För dig som är student på Kompletterande utbildning för barnmorskor med utländsk examen Ny student på kompletterande utbildning för barnmorskor VT24

Välkommen till den kompletterande utbildningen för barnmorskor. För att tacka ja till programmet är det viktigt att du bekräftar din plats genom att du registrera dig på första kursen. Du behöver också aktivera ditt studentkonto för att få tillgång till viktiga funktioner och studiematerial på programmet.

Välkomstmail kommer skickas ut omkring mitten av december till antagna på programmet.

Välkommen till programmet

Några veckor före programstart får du som antagits till programmet ett välkomstmail med information från oss på programmet. Du är varmt välkommen att kontakta kursansvarig Åsa Gottfridsson eller handläggare Anna Wåhlin om du har några frågor.

Aktivera ditt studentkonto

Du måste ha ett aktivt studentkonto vid Karolinska Institutet. Är det första gången du är student vid KI måste du själv aktivera studentkontot enligt instruktionerna här: http://ki.se/utbildning/mitt-studentkonto. Kontona är klara för aktivering den 28 december 2023. Om du redan är student på KI så använder du samma studentkonto som du har sen tidigare.

Registrering

Registrering på programmets inledande kurs är möjlig under perioden 2023-12-28 till 2024-01-08 (kl 23:59). Utebliven registrering anses som att ha lämnat återbud till platsen. Du ska registrera dig till första kursen på programmet i LADOK genom att logga in här: https://www.student.ladok.se/student/loggain.

Kursen du ska registrera dig på är Barnmorskans profession inom svensk hälso- och sjukvård, kurskod 7KB000. Mer information om webbregistrering.

Logga in i Ladok och kontrollera att dina uppgifter stämmer. Du kan även själv skriva ut studieintyg efter registreringen.

Programstart

Kurs- och programstart är måndag den 15 januari 2024.

Återbud

Vill du lämna återbud till din plats så gör du det via ”Mina sidor” på den nationella sidan antagning.se. Detta är möjligt fram till att registreringen har öppnat.

Vill du lämna återbud efter att registreringen har öppnat mailar du istället till KI:s egen antagningsenhet antagning@ki.se.

Anstånd

För dig som vill ansöka om anstånd med studiestarten (dvs senarelägga studiestarten) görs detta av dig hos Antagningsgruppen. Information om hur du söker anstånd hittar du på https://utbildning.ki.se/antagning

Söker du anstånd behöver du även meddela oss på programmet så vi kan kalla in reserv i ditt ställe för innevarande termin. Meddela programhandläggare Anna Wåhlin, anna.wahlin@ki.se

All information om hur och vad du ska bifoga ansökan anstånd med studiestarten finns i länk ovan.

Mer information om vår kompletterande utbildning för barnmorskor

Du hittar mer information om programmet genom att klicka dig runt på programwebbenHär du du exempelvis en programöversikt med mer information om de kurser som ges inom programmet, administrativ information samt kontaktuppgifter.

Förberedande webbutbildning

Karolinska Institutet har på uppdrag av Sveriges Kommuner och Regioner och Sveriges läkarförbund tagit fram en helt webbaserad Introduktion till svensk hälso- och sjukvård för personal med utländsk utbildning.

Den innehåller en grundläggande orientering om den svenska hälso- och sjukvården och är utvecklad för att underlätta för personer med utbildning från länder utanför EU/EES i processen mot en svensk legitimation. Webbutbildningen är kostnadsfri och tar ca 5 veckor på kvartsfart.

ÅG
Anna Wåhlin