Masterprogrammet i translationell fysiologi och farmakologi

Masterprogrammet i translationell fysiologi och farmakologi ger dig en djup förståelse för fysiologiska mekanismer och behandlingsprinciper, från molekylär nivå till systemnivå, med klinisk tillämpning. Du kommer få färdigheter som värderas högt inom akademin, hälso- och sjukvård samt life science för prevention, diagn

Studenter som pluggar på campus Solna.

Masterprogram med internationell profil

Vill du ha en unik internationell profil på din utbildning? Då kan något av KI:s globala masterprogram vara något för dig. Du läser utbildningen på engelska tillsammans med både internationella och svenska studenter. Du får dessutom tillgång till ett internationellt nätverk med drivna studenter, något som du kan ha stor nytta av efter dina studier.

Läs mer om masterprogrammet i translationell fysiologi och farmakologi på den engelska programsidan. Du söker utbildningen på antagning.se.

Masterprogrammet i translationell fysiologi och farmakologi

Master's Programme in Translational Physiology and Pharmacology

Basdata

Programkod: 4FF26
Programmets namn: Masterprogrammet i translationell fysiologi och farmakologi
Högskolepoäng: 120
Gäller från: Hösttermin 2026
Senast reviderad: 2025-05-14
Reviderad av: Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Diarienummer: 3-889/2025
Behörighetskrav:

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom biomedicin, bioteknik, cell- och molekylärbiologi, farmaci, hälso- och sjukvård, medicin eller motsvarande examen. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Huvudområde: Translationell fysiologi och farmakologi
Examen:

Medicine masterexamen med huvudområdet translationell fysiologi och farmakologi
(Degree of Master of Medical Science (120 credits) with a Major in Translational Physiology and Pharmacology)

Student som uppfyller fordringarna för examen skall på begäran få examensbevis.

Mål

Mål enligt högskolelagen

Mål för avancerad nivå enligt högskolelagen

Utbildningen på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kun­skaper.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, fär­digheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, fråge­ställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

Mål enligt högskoleförordningen

Mål för masterexamen enligt högskoleförordningen

Kunskap och förståelse

För masterexamen skall studenten:

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen. 

Färdighet och förmåga

För masterexamen skall studenten:

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete.
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

För masterexamen skall studenten:

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Innehåll och upplägg

Det övergripande syftet med masterprogrammet i translationell fysiologi och farmakologi är att ge studenterna en djup kunskap och förståelse för fysiologiska mekanismer och farmakologiska behandlingsprinciper på molekylär, cellulär och systemnivå. Genom en translationell integrering av basvetenskap, mekanismbaserade terapier och läkemedelsutveckling tillägnar sig studenten kunskap, färdigheter och förhållningssätt av stor betydelse för mekanismer som främjar hälsa eller leder till sjukdom. Sådan kompetens är starkt efterfrågad inom akademi, sjukvård och industri för utveckling och implementering av metoder för prevention, diagnostik, prediktion och nya behandlingar.

Under termin 1 läggs grunden inom integrerad fysiologi och farmakologi för att studenten senare under utbildningen ska kunna tillgodogöra sig praktiska moment och ha en förmåga att överföra fysiologiska och farmakologiska principer till den akademiska och kliniska situationen. Kursmomenten sträcker sig från molekylär och cellbaserad fysiologi och mekanisminriktad farmakologi till organbaserad fysiologi, patofysiologi och sjukdomsbehandling. Under kursens gång finns även aktiviteter som rör karriär, etiska värderingar, förhållningssätt och hållbarhet i ett globalt perspektiv, vilket följs upp genom en kontinuerlig progression under programmets kommande terminer.

Under termin 2 fördjupas studenternas förståelse för integrerad fysiologi och farmakologi och för sambanden från cell och molekyl till hela människan genom en kurs där syftet är att ge en bred kunskap i experimentell metodik och relevanta modellsystem av betydelse för forskning inom translationell fysiologi och farmakologi. Med en kurs i beräkningsmodellering läggs grunden för att studenten ska kunna utföra enklare datorstyrda analyser, bygga modeller och simulera processer, samt hantera stora dataset. Med en kurs fokuserad på praktisk tillämpning och vetenskaplig kommunikation får studenten möjlighet att träna på praktiska färdigheter och interdisciplinär kommunikation.

Under termin 3 ingår valbara kurser om 15 hp på avancerad nivå. Syftet med de valbara kurserna är att ge studenten möjlighet att bredda sina kunskaper inom områden som underlättar för framtida karriärval eller fördjupa sig inom ett forskningsområde med relevans för huvudområdet. Genom en projektkurs i samverkan med en forskargrupp eller ett företag inom Life Science-sektorn utvecklar och fördjupar studenten sedan sin förmåga att tillämpa den ämnesspecifika kunskapen inom områden såsom grundforskning, klinisk verksamhet eller läkemedelsutveckling.

Termin 4 ägnas åt examensarbetet som innebär en fördjupning inom något för programmet relevant område. Genom examensarbetet får studenten en djupare kunskap kring den vetenskapliga processen och en ökad förmåga att kritiskt värdera information vilket är en bra förberedelse för fortsatt forskarutbildning eller för en framtida karriär inom Life Science-sektorn. Studenten kan även välja att genomföra ett 45 hp-examensarbete med start termin 3, där projektkursen från termin 3 då utgår.

Vetenskapliga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt

Under utbildningen utvecklar studenten kunskap grundad i vetenskap med fokus på vetenskapsteori och metodik samt tränas i hur ny kunskap kan tolkas och förstås i relation till befintlig kunskap. Studenten övar på att söka efter, reflektera över, kritiskt granska, samt presentera och diskutera vetenskaplig information och hypoteser. Under flera av programmets kurser utför studenten även laborativa moment under handledning där praktiska färdigheter tränas och relevanta metoder och experimentella modeller introduceras.

Verksamhetsintegrerat lärande (VIL)

Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan och integrering mellan högre utbildning och arbetsliv. VIL kan ske i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), studiebesök, auskultation, hospitering eller fältstudier inom öppen och sluten hälso- och sjukvård, kommunal vård och omsorg eller annan relevant verksamhet.

Inom masterprogrammet i translationell fysiologi och farmakologi sker utbildningen i nära samverkan med forskargrupper inom akademin, klinisk verksamhet och företag inom Life Science sektorn. Studenten har möjlighet att genomföra projektarbete och examensarbete i samarbete med företag inom Life Science-sektorn.

Ämnesöverskridande perspektiv

De ämnesöverskridande perspektiven etiska aspekter, hållbar utveckling, lika villkor, internationalisering och interprofessionell kompetens är integrerade under hela programmet. Förmågan till kritiskt tänkande och etisk reflektion utgör en central del i utbildningen och aspekter som användning av humant material och data, forskningsetik och kvalitetssäkring. Genom granskning av vetenskapliga arbeten, diskussioner och reflektion kring det egna skrivandet får studenterna möjlighet att analysera etiska frågor inom fysiologi och farmakologi.

Programmet inkluderar aktiviteter och diskussioner kring hållbar utveckling i ett globalt perspektiv, med särskilt fokus på karriär, etiska värderingar och professionella förhållningssätt. Dessa frågor följs upp under programmets gång vilket fördjupar förståelsen för hållbarhetsfrågor inom både forskning och läkemedelsutveckling.

Utbildningen främjar en inkluderande och rättvis studiemiljö där lika villkor för alla studenter betonas. Genom undervisningsmetoder som uppmuntrar samarbete och mångfald tas olika perspektiv och erfarenheter tillvara vilket stärker studenternas förmåga att arbeta i heterogena team.

Programmet har en tydlig internationell inriktning och behandlar globala hälsoutmaningar samt utgår från internationella frågeställningar vilket förbereder studenterna för en internationell arbetsmarknad. Dessutom erbjuds möjligheter till internationellt utbyte under det andra året på programmet vilket ger studenterna praktisk erfarenhet av forskning och arbetsmiljöer i andra länder.

Programmet har en translationell ansats där studenterna utvecklar kunskaper och färdigheter som är centrala för prevention, diagnostik och behandling inom akademi, sjukvård och industri. Detta i syfte att stärka studenternas förmåga att samarbeta tvärvetenskapligt och bidra till innovativa lösningar inom medicinsk forskning och utveckling.

Valbara kurser

Termin 3 innehåller valbara kurser om 15 hp på avancerad nivå. Syftet med de valbara kurserna är att ge studenten möjlighet att bredda sina kunskaper och färdigheter inom områden som underlättar anställningsbarhet, självständighet, eller ledning av forsknings- och utvecklingsprojekt, exempelvis inom global hälsa, vetenskapskommunikation, science management eller entreprenörskap.

Övriga riktlinjer

Betygsskala

Som betygsskala används den tregradiga skalan U/G/VG (underkänd, godkänd eller väl godkänd). Annan betygsskala kan förekomma på moment inom kurs samt på valbara kurser. Betygsskalan framgår av kursplan.

Undervisningsspråk

Programmets undervisningsspråk är engelska.

Särskilda behörighetskrav till kurs inom program

Inom programmet finns särskilda behörighetskrav till programmets kurser. Behörighetskraven går att hitta i kursplanerna. I de fall där kraven är kopplade till uppflyttning till högre termin, finns dessa behörighetskrav beskrivna på programwebben. Det kan även finnas särskilda behörighetskrav inom en termin om en kurs kräver vissa förkunskaper. Även på valbara kurser kan kraven skilja sig jämfört med kraven på övriga kurser under programterminen.

Studieplan med ingående kurser

Termin. Kursbenämning. Högskolepoäng. Huvudområde. Nivå och progression.

1. Integrerad fysiologi och farmakologi. 30 hp. Translationell fysiologi och farmakologi. Avancerad.
2. Beräkningsmodellering inom farmakogenomik och läkemedelsutveckling. 7,5 hp. Translationell fysiologi och farmakologi. Avancerad.
2. Metodologiska tillvägagångssätt inom fysiologi och farmakologi. 15 hp. Translationell fysiologi och farmakologi. Avancerad.
2. Praktiska tillämpningar och vetenskaplig kommunikation. 7,5 hp. Translationell fysiologi och farmakologi. Avancerad.
3. Valbara kurser. 15 hp. - Avancerad.

Alternativ 1

3. Forskningsprojekt i tillämpad fysiologi och farmakologi. 15 hp. Translationell fysiologi och farmakologi. Avancerad.
4. Examensarbete i translationell fysiologi och farmakologi. 30 hp. Translationell fysiologi och farmakologi. Avancerad.

Alternativ 2

3 & 4. Examensarbete i translationell fysiologi och farmakologi. 45 hp. Translationell fysiologi och farmakologi. Avancerad.