Mitt studentkonto

Alla som studerar på KI på grund eller avancerad nivå, eller som extern deltagare i forskarutbildningskurser, får ett studentkonto som ger tillgång till ett flertal tjänster såsom lärplattformen Canvas, e-post, KI:s trådlösa nätverk, Ladok och distansåtkomst till bibliotekets resurser. KI-doktorander har istället åtkomst via sitt KI-ID.

Som ny student på KI behöver du aktivera ditt studentkonto. Detta gäller även dig som enbart går en fristående kurs på grund - eller avancerad nivå, eller är doktorand på ett annat lärosäte men går en forskarutbildningskurs på KI. Följ instruktionerna för detta nedan.

Senaste nytt

Nyhet! Nu kan du enkelt själv beställa ett åtkomstpass för appen Authenticator om den har slutat att fungera av någon anledning. Du beställer åtkomstpasset via ID-portalen men hjälp av e-legitimation.

Observera! Alla studenter måste höja sin tillitsnivå på studentkontot för fortsatt åtkomst till Ladok innan den 15 december 2024! 
Denna höjning gör det även möjligt att själv kunna sätta ett nytt lösenord till studentkontot, om du skulle behöva, via ID-portalen med hjälp av e-legitimation.

Vid eventuella frågor angående detta, skicka in ditt ärende till studentit@ki.se.

Och kom ihåg att vidarebefordra din student-e-postadress till en privat e-postadress eller uppdatera din e-postadress i Ladok (inte student-e-post) så att Student-IT lättare kan hjälpa dig!

Aktivera ditt studentkonto

Använd ett av följande sätt för att aktivera ditt studentkonto. De allra flesta studenter med svenskt personnummer aktiverar sitt konto via alternativ 1. Om du ska läsa en forskarutbildningskurs och inte är KI-doktorand eller KI-postdoc (dvs saknar ett KI-ID) väljer du alternativ 2.
När du aktiverar ditt studentkonto kommer du att se ditt användarnamn (KI-ID), student-e-postadress och välja ditt lösenord. 

1. Aktivera studentkonto via KI:s ID-portal

Du kan aktivera ditt studentkonto via KI:s ID-portal med hjälp av BankID, mobilt BankID, Freja eID eller eduID.

2. Aktivera studentkonto via aktiveringskod från KI

Om du har fått en aktiveringskod från KI, antingen via registrerad e-postadress i Ladok eller via A-post till din folkbokföringsadress, går du till ID-portalen, klickar på ”Använd aktiveringskod” och följ sedan instruktionerna. 

Detta gäller främst internationella studenter, antagna till uppdragsutbildning, övriga externa kurser och forskarutbildningskurs på KI som tillhör ett annat lärosäte.

Har du inte fått någon aktiveringskod?

Beställ en aktiveringskod som skickas till registrerad e-postadress i Ladok eller via A-post till din folkbokföringsadress. Aktiveringskoden är giltig i 14 dagar och det går endast att beställa en kod åt gången.

Du kan även få en aktiveringskod utskriven genom att besöka Student-IT på universitetsbiblioteket i Solna eller Flemingsberg. OBS! Medtag legitimation.

3. Kontakt med Student-IT

Välkommen att kontakta Student-IT på universitetsbiblioteket om du har problem att aktivera ditt studentkonto. OBS! Se till att ha en legitimation till hands.

Registrera dig på din kurs eller program

När du har aktiverat ditt studentkonto är det viktigt att du sen registrerar dig på din kurs eller ditt program för att behålla din plats. Följ de anvisningarna gällande registrering/upprop som den institution som ansvarar för din kurs/ditt program har.

Registrera dig i Ladok

Höj tillitsnivån på studentkontot

För fortsatt åtkomst till Ladok måste alla studenter höja tillitsnivån på studentkontot (KI-ID) innan den 15 december 2024!

Logga in i ID-portalen med hjälp av e-legitimation och inloggningsuppgifterna till ditt studentkonto (samma som till Canvas) och klicka på "Tillitsnivå" följt av "Bekräfta KI-Konto".

Denna höjning gör det även möjligt att du enkelt kan sätta ett nytt lösenord till studentkontot via ID-Portalen om du skulle behöva.

Viktigt! Det kan ta upp till 24 h innan du kan logga in på Ladok igen när du har uppgraderat ditt KI-ID. Värt att tänka på om du t.ex. ska anmäla dig till en examination via Ladok!

Aktivera tvåstegsverifiering/Microsoft Authenticator

Tvåstegsverifiering/MFA (multi-factor authentication) är obligatoriskt på KI. Det innebär att du loggar in i två steg: med hjälp av din student-e-postadress och lösenord, samt med en kod eller godkännande via en app i din telefon.
För att aktivera tvåstegsverifiering behöver du tillgång till en mobiltelefon som kan installera appar från App Store eller Google Play.

Guide för att aktivera tvåstegsverifiering

Appen Microsoft Authenticator är gratis! Och tänk på att inte radera appen i mobilen efter autentisering.

Återställning av appen Microsoft Authenticator

Om du har blivit av med eller bytt din mobil där du haft Microsoft Authenticator aktiverad eller av annan anledning behöver återställa appen, beställ ett åtkomstpass via ID-portalen med hjälp av e-legitimation. 
Följ guiden för att återaktivera tvåstegsverifieringen

Byte av lösenord till studentkontot

Du har möjlighet att själv sätta om ditt lösenord till studentkontot. Ditt nya lösenord:

  • ska bestå av minst tio tecken
  • ska innehålla minst två bokstäver och minst ett specialtecken och siffra
  • får inte innehålla de skandinaviska bokstäverna å, ä, ö, etc eller personlig information som till exempel namn eller personnummer. Undvik även specialtecknen £, $, ¤, @ i lösenordet

Observera att du inte får återanvända tidigare lösenord. Det är inte heller tillåtet att använda samma lösenord på andra tjänster utanför KI.

Här hittar du en guide för hur du byter lösenord till studentkontot.

Det går även bra att kontakta Student-IT, om du har problem att byta ditt lösenord. Ha legitimation nära till hands.

Trådlösa nätverket Eduroam

Eduroam är ett samarbete mellan högskolor och universitet i hela världen för att underlätta nyttjandet av varandras trådlösa nätverk. Eduroam finns tillgängligt på många lärosäten både i Sverige och utomlands. Använd alltid inställningarna som gäller för Karolinska Institutet, även på platser utanför KI:s campus.
Eduroam fungerar även på flera bibliotek i Stockholm och även på tågstationer, flygplatser och i hamnar.

Anslut till Eduroam

KI-kort

Som student på KI får du ett KI-kort som fungerar som passerkort, utskriftskort och lånekort på biblioteket. Så här gör du för att skaffa ditt KI-kort.

Du kan själv byta PIN-kod till ditt KI-kort (fungerar endast om du är uppkopplad på KI:s nätverk (Eduroam) på campus).

Vid frågor eller accessproblem kontakta Säkerhetsenheten.

Vanliga frågor om studentkontot

Vad används studentkontot till?

Ditt studentkonto består av ett användarnamn (KI ID) och ett lösenord, samt en e-postadress.

Med studentkontot kan du använda följande KI-tjänster:

Jag har kommit in på en reservplats, varför kan jag inte aktivera mitt studentkonto?

Ofta tar det ca 24-48 h innan ditt studentkonto har skapats. Avvakta och testa igen lite senare.

Var kan jag se mitt användarnamn?

Gå till ID-portalen och logga in med e-legitimation. Längst upp på sida, under ditt namn, ser du ditt användarnamn/KI-ID.

Jag får ingen e-post till min student-e-post

Kontrollera skräpposten i din student-e-post.

Hur aktiverar jag tvåstegsverifiering via appen Authenticator?

Följ guiden för att aktivera tvåstegsverifiering.

Varför är tvåstegsverifiering obligatoriskt på KI?

  • Ett krav från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
  • Införandet av tvåstegsverifiering är en åtgärd för att öka säkerheten för ditt studentkonto och för att förhindra att ditt konto kan kapas.
  • Tvåstegsverifiering skyddar din användaridentitet på KI (förhindrar ID-kapning) och ökar säkerheten när du loggar in med ditt studentkonto till KI:s olika IT-tjänster och system.
  • Funktionen används för att bekräfta att det är du som loggar in mot KI:s IT-tjänster som till exempel Outlook, Microsoft Teams, SharePoint och OneDrive. Införandet av tvåstegsverifering berör både studenter och medarbetare på KI.

Jag har problem att ansluta till eduroam

Ominstallera eduroam genom att glömma nätverket på din enhet och installera det sedan på nytt.

En del med Mac har problem att koppla upp sig mot eduroam efter ominstallationen.
Följ denna guide och koppla sedan upp dig mot eduroam igen.

Ifall ditt lösenord innehåller något av specialtecknen @, $, £ kan det vara värt att testa att sätta ett nytt lösenord och välja ett annat specialtecken.

Jag verkar sakna innehåll i Canvas

När det gäller frågor om själva innehållet i Canvas behöver du prata med kursansvarig lärare.

Hur uppdaterar jag mina kontaktuppgifter?

Logga in i Ladok för att ändra dina kontaktuppgifter. Vid ändring av telefonnummer behöver du även logga in i IDAC och där klicka på "Services/tjänster" och sedan "Change telephone number/Ändra telefonnummer" för att det ska synkas överallt.

Vad händer med studentkontot efter avslutade studier?

Som student på KI har du tillgång till din student-e-post, Canvas och andra system i cirka två terminer efter att du avslutat dina studier.

Däremot kan du inte längre komma åt bibliotekets resurser på distans eller Microsoft 365 när du inte är registrerad som aktiv student i Ladok. Det finns två avstämningsdatum (1 oktober för höstterminen och 1 april för vårterminen) som är bra att komma ihåg. Tänk på att spara viktiga dokument och filer i tid!

Mot slutet av den andra terminen efter att du avslutat dina studier får du ett meddelade till student-e-posten med information om när ditt konto kommer att stängas ner.

Har du registrerat studieuppehåll i Ladok så behåller du ditt studentkonto under den tiden, med den begränsningen att du inte kan använda bibliotekets resurser på distans eller använda Office 365.

Kom ihåg att spara ner viktiga filer från din hemkatalog och student-e-post innan kontot stängs!

Om du vill fortsätta använda Office 365 efter avslutade studier – vänligen kontakta Microsoft för en privat licens.

Hur sparar jag mina e-postmeddelanden från student-e-posten efter avslutade studier?

Om du vill spara e-postmeddelanden från din student-e-post så kan du gå in i din student-e-post och skicka över den e-post du vill behålla till ett annat e-postkonto.

Du kan också importera hela ditt student-e-post-konto till ett annat mejlkonto hos Microsoft, om du har ett.

Så gör du om du använder PC 

Så gör du om du använder Mac 

När du sen loggar in i ditt konto i Outlook är ditt användarnamn förnamn.efternamn@stud.ki.se.

Hur får jag tillgång till mina studieuppgifter i Ladok efter att jag slutat studera?

Om du har svenskt personnummer kan du skaffa ett digitalt eduID som du använder för att logga in i Ladok för studenter.

Så här gör du:

  1. Gå till eduID och skapa ett eduID
  2. Logga in med ditt eduID på Ladok. Välj ”eduID Sweden” i listan över lärosäten på inloggningssidan.

Som Alumni kan du även logga in i Ladok med bankID eller Freja eID:

  • Gå till Ladok och klicka på ”Ladok för alumni/Ladok for alumni” längst ner på sidan
  • Logga in med BankID eller Freja eID

I Ladok kan du:

  • se en översikt över dina studier
  • ladda ner studieintyg som går att verifiera digitalt
  • ansöka om examen.

Om du läst vid flera svenska högskolor eller universitet får du tillgång till alla dina studieuppgifter med samma inloggning. Med ditt eduID kan du även logga in på vissa andra högskolesajter, till exempel antagning.se.

Har du inte längre ett aktivt studentkonto eller ett eduID/BankID kan du beställa ett studieintyg genom att maila till Mail om studieintyg.

Kontakt & öppettider

Har du frågor eller funderingar kring studentkontot är du välkommen att kontakta Student-IT på biblioteket.

Telefon: 08-524 82 222
E-post: studentit@ki.se

Öppettider i Solna & Flemingsberg

mån-fre: 8.00-16:00
lör-sön: Stängt

Avvikande öppetttider under 2024