Masterprogrammet i bioentreprenörskap

Masterprogrammet i bioentreprenörskap är anpassat för dig som har en bakgrund inom biomedicin, farmaci, bioteknik, vård eller medicin. Programmet innehåller kurser om hur man hanterar och utvecklar life science-företag, och är främst inriktat på en framtida karriär inom redan existerande företag och organisationer (int

Två studenter skrattar på campus. Den ena håller i en laptop, den andra i en anteckningsbok med Karolinska Insitutets logga.

Masterprogram med internationell profil

Vill du ha en unik internationell profil på din utbildning? Då kan något av KI:s globala masterprogram vara något för dig. Du läser utbildningen på engelska tillsammans med både internationella och svenska studenter. Du får dessutom tillgång till ett internationellt nätverk med drivna studenter, något som du kan ha stor nytta av efter dina studier.

Läs mer om masterprogrammet i bioentreprenörskap på den engelska programsidan. Du söker utbildningen på antagning.se.

Masterprogrammet i bioentreprenörskap

Master's Programme in Bioentrepreneurship

Basdata

Programkod: 4BP26
Programmets namn: Masterprogrammet i bioentreprenörskap
Högskolepoäng: 120
Gäller från: Hösttermin 2026
Senast reviderad: 2025-05-14
Reviderad av: Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Diarienummer: 3–4637/2024
Behörighetskrav:

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, biomedicin, biologi, cell- och molekylärmedicin, farmaci, kemi, medicin, bioteknologi eller motsvarande examen. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Huvudområde: Bioentreprenörskap.
Examen:

Medicine masterexamen med huvudområdet bioentrenörskap
(Degree of Master of Medical Science (120 credits) with a Major in Bioentrepreneurship)

Student som uppfyller fordringarna för examen skall på begäran få examensbevis.

Mål

Mål enligt högskolelagen

Mål för avancerad nivå enligt högskolelagen

Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå:

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

Mål enligt högskoleförordningen

Mål för masterexamen enligt högskoleförordningen
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten:

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen. 

Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten:

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten:

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Mål för programmet vid Karolinska Institutet

Utöver de nationella målen för masterexamen gäller följande mål för masterprogrammet i bioentreprenörskap vid Karolinska Institutet:

Efter genomgången utbildning ska studenten:

  • visa djupgående förståelse för, och tillämpa ett reflexivt förhållningssätt till, samarbeten i interkulturella och tvärvetenskapliga sammanhang, både lokalt och globalt.

Innehåll och upplägg

Det övergripande syftet med masterprogrammet i bioentreprenörskap är att brygga kunskapsluckan mellan den akademiska och affärsmässiga delen av life science sektorn. Masterprogrammet i bioentreprenörskap avser med uttrycket "life science" huvudområdena läkemedelsutveckling, bioteknik, diagnostik och medicinteknik (inklusive digital hälsa) med fokus på förbättrad hälsa för människor. Life science med fokus på jordbruk och djur eller växter är inte del av programmets innehåll eller upplägg.

Programmet är uppbyggt av ett flertal kärnkurser som kompletteras av två färdighetsområden: kommunikation och projektledning.

Programmets pedagogiska modell bygger på studentcentrerat entreprenöriellt lärande. Detta syftar till att lära studenterna att identifiera möjligheter till förändring och värdeskapande och träna förmågor som stärker deras möjligheter att möta utmaningar. Programmet följer en lärandecykel inspirerad av Kolb där teori följs av inspirationsaktiviteter/reflektion och praktiskt arbete. Denna lärandecykel återfinns inom kurserna såväl som genom hela programmet där teori och inspiration/reflektion från campus kurser följs av praktik genom verksamhetsintegrerade kurser på företag och organisationer.

Programmets första termin inleds med en kärnkurs om huvudområdet bioentreprenörskap, och de teorier och vetenskapliga metoder som ingår i ämnet. Därefter följer en färdighetskurs i projektledning där studenterna arbetar med olika projektledningsmetoder både teoretiskt och praktiskt. Progression i denna färdighet sker genom praktiskt arbete med projektledning i flera kurser under programmet. En kärnkurs i marknadsanalys låter studenterna arbeta med verktyg och modeller samt de vetenskapliga metoder som är viktiga i detta sammanhang. Parallellt med dessa tre kurser ingår under terminen två olika kurser i samarbete med Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) som behandlar företagsekonomi samt ekonomistyrning. Under dessa två kurser samläser programstudenterna med studenter från KTH vilket är en del i deras interprofessionella träning under programmet.

Andra terminen erbjuder en kärnkurs i produktutveckling med fokus på de speciella krav och regler som gäller vid produktutveckling inom life science sektorn. En kommunikationskurs tränar studenterna i detta färdighetsområde inför den första verksamhetsintegrerade kursen där första årets kunskaper och erfarenheter får användas praktiskt genom utförandet av ett projekt i ett företag eller en organisation. Under denna termin har studenterna möjligheten att specialisera sig genom att välja en av ett antal valbara kurser som erbjuds inom ramen för programmet via Stockholm School of Entrepreneurship.

Under tredje terminen ligger fokus på hur marknadsföring och försäljning av produkter samt hur vidareutveckling av företag och projekt går till i life science sektorn. Både dessa kärnkurser bygger på kunskaper från första året och kompletteras med relevanta vetenskapliga färdigheter för att förbereda studenterna inför den avslutande verksamhetsintegrerade kursen. Denna verksamhetsintegrerande kurs erbjuder studenterna möjlighet till fördjupning inom sitt huvudämne genom att arbeta med projekt på företag eller organisationer antingen i Sverige eller internationellt.

Programmet avslutas med ett examensarbete som löper över hela terminen där studenterna fördjupar sig inom ämnet för ett av programmet kärnkurser. Vetenskapligt förhållningssätt och metoder genomsyrar denna kurs som även den erbjuder möjligheter till verksamhetsintegrerat lärande på företag eller organisationer.

Vetenskapliga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt

Vetenskapliga teorier och metoder ingår i flertalet kurser under programmet. Såväl kvalitativa som kvantitativa metoder tränas och färdigheter och förhållningssätt examineras inte minst i de verksamhetsintegrerade kurserna och examensarbetet. Under programmet finns en tydlig progression i kunskap och färdigheter samt förmåga att självständigt kunna välja adekvata vetenskapliga metoder för att genomföra ett projekt.

Verksamhetsintegrerat lärande (VIL)

Verksamhetsintegrerat lärande, VIL, är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan och integrering mellan högre utbildning och arbetsliv. VIL kan ske i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), studiebesök, auskultation, hospitering eller fältstudier inom öppen och sluten hälso- och sjukvård, omsorg eller annan relevant verksamhet.

Inom masterprogrammet i bioentreprenörskap sker det verksamhetsintegrerade lärandet i samarbete med företag eller organisationer inom life science sektorn. Syftet med dessa kurser är att förbereda studenterna för att arbeta inom den interprofessionella miljön i life science sektorn och även att ge dem möjlighet att praktiskt arbeta med och fördjupa kunskaper och förmågor från programmets kurser. Det sker en tydlig progression i förväntningar på självständighet mellan kurserna. Den senare kursen samt examensarbetet är möjliga att genomföra i samarbete med internationella företag och organisationer via formella eller informella utbyten.

Ämnesöverskridande perspektiv

Genom hela programmet ingår de ämnesöverskridande perspektiven etiska aspekter, hållbar utveckling, lika villkor, internationalisering och interprofessionell kompetens.

Olika aspekter av etik behandlas under programmet från grunderna i etik till etiska aspekter som kan uppkomma under det verksamhetsintegrerade lärandet och forskningsetik. För att kunna arbeta hållbart inom life science sektorn behöver hänsyn tas till hållbar utveckling på många områden. Dessa ingår som en röd tråd genom olika kurserna i programmet.

Lika villkor behandlas främst inom det verksamhetsintegrerade kurserna i programmet men ingår även som en viktig aspekt i produktutvecklingskursen.

Programmet är internationellt i sin helhet och samtliga kurser genomsyras av ett internationellt perspektiv som utvecklar studenternas förståelse och förmåga att reflektera kring vad det innebär att vara en global medborgare, att arbeta i och med olika kulturer och på en internationell arbetsmarknad. Internationellt utbyte sker framförallt under de verksamhetsintegrerade kurserna och examensarbetet som studenterna kan välja att genomföra i samarbete med internationella företag och organisationer via formella eller informella utbytesavtal.

Interdisciplinära aspekter integreras genom programmet, både genom grupp och team-uppgifter och inte minst genom de verksamhetsintegrerade kurserna samt de kurser som erbjuds genom Stockholm School of Entrepreneurship.

Valbara kurser

Under andra terminen har studenterna möjligheten att specialisera sig genom att välja en av ett antal valbara kurser som erbjuds inom ramen för programmet via Stockholm School of Entrepreneurship. Samtliga kurser är interdisciplinära och ger studenterna möjlighet att fördjupa sig inom olika aspekter av entreprenörskap.

Övriga riktlinjer

Betygsskala

Som betyg används uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Annan betygsskala förekommer på kurserna ”tillämpad bioentreprenörskap 1 och 2” samt valbara kurser. Betygsskalan framgår av kursplan.

Undervisningsspråk

Programmets undervisningsspråk är engelska.

Särskilda behörighetskrav till kurs inom program

Inom programmet finns särskilda behörighetskrav till programmets kurser. Behörighetskraven går att hitta i kursplanerna. I de fall där kraven är kopplade till uppflyttning till högre termin, finns dessa behörighetskrav beskrivna på programwebben. Det kan även finnas särskilda behörighetskrav inom en termin om en kurs kräver vissa förkunskaper.

Riktlinjer för att avbryta verksamhetsförlagd utbildning under pågående kurs

Verksamhetsintegrerat lärande, VIL, är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan och integrering mellan högre utbildning och arbetsliv. VIL kan ske i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), studiebesök, auskultation , hospitering eller fältstudier inom öppen och sluten hälsooch sjukvård, omsorg eller annan relevant verksamhet.

En students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande kan omedelbart avbrytas om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Hur denna typ av ärenden handläggs ska framgå av kursplanen. Om den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts på detta sätt ska en individuell handlingsplan upprättas där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till fortsatt VFU.

Studieplan med ingående kurser

Termin. Kursbenämning. HP. Huvudområde. Nivå

1. Bioentreprenörskap. 5 hp. Bioentreprenörskap. Avancerad.
1. Industriell ekonomi. 6 hp. Bioentreprenörskap. Avancerad.
1. Projektledning. 5 hp. Bioentreprenörskap. Avancerad.
1. Marknadsanalys. 8 hp. Bioentreprenörskap. Avancerad.
1. Strategisk ekonomistyrning. 6 hp. Bioentreprenörskap. Avancerad.

2. Produktutveckling inom life science. 11 hp. Bioentreprenörskap. Avancerad.
2. Kommunikation i bioentreprenörskap. 2, 5 hp. Bioentreprenörskap. Avancerad.
2. Valbar kurs, 7,5 hp, Bioentreprenörskap, Avancerad.
2. Tillämpad bioentreprenörskap 1. 9 hp. Bioentreprenörskap. Avancerad.

3. Marknadsföring och försäljning inom life science. 6 hp. Bioentreprenörskap. Avancerad.
3. Affärsutveckling. 6 hp. Bioentreprenörskap. Avancerad.
3. Tillämpad bioentreprenörskap 2. 18 hp. Bioentreprenörskap. Avancerad.

4. Examensarbete i bioentreprenörskap. 30 hp. Bioentreprenörskap. Avancerad.