Transkulturell psykiatri - migration, psykisk ohälsa och trauma, 7,5 hp
Transcultural psychiatry - migration, mental health and trauma, 7,5 credits- Kurskod
- 9K8048
- Kursens benämning
- Transkulturell psykiatri - migration, psykisk ohälsa och trauma
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2011-07-01
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2018-05-09
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2018
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet för högskolestudier.
Mål
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra översiktligt för regelverket kring asylprocessen, nyanländas etablering och rätten till vård.
- redogöra översiktligt för olika aktörers roller i etableringsprocessen.
- förstå psykiska störningar i kontexten av migrationens effekter på hälsan, kulturella faktorers påverkan, samt de psykologiska och sociala konsekvenserna av trauma.
Färdigheter och förmågor
- analysera situationer och patient/klientfall utifrån kunskaper om migrationens effekter på hälsan, kulturella faktorers påverkan, de psykologiska och sociala konsekvenserna av trauma.
- identifiera psykiska störningar i kontexten av migrationens effekter på hälsan, kulturella faktorers påverkan, de psykologiska och sociala konsekvenserna av trauma samt föreslå vägar till vård och behandling.
- analysera faktorer som är viktiga i bemötandet och i kommunikation med personer med annan kulturell bakgrund och personer som varit utsatta för trauma.
- förstå och analysera faktorer som är viktiga för en hälsofrämjande integration utifrån faktorer identifierade i forskning och beprövad erfarenhet.
Värderingar och förhållningssätt
- förhålla sig professionellt till vårdsökande och deras närstående, med särskild hänsyn till dessas kulturella bakgrund och eventuella erfarenheter av trauma.
Innehåll
Kursen behandlar följande teman:
- Humanitära kriser, migration, ackulturation och påverkan på den psykiska hälsan på kort och på lång sikt, för både barn och vuxna.
- Stressfaktorer under migrationsprocessen och hälsofrämjande integration.
- Regelverket kring asylprocessen och nyanländas etablering, samt kring asylsökandes rätt till vård.
- Att identifiera psykisk ohälsa i ett transkulturellt perspektiv. Bemötande och orientering om diagnostik och behandling och om traumamedveten omsorg.
- Trauma - psykologiska och sociala konsekvenser, bemötande, orientering om behandling.
- Primärvårdsperspektiv på somatisk och psykisk ohälsa.
- Hälsobehov hos barn och ungdomar i migration samt erfarenheter av behandlingsarbete. Särskilt fokus på ensamkommande barn och ungdomar.
- Nätverkets och familjens betydelse i ett transkulturellt perspektiv, anhörigas och patienters erfarenheter och behov av delaktighet.
- Återhämtning, arbetsförmåga och prestationsförmåga. Faktorer som gynnar återhämtning från svåra psykiska störningar. Hur psykisk ohälsa påverkar arbetsförmåga.
- Språk och kommunikation i mötet med nyanlända flyktingar.
Arbetsformer
I kursen ingår individuella litteraturstudier. Texter och filmer med anknytning till kursens teman läggs ut på den webbaserade lärplattformen och finns där tillgängliga i god tid innan kursstart. Där finns också inlämningsuppgifter som stöd för inläsningen.
Kursen inleds med en veckas schemalagd undervisning. Kursveckan består av föreläsningar, gruppdiskussioner och reflektioner i storgrupp. Kursen avslutas med två uppföljningsdagar som innehåller föreläsningar, gruppdiskussioner samt gruppexamination.
Examination
All schemalagd undervisning är obligatorisk då samtliga undervisningsmoment innehåller studentaktiva inslag som har betydelse för examination. Frånvaro från en del av den schemalagda undervisningen kan kompenseras med en skriftlig uppgift efter samråd med kursledningen.
Examination sker genom en muntlig redovisning av examinationsuppgift som delas ut vid kursstarten. Uppgiften förbereds och redovisas i grupp genom kliniska exempel och med frågor från examinatorn. Varje deltagares individuella prestation bedöms inom ramen för gruppredovisningen. I examinationsuppgiften kommer deltagare att genom kliniska exempel och frågor från examinatorn få belysa att de uppnått kursens lärandemål och läst den obligatoriska litteraturen.
Övriga föreskrifter
Efter kursens genomförande görs en skriftlig kursutvärdering.
Undervisningsspråk: svenska
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 387 s. ISBN:9789144083285 LIBRIS-ID:16016418 s.61-74, 125-216, 255-264, 281-312, 357-372 Sök i biblioteket
Natur & Kultur, 2014 - 300 s. ISBN:9789127121911 (inb.) LIBRIS-ID:16259421 sid 32-58, 128-160 och 223-245 Sök i biblioteket
Migrationsverket, 2017 URL: Länk
Arbetsförmedlingen, Migrationsverket, Försäkringskassan, SKL, 2013 URL: Länk
Stockholm : Transkulturellt centrum, SLL, 2007 ISBN:978-91-631-6333-3 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 445, [3] s. ISBN:978-91-44-04709-6 LIBRIS-ID:10462762 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32428-01/height/320/width/320/bild.jpg s. 287-306 Sök i biblioteket
Stockholm : Röda korsets center för torterade flyktingar, 2000 - 45 s. LIBRIS-ID:3311842
Regeringskansliet, URL: Länk
Arbetsförmedlingen, URL: Kan laddas ner från Arbetsförmedlingens hemsida
2012 URL: Länk till artikel Ingår i: Socialmedicinsk tidskrift : organ för sjuk- och hälsovård
2012 URL: Länk till artikeln Ingår i: Socialmedicinsk tidskrift : organ för sjuk- och hälsovård
Riksdagen,
Socialstyrelsen, URL: Länk
2016 Ingår i: Socialmedicinsk tidskrift : organ för sjuk- och hälsovård
2016 Ingår i: Socialmedicinsk tidskrift : organ för sjuk- och hälsovård
Regeringen, 2017 URL: Länk
Barn- och ungdomspsykiatri, Stockholms läns landsting, 2011 URL: Länk Ingår i: Tunström, Andreas; Balint, Marie; Nordström, Bitte Psykiatriskt arbete med barn och unga i migration. Vad behöver man tänka på? : erfarenheter och reflektioner på BUP Lunden Stockholm Stockholm : Barn- och ungdomspsykiatri, Stockholms läns landsting, 2011 - 115 s. ISBN:978-91-86981-01-3 LIBRIS-ID:12451430
Stockholm: Transkulturellt centrum, 2018
Fördjupningslitteratur
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 387 s. ISBN:9789144083285 LIBRIS-ID:16016418 Sök i biblioteket
Natur & Kultur, 2014 - 300 s. ISBN:9789127121911 (inb.) LIBRIS-ID:16259421 sid 106-127 Sök i biblioteket
Läkertidningen, 2013:110
Läkartidningen, 2013:110
Stockholm : Transkulturellt centrum, Stockholms läns landsting, 2012 - 32 s. LIBRIS-ID:14968231
2013 URL: Länk till artikel Ingår i: Socialmedicinsk tidskrift : organ för sjuk- och hälsovård
Stockholm : Socialstyrelsen, 2013 - 53 s. ISBN:9789175551210 LIBRIS-ID:14879569 URL: Fritt tillgänglig via www.socialstyrelsen.se Sök i biblioteket
Socialstyrelsen, URL: Länk
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 249 s. ISBN:9789144068152 LIBRIS-ID:14697928 Sök i biblioteket
Transkulturellt centrum, 2010
Integrationsverket, 2005
2015 Ingår i: Arbetsterapeuten
Uppsats. Institutionen för vård och natur. Högskolan i Skövde, 2010
Stockholms läns landsting, 2011 s.71-74
Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar, 2008 URL: Länk
1. uppl. : Årsta : FoU-enheten, Psykiatri Södra Stockholm, Stockholms läns sjukvårdsområde, 2007 - 24 s. LIBRIS-ID:10773024
2016 Ingår i: Socialmedicinsk tidskrift : organ för sjuk- och hälsovård
Socialstyrelsen, 2016 URL: Länk
2016 Ingår i: Socialmedicinsk tidskrift : organ för sjuk- och hälsovård
Stockholm : UNICEF Sverige, 2016 - 46 s. ISBN:9789163903649 LIBRIS-ID:19498992 Sök i biblioteket
Röda Korsets Center för torterade flyktingar, 2017
Stockholm : Röda Korsets högskola, 2016 - 182 s. ISBN:9789198368406 LIBRIS-ID:20000410 URL: Fritt tillgänglig via www.rkh.se Sök i biblioteket
Länsstyrelsen i Östergötland, 2017 URL: Länk
Första upplagan : [Sundsvall] : Svenska psykiatriska föreningen, [2018] - 246 sidor ISBN:978-91-7741-079-9 LIBRIS-ID:22383570 Sök i biblioteket