JoBSH - grundläggande utbildning i Journalhantering, Bemötande, Sekretess och Hygien

Den grundläggande utbildningen JoBSH, som riktar sig till dig som ska inleda din kliniska utbildning, VIL (verksamhetsintegrerat lärande), VFU (Verksamhetsförlagd utbildning) och därmed behöver regionens eTjänstekort.

Den förberedande utbildningen JoBSH är framtagen i samarbete mellan Region Stockholm, Sophiahemmets högskola, Marie Cederschiöld högskola, Röda korsets högskola och Karolinska Institutet.

Utbildningen riktar sig till dig som ska inleda din kliniska utbildning, VIL, och därmed behöver regionens eTjänstekort, en personlig identitetshandling som alltid skall bäras i verksamheten.

Genomför utbildningen och beställ ett eTjänstekort

För att beställningen av ett eTjänstekort till dig ska gå igenom måste du som student först genomföra och vara godkänd i JoBSH. Utbildningen tar cirka två  timmar att genomföra.

Om du redan har ett eTjänstekort behöver du inte skaffa ett nytt. Du förväntas ändå genomföra JoBSH-utbildningen och kunna styrka detta med intyg, se nedan.

Det är viktigt att du blir godkänd på hela e-utbildningen, läser alla sidor, besvarar samtliga frågor samt markerar att du läst regionens sekretessregler. För att avgöra om du är godkänd på hela utbildningen – kontrollera under fliken ”Personligt” och därefter ”Kursintyg” som du når på startsidan i Lärtorget (se nedan).

Först när du är 100% godkänd och har genererat ett intyg skickas automatiskt en beställning av eTjänstekort vidare till Regionens eTjänstekortkontor.

Logga in i JoBSH

Logga in i JoBSH (https://lartorget.sll.se

Klicka på ovan inloggningsalternativ (eller klistra in länken i din webbläsare) och använd dina vanliga inloggningsuppgifter till ditt lärosäte (samma som till exempel till din studentmail).

Du som inte har ett svenskt personnummer eller inte är folkbokförd i Sverige kommer inte kunna logga in i kursen, vänd dig till din VFU‐samordnare på ditt lärosäte.

Skriv ut ditt utbildningsintyg

Vi rekommenderar att du skriver ut (eller sparar på dator/mobil) intyget som visar att du är godkänd i JoBSH. Var beredd på att kunna visa upp det inför din första VFU/VIL. Så här hittar du ditt kursintyg: Klicka på ”Min portal” och därefter ”Portalöversikt”. Därefter på ”Personligt och sedan ”Kursintyg”. När du klickar på skrivarsymbolen kan du spara eller skriva ut ditt kursintyg.

Hämta ut ditt e-tjänstekort

Den automatiska beställningen finns kvar i endast 90 dagar så det är viktigt att du hämtar ut ditt kort så snart som möjligt inom den perioden.

För mer information om eTjänstekort kan du läsa på Vårdgivarguiden för studenter

Det är viktigt att du följer tidsramarna som rör beställning/ uthämtning av eTjänstekortet för att vara säker på att få ditt kort i tid och få tillträde till din kliniska utbildning, VIL.

Om du inte kan logga in

Har du inloggningsproblem: säkerställ att dina inloggningsuppgifter stämmer genom att logga in på ditt lärosäte (exempelvis Canvas på KI). Överensstämmelse med uppgifterna i folkbokföringen krävs för inloggning.

1. Om dina inloggningsuppgifter inte fungerar, kontakta kursadministrationen på ditt lärosäte.

2. Om dina inloggningsuppgifter stämmer, men du ändå inte kan logga in, skicka informationen, gärna tillsammans med skärmdump (fn + prt sc) på ditt felmeddelande, till Lärtorget  (lartorget.hsf@regionstockholm.se).

Två personer i operationskläder med dropp, skärm och annan medicinsk utrustning. De arbetar och har ryggen mot kameran.
Staffan Holmins labb vid MedTechLabs, Stockholm. Foto: Mats Persson/MedTechLabs