godkänd examinationsuppgift. Frånvaro under ett moment kompenseras med en skriftlig uppgift om det momentet. Examination sker gruppvis genom en muntlig redovisning av examinationsuppgift som delas ut vid kursstarten. I examinationsuppgiften kommer deltagare att genom kliniska exempel få belysa att de uppnått kursens lärandemål och läst den obligatoriska litteraturen.
Övriga föreskrifter
Efter kursen görs skriftlig kursutvärdering. Före och efter kursen görs en enkät om kursdeltagarens egen bedömning av sin kunskap inom kursens teman.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 296 s. ISBN:91-44-03328-1 LIBRIS-ID:9382502 s.13-152, s.205-222, s.243-283. Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 318 s. ISBN:978-91-44-04936-6 LIBRIS-ID:10674788 55-66 och s.86-194, s.263268, s.277-288. Sök i biblioteket
Stockholm : Transkulturellt centrum, SLL, 2007 ISBN:978-91-631-6333-3 Finns som länk på www.slso.sll/tc Sök i biblioteket
Läkemedelsboken, 2007
Regeringskansliet. Integrations- och jämställdhetsdepartementet, 2010
Regeringskansliet. Justitiedepartementet., 2011
Studentlitteratur, 2007 Bäärnhielm, S. Möten i den mångkulturella vården. s.287-306.
Migrationsverket. Hemsida, //www.migrationsverket.se/info/443.html
Arbetsförmedlingen, Föräkringskassan, Migrationsverket, SKL,
RSMH. (SOU 2009:89), 2010
Linköpings universitet, Hälsouniversitetet, 2010
Fördjupningslitteratur
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 318 s. ISBN:978-91-44-04936-6 LIBRIS-ID:10674788 övriga kapitel Sök i biblioteket
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 296 s. ISBN:91-44-03328-1 LIBRIS-ID:9382502 övriga kapitel Sök i biblioteket
Asylrådgivningsbyrån, http://www.temaasyl.se/Documents/Organisationer/Ovriga/Rekommendationer%20f%C3%B6r%20en%20j%C3%A4mst%C3%A4lld%20asylprocess.pdf
Transkulturellt centrum, 2010
Integrationsverket, 2005 Laddas ned från www.integrationsverket.se
Länsstyrelsen i Skåne län, 2007 s.19-35.
Examensarbete. Institutionen för folkhälsovetenskap, KI, 2009
Stockholms läns landsting, 2011 s.71-74
Psykiatri Södra, Fou-enheten, http://www.psykiatrinsodra.se/assets/plugins/tinymce3201/jscripts/ tiny_mce/plugins/filemanager/files/AlainTopor__Klas_Sundstrom_Aterhamtning.pdf
Uppsats. Institutionen för vård och natur. Högskolan i Skövde, 2010
Socialmedicinsk tidskrift 86(3), 2009 s 238-244.
Transkulturellt centrum, Stockholms läns landsting, 2007