Mitt studentkonto

Alla som studerar på KI får ett studentkonto som ger dig tillgång till ett flertal tjänster såsom lärplattformen Canvas, e-post, KI:s trådlösa nätverk, Ladok och distansåtkomst till bibliotekets resurser.

Senaste nytt

Aktivera ditt studentkonto

  • Som ny student på KI aktiverar du själv ditt studentkonto. För höstterminen 2023 kan du aktivera ditt konto fr.o.m. den 2 augusti 2023.
  • För studenter med skyddad identitet finns information i antagningsbeskedet om att först ta kontakt med sekretesshandläggare.
  • När du aktiverar studentkontot godkänner du universitetsbibliotekets låneregler.
  • Har du varit student på KI de senaste två terminerna använder du samma studentkonto som tidigare. Har du glömt inloggningsuppgifterna, kolla under rubriken Byta lösenord till studentkontot
  • Mer information om vilka tjänster du får tillgång till via studentkontot finns på sidan Digitala tjänster och verktyg för studenter.

Använd ett av följande fyra sätt för att aktivera ditt studentkonto. De allra flesta studenter med svenskt personnummer aktiverar sitt konto via alternativ 1. Om du ska läsa en doktorandkurs och inte är KI-doktorand väljer du alternativ 2.

1. Aktivera studentkonto via inloggning till antagning.se 

Vid frågor om konto på antagning.se vänd dig direkt till antagning.se

2. Aktivera studentkonto via aktiveringskod

Om du har fått en aktiveringskod från KI (gäller främst internationella studenter, antagna till uppdragsutbildning och övriga externa kurser), antingen via mejl eller brev, loggar du in med aktiveringskod och aktiverar ditt studentkonto.

Har du inte fått någon aktiveringskod?
Beställ ny aktiveringskod som skickas med post till din folkbokföringsadress. Tänk på att inte beställa mer än en aktiveringskod åt gången.

Du kan även få en aktiveringskod utskriven genom att besöka Student-IT på universitetsbiblioteket i Solna eller Flemingsberg. OBS! Medtag legitimation.

Ska du läsa en doktorandkurs på KI men är inte KI-doktorand?
Beställ en aktiveringskod som skickas med post till din folkbokföringsadress.

3. Aktivera studentkonto via eduID

Har du ett verifierat eduID konto kan du använda det för att aktivera ditt studentkonto.

Frågor om eduID? Kontakta: support@eduid.se, tel: 0455-385200.

4. Kontakt med Student-IT

Du kan även få hjälp med att aktivera studentkontot genom att kontakta Student-IT på universitetsbiblioteket. OBS! Se till att ha en legitimation till hands.

Registrera dig på din kurs eller program

När du har aktiverat ditt studentkonto är det viktigt att du sen registrerar dig på din kurs eller ditt program för att behålla din plats. För att registrera dig på rätt sätt måste du följa de anvisningarna gällande registrering/upprop som den institution som ansvarar för din kurs/ditt program har.

Registrera dig i Ladok

Aktivera tvåstegsverifiering/Microsoft Authenticator

Tvåstegsverifiering/MFA (multi-factor authentication) är obligatoriskt på KI. Det innebär att du loggar in i två steg: med hjälp av din student-e-postadress och lösenord, samt med en kod eller godkännande via en app i din telefon.
För att aktivera tvåstegsverifiering behöver du tillgång till en mobiltelefon som kan installera appar från App Store eller Google Play.

Appen Microsoft Authenticator är gratis! Och tänk på att inte radera appen i mobilen efter authentiseringen.

Guide för att aktivera tvåstegsverifiering

Återställning av appen Microsoft Authenticator

Om appen Microsoft Authenticator har slutat att fungera av någon anledning, tex om appen har omintallerats eller att du har tappat bort eller bytt telefon kan du följa guiden nedan för att återaktivera tvåstegsverifieringen.

Guide för återställning av appen Microsoft Authenticator

Byta lösenord till studentkontot

Du har möjlighet att själv sätta om ditt lösenord till studentkontot. Ditt nya lösenord:

  • ska bestå av minst tio tecken
  • ska innehålla minst två bokstäver och minst två specialtecken och siffror
  • får inte innehålla de skandinaviska bokstäverna å, ä, ö, etc eller personlig information som till exempel namn eller personnummer. Undvik specialtecknen £, $, ¤, @ i lösenordet

Observera att du inte får återanvända tidigare lösenord och lösenordet får heller inte användas på andra tjänster utanför KI.

Fungerar inte ovanstående? Du kan även beställa en ny aktiveringskod för att sätta om ditt lösenord, som då skickas hem med post till din folkbokföringsadress. Tänk på att inte beställa mer än en aktiveringskod åt gången.

Det går även bra att kontakta Student-IT, så får du hjälp med att byta lösenordet. Ha legitimation nära till hands.

Lösenordet till ditt studentkonto är giltigt i tolv månader, sedan måste det ändras. Du kommer att få ett meddelande till din studentmejl om när det är dags att byta.

Trådlösa nätverket Eduroam

Eduroam är ett samarbete mellan högskolor och universitet i hela världen för att underlätta nyttjandet av varandras trådlösa nätverk. Eduroam finns tillgängligt på många lärosäten både i Sverige och utomlands. Använd alltid inställningarna som gäller för Karolinska Institutet, även på platser utanför KI:s campus.
Eduroam fungerar även på flera bibliotek i Stockholm och även på tågstationer, flygplatser och i hamnar.

Anslut till Eduroam

KI-kort

Som student på KI får du ett KI-kort som fungerar som passerkort, utskriftskort och lånekort på biblioteket. Så här gör du för att skaffa ditt KI-kort.

Du kan själv byta PIN-kod till ditt KI-kort (fungerar endast på campus).

Vanliga frågor om studentkontot

Vad används studentkontot till?

Ditt studentkonto består av ett användarnamn (KI ID) och ett lösenord, samt en e-postadress.

Med studentkontot kan du använda följande KI-tjänster:

Jag får ett Error-meddelande när jag försöker aktivera studentkontot, vad ska jag göra?

Felet beror troligen på att du inte uppfyllt kriterierna för lösenordet eller försökt sätta samma lösenord flera gånger.

Sätt ett helt nytt lösenord som uppfyller kriterierna om minst 10 tecken varav minst två bokstäver och minst två siffror/specialtecken (å, ä, ö får inte användas). Lösenordet får heller inte vara knutet till personlig information, som till exempel namn eller personnummer. 

Problem att logga in på KI:s tjänster efter att du har aktiverat kontot? Försök att sätta ett helt nytt lösenord enligt ovanstående instruktion.

Jag har kommit in på en reservplats, varför kan jag inte aktivera mitt studentkonto?

Ofta tar det minst ett dygn innan ditt studentkonto har skapats. Ha lite tålamod och testa igen lite senare.

Hur länge är lösenordet till studentkontot giltigt?

Lösenordet till ditt studentkonto är giltigt i 12 månader, sedan måste det ändras. Du kommer att få information om när det är dags att byta till student-e-posten (håll utkik även i skräpposten). Observera att du inte får återanvända tidigare lösenord.

Jag får ingen e-post till min student-e-post

Kontrollera skräpposten i din student-e-post.

Hur aktiverar jag tvåstegsverifiering via app?

För att till exempel kunna byta ditt lösenord via Microsoft 365 behöver du aktivera tvåstegsverifiering först.

Varför är tvåstegsverifiering obligatoriskt på KI?

  • Ett krav från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
  • Införandet av tvåstegsverifiering är en åtgärd för att öka säkerheten för ditt studentkonto och för att förhindra att ditt konto kan kapas.
  • Tvåstegsverifiering skyddar din användaridentitet på KI (förhindrar ID-kapning) och ökar säkerheten när du loggar in med ditt studentkonto till KI:s olika IT-tjänster och system.
  • Funktionen används för att bekräfta att det är du som loggar in mot KI:s IT-tjänster som till exempel Outlook, Microsoft Teams, SharePoint och OneDrive. Införandet av tvåstegsverifering berör både studenter och medarbetare på KI.

Jag har problem att ansluta till eduroam

Ominstallera eduroam genom att glömma nätverket på din enhet och installera det sedan på nytt.

En del med Mac har problem att koppla upp sig mot eduroam efter ominstallationen.
Följ denna guide och koppla sedan upp dig mot eduroam igen.

Jag verkar sakna innehåll i Canvas

När det gäller frågor om själva innehållet i Canvas får du prata med kursansvarig lärare.

Hur uppdaterar jag mina kontaktuppgifter?

Logga in i Ladok för att ändra dina kontaktuppgifter. Vid ändring av telefonnummer behöver du även logga in i IDAC och där klicka på "Services/tjänster" och sedan "Change telephone number/Ändra telefonnummer" för att det ska synkas överallt.

Vad händer med studentkontot efter avslutade studier?

Som student på KI har du tillgång till din student-e-post, Canvas och andra system i cirka två terminer efter att du avslutat dina studier.

Däremot kan du inte längre komma åt bibliotekets resurser på distans eller Microsoft 365 när du inte är registrerad som aktiv student i Ladok.

Mot slutet av den andra terminen efter att du avslutat dina studier får du ett meddelade till student-e-posten med information om när ditt konto kommer att stängas ner.

Har du registrerat studieuppehåll i Ladok så behåller du ditt studentkonto under den tiden, med den begränsningen att du inte kan använda bibliotekets resurser på distans eller använda Office 365.

Kom ihåg att spara ner viktiga filer från din hemkatalog och student-e-post innan kontot stängs!

Om du vill fortsätta använda Microsoft 365 efter avslutade studier – vänligen kontakta Microsoft för en privat licens.

Hur sparar jag mina e-postmeddelanden från student-e-posten efter avslutade studier?

Om du vill spara e-postmeddelanden från din student-e-post så kan du gå in i din student-e-post och skicka över den e-post du vill behålla till ett annat e-postkonto.

Du kan också importera hela ditt student-e-post-konto till ett annat mejlkonto hos Microsoft, om du har ett.

Så gör du om du använder PC 

Så gör du om du använder Mac 

När du sen loggar in i ditt konto i Outlook är ditt användarnamn förnamn.efternamn@stud.ki.se.

Hur får jag tillgång till mina studieuppgifter i Ladok efter att jag slutat studera?

Om du har svenskt personnummer kan du skaffa ett digitalt eduID som du använder för att logga in i Ladok för studenter.

Så här gör du:

  1. Gå till eduID och skapa ett eduID
  2. Logga in med ditt eduID på Ladok. Välj ”eduID Sweden” i listan över lärosäten på inloggningssidan.

I Ladok kan du:

  • se en översikt över dina studier
  • ladda ner studieintyg som går att verifiera digitalt
  • ansöka om examen.

Om du läst vid flera svenska högskolor eller universitet får du tillgång till alla dina studieuppgifter med samma inloggning. Med ditt eduID kan du även logga in på vissa andra högskolesajter, till exempel antagning.se.

Har du inte längre ett aktivt studentkonto eller ett eduID kan du beställa ett studieintyg genom att maila till Mail om studieintyg.

Kontakt & öppettider

Har du frågor eller funderingar kring studentkontot är du välkommen att kontakta Student-IT på biblioteket.

Telefon: 08-524 82 222
E-post: studentit@ki.se

Öppettider i Solna & Flemingsberg

mån-fre: 8.00-16:00
lör-sön: Stängt

Avvikande öppetttider under 2023

JW
Innehållsgranskare:
2023-09-13