Deltagare på uppdragsutbildning - Så aktiverar du ditt studentkonto

Alla som går på en poänggivande utbildning vid Karolinska Institutet får ett studentkonto. Kontot ger dig tillgång till ett flertal tjänster som lärplattformen Canvas, e-post, KI:s trådlösa nätverk, det webbaserade systemet för studiedokumentation (Ladok), och distansåtkomst till bibliotekets resurser.

Så här aktiverar du ditt studentkonto

1. När du antas till en poänggivande uppdragsutbildning kommer du få en e-post från Karolinska Institutet med ditt användarnamn (KI-ID) och en aktiveringskod. Du använder dessa uppgifter för att aktivera ditt studentkonto.

2. Gå till aktiveringssidan. (Observera att du inte kan använda Internet Explorer för detta, använd en annan webbläsare t.e.x Chrome, Safari eller Firefox.)

3. På aktiveringssidan skriver du in ditt personnummer, e-post eller KI-ID (användarnamn) samt fyller i den aktiveringskod som du har fått i e-posten. Du behöver även klicka i boxen att du inte är en robot.

6. Vid nästa steg skapar du ett lösenord kopplat till ditt användarnamn.

7. Nu ska ditt studentkonto vara aktiverat och klart att använda. Observera att det kan det ta upp till 24 timmar innan e-postkontot fungerar.

Dessa tjänster når du med ditt studentkonto

Du kan logga in med ditt användarnamn (så kallad "KI-ID") och lösenord för att nå tjänster som:

Frågor och svar

Jag har inte fått e-posten med mitt användarnamn och aktiveringskod. Vad gör jag?

E-posten skickas i samband med att du blir antagen till kursen. Det brukar ske någon eller några veckor innan kursstart. Får du inte e-posten brukar det bero på någon av följande anledningar.

1. Om du tidigare har läst på Karolinska Institutet har du redan ett KI-ID och du får därför inte e-posten med användarnamn och aktiveringskod. Du kan återställa ditt användarnamn och lösenord.
  2. Kolla i din skräppostmapp. Ibland hamnar den där.
  3. Om den inte finns i din skräppostmapp kan det bero på att du har en annan e-post kopplad till det webbaserade systemet för studiedokumentation (Ladok). Det är förmodligen den e-post som du använde när du senast läste på universitet eller högskola. Kolla inkorgen på den e-posten.

Har du en vecka innan kursstart inte fått mejlet med ditt användarnamn och aktiveringskod eller om du inte vet vilken e-post, eller inte kommer åt e-posten som är kopplad till Ladok, kontakta ansvarig kurskoordinator.

Jag har glömt mitt lösenord och/eller användarnamn. Hur återställer jag dessa?

Skulle du glömma ditt lösenord till ditt studentkonto, behöver du beställa en ny aktiveringskod. Du beställer ny aktiveringskod här.  Aktiveringskoden skickas hem till dig med post till din folkbokföringsadress inom 1-3 dagar.

Du kan också besöka Student-IT på Universitetsbiblioteket på Karolinska Institutet campus Solna med legitimation, så får du hjälp med att byta lösenordet.

Hur loggar jag in i Canvas och Zoom?

Här nedan finns PDF-filer med steg-för-steg guider för hur du loggar in i Zoom och Canvas.

Observera: Om du går en poänggivande utbildning så loggar du in i Canvas som en student. Om du går en icke-poänggivande utbildning så loggar du in i Canvas som en extern användare. Mer information finns i PDF-filerna nedan.

Guider for inloggning till Zoom och Canvas

Michelle Azorbo