Masterprogrammet i toxikologi

Masterprogrammet i toxikologi fokuserar på kemiska ämnens påverkan på människors hälsa. Programmet är tvärvetenskapligt och integrerar den senaste utvecklingen inom forskning, metoder och regelverk med aspekter av hållbar utveckling. Det förbereder dig för vidare forskning eller arbete inom risk- och säkerhetsbedömning

Två studenter sitter vid ett bord och samtalar

Masterprogram med internationell profil

Vill du ha en unik internationell profil på din utbildning? Då kan något av KI:s globala masterprogram vara något för dig. Du läser utbildningen på engelska tillsammans med både internationella och svenska studenter. Du får dessutom tillgång till ett internationellt nätverk med drivna studenter, något som du kan ha stor nytta av efter dina studier.

Läs mer om masterprogrammet i toxikologi på den engelska programsidan. Du söker utbildningen på antagning.se.

Masterprogrammet i toxikologi

Master's Programme in Toxicology

Basdata

Programkod: 4TX26
Programmets namn: Masterprogrammet i toxikologi
Högskolepoäng: 120
Gäller från: Hösttermin 2026
Senast reviderad: 2025-03-06
Reviderad av: Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Diarienummer: 3-4216/2024
Behörighetskrav:

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom biomedicin, biologi, cell- och molekylärbiologi, farmaci, kemi, medicin, nutrition, bioteknik eller motsvarande examen. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Huvudområde: Toxikologi
Examen:

Medicine masterexamen med huvudområdet toxikologi
(Degree of Master of Medical Science with a Major in Toxicology)

Student som uppfyller fordringarna för en examen skall på begäran få examensbevis av högskolan.

Mål

Mål enligt högskolelagen

Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

Mål enligt högskoleförordningen

Mål för masterexamen enligt högskoleförordningen

Kunskap och förståelse

För masterexamen skall studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga

För masterexamen skall studenten

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder, genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För masterexamen skall studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Innehåll och upplägg

Ett övergripande syfte med masterprogrammet i toxikologi är att ge studenterna en djupgående förståelse för det breda området toxikologi, inklusive traditionella metoder och nya metoder, och både teoretiska aspekter och praktiska tillämpningar av toxikologisk forskning, toxicitetstestning och hälsoriskbedömning. Detta behövs för att framgångsrikt kunna arbeta som toxikolog med utmaningarna inom området, inom akademin, myndigheter eller industrin. Ett annat viktigt syfte är att förbereda studenterna för fortsatta doktorandstudier inom toxikologi eller det biomedicinska området.

Första terminen syftar till att ge bred kunskap inom toxikologisk basvetenskap och inleds med en introduktionskurs om toxikologins principer och metoder. Denna termin innehåller också en kurs om hur kemiska ämnen absorberas, distribueras, metaboliseras och utsöndras av kroppen, de toxikologiska mekanismerna bakom organ- och vävnadsskador och hur sådana effekter kan studeras.

Under den andra terminen fördjupas kunskaperna och tillämpas inom de viktigaste metodikerna inom toxikologin. Terminen innehåller en kurs med teori och praktik inom försöksdjursvetenskap, med fokus på 3R: Ersätt, minska och förfina djurstudier. I en annan kurs får studenterna både teoretiska och praktiska fördjupade kunskaper om traditionella och nya metoder som används inom toxikologisk forskning. Terminen avslutas med en kurs i hälsoriskbedömning av kemikalier, som bygger på tidigare kurser och innehåller principerna för riskbedömning, regulatoriska och vetenskapliga aspekter, metoder för utvärdering och integrering av data, samt verkliga exempel och praktiska övningar.

Den tredje terminen syftar till att ytterligare fördjupa kunskaper och färdigheter inom områden av särskild betydelse för framtidens utmaningar för toxikologin. Terminen innehåller en kurs där studenterna tar sig an globala utmaningar relaterade till hållbar utveckling, såsom klimatförändringar och kemiska föroreningar. Kursen betonar potentiella lösningar och toxikologins roll för att främja ett hållbart samhälle. Under samma termin ingår en kurs om framtidens toxikologi, där studenterna får mer avancerad kunskap om hur man integrerar toxicitetsdata från traditionella toxicitetstester och nya metoder i regelverk och forskning.

Programmet avslutas med ett individuellt examensarbete om 30 eller 45 hp. Examensarbetet kan vara experimentellt, litteraturbaserat eller någon annan typ av projekt som är relevant för toxikologi och riskbedömning av kemikalier. Ett kortare examensarbete (30 hp) kan kombineras med en eller flera valbara kurser och/eller ett projekt med toxikologisk relevans, motsvarande 15 hp.

Vetenskapliga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt

Programmet ger bred och djup kunskap och förståelse inom området toxikologi med fokus på både traditionella och nya metoder och deras tillämpningar. Den första kursen behandlar vetenskapsteori och genom programmet tränas studenterna i att söka, reflektera över, kritiskt granska, presentera och diskutera vetenskaplig information och hypoteser, både muntligt och skriftligt. Vetenskaplig metodik är sedan integrerad i alla programmets kurser och studenterna utvecklar färdigheter i att tillämpa sina kunskaper självständigt och genom samarbete i grupp. Tillämpning av olika metoder, praktiska färdigheter och tolkning av metodernas styrkor och begränsningar är en väsentlig del av hela programmet. Ytterligare specialisering sker under examensarbetet, där tolkning och förståelse av nya data i relation till befintlig kunskap är en viktig aspekt.

Verksamhetsintegrerat lärande (VIL)

Verksamhetsintegrerat lärande, VIL, är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan och integrering mellan högre utbildning och arbetsliv. VIL kan ske i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), studiebesök, auskultation, hospitering eller fältstudier inom öppen och sluten hälso- och sjukvård, omsorg eller annan relevant verksamhet.

Programmet bedrivs i en akademisk miljö med forskningsaktiva lärare och praktik vid forskningslaboratorier. Vissa kurser på programmet inkluderar studiebesök på potentiella framtida arbetsplatser som statliga myndigheter och forskningsinstitut. Under programmet bjuds representanter från olika arbetsplatser in till kurser för att ge insikter i toxikologi ur olika perspektiv, diskutera toxikologiska tillämpningar och förklara hur man arbetar som toxikolog på företag och myndigheter. Examensarbetet utförs inom ett forsknings- eller arbetsområde som är relevant för toxikologi och genomförs i en akademisk, statlig eller företagsmiljö, i Sverige eller utomlands.

Ämnesöverskridande perspektiv

De ämnesöverskridande perspektiven etiska aspekter, hållbar utveckling, lika villkor, internationalisering och interprofessionell kompetens är integrerade i kurserna och utvecklas under hela programmet. Olika etiska aspekter är nära kopplade till toxikologi och ingår i flera kurser. Sådana aspekter är 3R (Ersätt, minska och förfina djurförsök), alternativa metoder till traditionella djurförsök, användning av humant material och data, såsom humana celler och epidemiologiska data, forskningsetik och kvalitetssäkring. Toxikologisk förståelse och säker användning av kemikalier i ett globalt perspektiv är avgörande för att möjliggöra hållbar utveckling, och sådana aspekter integreras genom hela programmet med en särskild tyngdpunkt under tredje terminen. Toxikologisk forskning och regulatoriska tillämpningar sker i ett internationellt ramverk, vilket gör globala perspektiv och samarbeten avgörande för toxikologer. Detta program förbättrar studenternas interkulturella kompetens och utrustar dem för den globala arbetsmarknaden. Lika villkor tas upp med avseende på de olika hälsoriskerna med exponering för toxiska kemikalier i olika populationer. Slutligen är interprofessionell kompetens avgörande för toxikologer som ofta samarbetar med experter från andra discipliner, såsom patologi eller datavetenskap. Programmet förbereder studenterna för framtida samarbete genom olika gruppuppgifter, undervisning i gruppdynamik och även praktiserande av olika roller relevanta för toxikologi.

Valbara kurser

Istället för ett längre examensarbete om 45 hp kan studenterna välja en eller flera valbara kurser (på grundnivå eller avancerad nivå, med relevans för toxikologi) eller ett projekt i toxikologi som omfattar 15 hp tillsammans med ett examensarbete om 30 hp.

Övriga riktlinjer

Betygsskala

Som betyg används uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Annan betygsskala kan förekomma på vissa enskilda kurser. Betygsskalan framgår av kursplan.

Undervisningsspråk

Programmets undervisningsspråk är engelska.

Särskilda behörighetskrav till kurs inom program

Inom programmet finns särskilda behörighetskrav till programmets kurser. Behörighetskraven går att hitta i kursplanerna. Det kan även finnas särskilda behörighetskrav inom en termin om en kurs kräver vissa förkunskaper.

Studieplan med ingående kurser

Termin Kursbenämning Högskolepoäng Huvudområde Nivå och progression

1 Toxikologins principer 7,5 hp Toxikologi Grund (G2)
1 System- och vävnadstoxikologi 22,5 hp Toxikologi Avancerad
2 Teoretisk och praktisk försöksdjursvetenskap 4,5 hp Toxikologi Avancerad
2 Tillämpning av metoder inom toxikologisk forskning 16,5 hp Toxikologi Avancerad
2 Hälsoriskbedömning av kemikalier 9 hp Toxikologi Avancerad
3 Global toxikologi i ett hållbart samhälle 4 hp Toxikologi Avancerad
3 Framtidens toxikologi 11 hp Toxikologi Avancerad

Alternativ 1:
3 och 4 Examensarbete i toxikologi 45 hp Toxikologi Avancerad

Alternativ 2:
3 och 4 Projekt i toxikologi 15 hp Toxikologi Avancerad
3 och 4 Examensarbete i toxikologi 30 hp Toxikologi Avancerad

Alternativ 3:
3 och 4 Valbara kurser 15 hp Grund/-Avancerad
3 och 4 Examensarbete i toxikologi 30 hp Toxikologi Avancerad