Felicia läser kandidatprogrammet i biomedicin på KI

Felicia berättar om varför hon valde just kandidatprogrammet i biomedicin, vad hon tycker om att programmet ges på engelska och hur en typisk vecka ser ut.

biomedicinstudenten Felicia portärtt
biomedicinstudenten Felicia Foto: Martin Stenmark

Varför ville du läsa just kandidatprogrammet i biomedicin?

Jag tycker att humanbiologi och forskning inom biomedicin är väldigt intressant, men jag vill inte jobba med patienter. Då tyckte jag att kandidatprogrammet i biomedicin verkade som det bästa valet för mig.

Vad är det bästa med utbildningen?

Det är otroligt stark koppling till forskning och föreläsare berättar mer än gärna om sin forskning.

Vad tycker du om att utbildningen är på engelska?

Jag tycker att det är bra eftersom majoriteten av all litteratur och ny forskning man hittar är på engelska. Jag har aldrig upplevt att det varit svårt eftersom det vi lär oss är ny information oavsett språk.

Hur ser en typisk vecka ut?

Vi har oftast föreläsningar ett par dagar i veckan, som oftast är kopplade till antingen ett seminarium eller en laboration. Eftersom man inte får yrkeslegitimation så har vi inte praktik inom vården, utan fokuserar mer på teori och labbar. Vi läser dessutom endast en kurs i taget, så då är det 100 procent fokus på den kursen.

Varför valde du att studera på just KI?

Jag valde KI av flera anledningar. Det är ett universitet med stark koppling till forskning, bra internationella relationer, samt att det ligger i Stockholm. Eftersom jag är från Stockholm tyckte jag att det var väldigt praktiskt att bo kvar.

Hur många nationella resp. internationella är ni i klassen?

Just nu är vi cirka 20 procent nationella studenter och resterande är internationella.

Vad vill du arbeta med i framtiden? Någon speciell inriktning?

Jag är inte helt säker på vad jag vill göra exakt, men just nu tycker jag att något inom fysiologi eller immunologi verkar mest intressant. Jag är i alla fall helt säker på att jag vill plugga vidare efter min kandidatexamen, jag funderar på att doktorera.

Vad vill du ge för tips till någon som funderar på att söka till samma program?

Mitt bästa tips är att kolla igenom vilka kurser som ingår och sök till utbildningen om det låter intressant. Om man inte riktigt är helt säker kan man fråga personer som läser programmet eller arbetar inom området.

Vilka egenskaper tror du är bra att ha om man vill bli biomedicinare?

Det jag tror är viktigast är att vara öppensinnad och vilja lära sig nya saker. Det publiceras ny forskning hela tiden. Sen är det såklart viktigt att man tycker att människans biologi är intressant, eftersom det är det man kommer läsa om i tre år.

Vad tycker du är extra bra med KI?

Jag tycker att det finns väldigt många bra studieplatser på campus.

Helene Svanholm
2023-11-14