Sjuksköterske­programmet

Som sjuksköterska arbetar du med att ge människor god omvårdnad i livets alla skeden. Du har en viktig roll med ansvar för att tillgodose individers behov av vård och omsorg. Dina arbetsuppgifter kommer därför att skifta beroende på vem du möter och var du väljer att arbeta.

En sjuksköterskestudent utför en simulerad injektion på en docka.

Om programmet

Som sjuksköterska arbetar du med att ge människor god omvårdnad i livets alla skeden. Du identifierar omvårdnadsbehov och arbetar systematiskt med att tillgodose dessa i processer med undersökningar, vård och behandling.

Arbetsuppgifterna är komplexa och skiftande beroende på var du arbetar och vilka patienter du vårdar. Sjuksköterskor ansvarar för omvårdnaden, leder och planerar arbetet på vårdenheten och deltar också i undervisning och handledning av studenter och vårdpersonal.

Det är ett spännande och ansvarsfullt arbete. Utifrån ett humanistiskt och etiskt förhållningssätt ska dagens sjuksköterskor kunna integrera kunskaper i omvårdnad med kunskaper i medicin, samhälls- och beteendevetenskap.

Sjuksköterskeprogrammet består av integrerade teoretiska och verksamhetsförlagda moment, VFU (praktik).

Föreläsningar, seminarier och arbete med patientfall förekommer liksom klinisk färdighetsträning och examination. Redan första terminen möter du patienter och tillämpar dina teoretiska kunskaper i klinisk verksamhet.

En stor del av utbildningstiden är förlagd till sjukhus, vårdcentraler och vård- och omsorgsboenden. Denna verksamhetsförlagda del av utbildningen är fördelad på samtliga terminer och genomförs inom Region Stockholm.

Det tredje året avslutas med ett examensarbete där du vetenskapligt fördjupar dig ytterligare inom omvårdnad.

Sjuksköterske­programmet

Study Programme in Nursing

Basdata

Programkod: 1SJ26
Programmets namn: Sjuksköterske­programmet
Högskolepoäng: 180
Gäller från: Hösttermin 2026
Senast reviderad: 2025-06-19
Reviderad av: Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Diarienummer: 3-4172/2024
Behörighetskrav:

Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Huvudområde: Omvårdnad
Examen:

Sjuksköterskeexamen
(Degree of Bachelor of Science in Nursing)

Medicine kandidatexamen med huvudområdet omvårdnad
(Degree of Bachelor of Medical Science with a Major in Nursing)

Student som uppfyller fordringarna för examen skall på begäran få examensbevis.

Mål

Mål enligt högskolelagen

Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock besluta om undantag när det gäller konstnärlig utbildning.

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga at självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet. 

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Mål enligt högskoleförordningen

Mål för sjuksköterskeexamen enligt högskoleförordningen
För sjuksköterskeexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som sjuksköterska.

Kunskap och förståelse
För sjuksköterskeexamen ska studenten

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
  • visa kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet,
  • visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar barns, kvinnors och mäns hälsa,
  • visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, och
  • visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För sjuksköterskeexamen ska studenten

  • visa förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling,
  • visa förmåga att hantera läkemedel på ett adekvat sätt samt kunna informera patienten om läkemedlens effekter och biverkningar,
  • visa förmåga att identifiera behov av och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete,
  • visa förmåga att initiera metodförbättring och kvalitetssäkring,
  • visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
  • visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra handledande uppgifter,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika målgrupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För sjuksköterskeexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Mål för kandidatexamen enligt högskoleförordningen
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

Innehåll och upplägg

Sjuksköterskeprogrammet syftar till att utbilda sjuksköterskor som är förberedda för arbete inom dagens och framtidens hälso- och sjukvård. Utbildningens huvudområde omvårdnad utgår från en humanistisk värdegrund och etiska aspekter för vårdande. Omvårdnad tar sin utgångspunkt i människans upplevelser, reaktioner och behov i sin livssituation. Under utbildningen utvecklar studenterna kunskap om och förståelse för omvårdnadsvetenskapen, om bland annat människan i hälsa och i ohälsa, vårdande relationer och omvårdnadshandlingar. Vidare utvecklar studenterna färdighet och förmåga att kunna föra kliniska resonemang där olika kunskapsområden integreras för patientsäker och evidensbaserad vård. Studenterna tränar på sin förmåga att tillämpa och värdera tekniska och digitala arbetssätt samt att kunna tillämpa ett professionellt och interprofessionellt förhållningsätt i vårdandet. Som stöd för studentcentrerat lärande används en blandad utbildningsmiljö med digitala inslag samt kliniskt relevanta och autentiska situationer. Teoretisk och klinisk undervisning integreras. Återkoppling och bedömning av studentens utveckling i relation till examensmålen är en väsentlig del av utbildningen och sker löpande under programmet.

Under första året introduceras teorier och begrepp relevanta för omvårdnad och sjuksköterskeprofessionen. Kunskaper om människokroppens anatomi och fysiologi, mikrobiologi, patofysiologi och farmakologi grundläggs som bas för kommande kurser. Vidare introduceras studenterna till sjuksköterskans professionella kompetens samt verksamhets integrerat lärande (VIL). Studenterna tillämpar sin teoretiska kunskap och förståelse i olika kliniska kontexter. Studenterna tränar på att identifiera omvårdnadsbehov, föra ett kliniskt resonemang utifrån evidens samt utföra patientsäker vård och omvårdnad.

Under det andra året fördjupas och kontextualiseras kunskaper och färdigheter med fokus på människans behov av omvårdnad med vanligt förekommande sjukdomar och ohälsa. Kurser i omvårdnad integreras med andra ämnen i syfte att bredda och fördjupa förståelsen för sjuksköterskans ansvarsområde. För att ytterligare utveckla studenternas förmåga att tillämpa kunskap i olika kontext innefattar året verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i olika vårdverksamheter.

Det tredje året fokuserar på att fortsätta stödja studenternas utveckling av professionell, interprofessionell och vetenskapliga kompetens i syfte att förbereda studenten för självständig yrkesutövning. Studenterna genomför ett examensarbete i omvårdnad. Under VFU fördjupar studenterna sina kunskaper och färdigheter i evidensbaserad omvårdnad och professionell kompetens. Under sista terminen sker en ämnesintegrerad examination av studentens kliniska och professionella kompetens.

Vetenskapliga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt

Programmet syftar till att förbereda och träna studenterna i ett vetenskapligt förhållningssätt och förståelse för betydelsen av evidensbaserad omvårdnad. Vetenskapsteori och forskningsmetodik introduceras i den första terminen. Utöver specifika kurser i forskningsmetodik genomsyras alla kurser av ett evidensbaserat förhållningssätt, genom att studenten kritiskt granskar och värderar såväl vetenskap som beprövad erfarenhet. Fördjupning och integrering av teoretiska, vetenskapliga och kliniska kunskaper i huvudområdet omvårdnad synliggörs i examensarbetet i slutet av utbildningen.

Verksamhetsintegrerat lärande (VIL)

Verksamhetsintegrerat lärande, VIL, är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan och integrering mellan högre utbildning och arbetsliv. VIL kan ske i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), studiebesök, auskultation, hospitering eller fältstudier inom öppen och sluten hälso- och sjukvård, omsorg eller annan relevant verksamhet.

VIL ingår i samtliga sex terminer och omfattar cirka hälften av utbildningen. Inom denna kliniska del av utbildningen tränar studenten på att utveckla sin professionella kompetens och sitt professionella förhållningssätt. Integrering av kliniska färdigheter tränas utifrån teorier och begrepp i omvårdnad, sjuksköterskans kärnkompetenser samt utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. I syfte att utveckla handlingsberedskap för olika vårdsituationer läggs stor vikt vid färdighetsträning och klinisk examination av såväl tekniska som icke-tekniska färdigheter och förmågor. Med ökande grad av självständighet tränar studenten på att bedöma, prioritera, planera, genomföra och utvärdera omvårdnad inom ramen för en vårdande relation och ett etiskt förhållningssätt. Progressionen under VIL tydliggörs genom att kraven på kunskaper, färdigheter, förmågor och förhållningssätt inom sjuksköterskans ansvars- och kompetensområde successivt höjs. I VFU används förtroendebaserade professionella aktiviteter som kompetensbaserat ramverk för att följa studentens progression avseende kliniska färdigheter.

Ämnesöverskridande perspektiv

Programmet ska förbereda studenterna i att utveckla ett etiskt förhållningssätt genom förståelse för vårdetiska begrepp och teorier samt träna på dess tillämpning i omvårdnad, såsom etiska ställningstaganden och ageranden i olika situationer. Forskningsetik ingår i kurser med vetenskapsteori och forskningsmetodik. Programmet ska vidare förbereda studenterna att arbeta med omvårdnad för olika grupper i befolkningen utifrån lika villkor och jämlikhet. Studenterna förbereds att kunna arbeta och verka för en hållbar utveckling inom dagens och framtidens hälso- och sjukvård, i en mångkulturell och internationell miljö. Det ges vidare möjligheter till internationalisering i samverkan inom det egna och med andra lärosäten, tex. genom programmets internationella utbyte.

Det interprofessionella lärandet syftar till att stödja studenternas utveckling av professionell kompetens samt förbereda dem för samverkan med andra professioner i den kommande yrkesutövningen. Under sista terminen ges programgemensam VFU där studenter tränar interprofessionell och professionell kompetens tillsammans utifrån professionsgemensamma lärandemål.

Valbara kurser

Sista terminen innehåller en period där ett utbud av valbara kurser ingår, omfattande 7,5 högskolepoäng. Kurserna syftar till att ge studenterna möjlighet att fördjupa och bredda sig inom områden och kompetenser med relevans för sjuksköterskeprofessionen och huvudområdet Omvårdnad.

Övriga riktlinjer

Betygsskala

Som betyg används uttrycken Underkänd eller Godkänd. Annan betygsskala kan förekomma på programöverskridande kurser. Betygsskalan framgår av kursplan.

Undervisningsspråk

Undervisningsspråk är svenska men undervisning på kurs eller del av kurs på engelska förekommer. Svensk- eller engelskspråkig litteratur används. Undervisningsspråk framgår av kursplanen.

Särskilda behörighetskrav till kurs inom program

Inom programmet finns särskilda behörighetskrav till programmets kurser. Behörighetskraven beskrivs i kursplanerna. I de fall där kraven är kopplade till uppflyttning till högre termin, finns dessa behörighetskrav beskrivna på programwebben. Det kan finnas särskilda behörighetskrav inom en termin om en kurs kräver specifika förkunskaper. Även på valbara kurser kan kraven skilja sig jämfört med kraven på övriga kurser under programterminen.

Riktlinjer för att avbryta verksamhetsförlagd utbildning under pågående kurs

En students VFU kan omedelbart avbrytas om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Hur denna typ av ärenden handläggs ska framgå av kursplanen. Om den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts på detta sätt ska en individuell handlingsplan upprättas där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till fortsatt VFU.

Studieplan med ingående kurser

Termin. Kursbenämning. HP. Huvudområde. Nivå och progression.

1. Grundläggande omvårdnadsvetenskap. 10,5 hp. Omvårdnad. Grund (G1)
1. Professionell kompetens 1. 4,5 hp. Omvårdnad. Grund (G1)
1. Anatomi och fysiologi. 15 hp. Grund

2. Mikrobiologi, immunologi och vårdhygien. 6 hp. Grund
2. Patofysiologi. 9 hp. Grund
2. Farmakologi och Läkemedelsberäkning. 6 hp. Grund
2. Omvårdnad inom vård- och omsorgsboende. 9 hp. Omvårdnad. Grund (G1)

3. Omvårdnad inom primärvård. 12 hp. Omvårdnad. Grund (G1)
3. Omvårdnad inom slutenvård. 12 hp. Omvårdnad. Grund (G1)
3. Forskningsmetodik och evidensbaserad omvårdnad 1. 6 hp. Omvårdnad. Grund (G1)

4. Omvårdnad för barn och deras familjer. 7,5 hp. Omvårdnad. Grund (G1)
4. Professionell kompetens 2. 3 hp. Omvårdnad. Grund (G2)
4. Ledarskap och pedagogik i omvårdnad. 6 hp. Omvårdnad. Grund (G1)
4. Omvårdnad inom psykiatrisk vård. 7,5 hp. Omvårdnad. Grund (G1)
4. Forskningsmetodik och evidensbaserad omvårdnad 2. 6 hp. Omvårdnad. Grund (G2)

5. Examensarbete i Omvårdnad. 15 hp. Omvårdnad. Grund (G2)
5. Omvårdnad inom akutsjukvård. 15 hp. Omvårdnad. Grund (G2)

6. Omvårdnad inom geriatrisk vård. 13,5 hp. Omvårdnad. Grund (G2)
6. Interprofessionell kompetens. 4,5 hp. Omvårdnad. Grund (G2)
6. Professionell kompetens 3. 4,5 hp. Omvårdnad. Grund. (G2)
6. Valbar kurs. 7,5 hp. Grund/Avancerad