Kursdeltagare berättar om Magisterutbildningen i demensvård för arbets- och fysioterapeuter
Nyfiken på vad magisterutbildningen kan innebära för dig? Träffa en tidigare kursdeltagare, Kimmo Viljamaa, Silviaarbetsterapeut, som arbetar på Kognitionsteamet i Köpings kommun. "Det är verkligen gemenskapen som jag tycker har varit det bästa" säger han. Kimmo berättar även om sin magisteruppsats som har haft stort genomslag i hemkommunen.
Kimmo Viljamaa, Silviaarbetsterapeut, Köpings kommun
Vad var det som fick dig intresserad av den här utbildningen?
Jag jobbar som arbetsterapeut i kognitionsteamet i Köpings kommun och arbetar dagligen med att handleda, utbilda och stödja alla som på något sätt kommer i kontakt med personer med en kognitiv sjukdom. När jag fick upp ögonen för utbildningen tänkte jag att detta är en chans för mig att höja min kompetens men också se var jag befinner mig kunskapsmässigt. En magisterexamen gynnar både mig och min verksamhet, och i förlängningen även patienten och anhöriga. Att få del av den senaste forskningen och kunskapen inom kognitiv sjukdom är för mig en viktig aspekt och en förutsättning för att arbetsterapeuter ska kunna följa med i utvecklingen.
Skulle du rekommendera utbildningen till andra?
Utan tvekan, jag är stolt att kunna titulera mig Silviaarbetsterapeut. Om du väljer att gå denna utbildning kommer du att få otroliga kontakter runt om i Sverige. Jag studerade tillsammans med arbetsterapeuter och fysioterapeuter, och det första vi gjorde var att starta en gemensam chattgrupp. Vi håller fortfarande kontakten och har även träffats på olika evenemang och vi utbyter erfarenheter, delas kunskap och stöttar varandra. Det är verkligen den här gemenskapen som jag tycker har varit det bästa. Under utbildningen hade vi ofta ett ämne som vi diskuterade, och det slog mig hur erfarna och kompetenta mina studiekamrater är runt om i vårt avlånga land. Jag beundrar verkligen mina studiekamrater för hur de orkar dag in och dag ut att utvecklas och alltid ligga i framkant.
Har du haft eller kommer du ha användning för det du lärt dig?
Första kursen studerade vi tillsammans med tandläkare, tandhygienister, logopeder och audionomer. Det var intressant att se deras perspektiv och förstå att vi måste få bättre samarbete med dessa yrkeskategorier. Jag gillade även de olika diskussionsuppgifterna vi hade under hela utbildningen.
Mitt examensarbete beskrev undersköterskors resonemang kring sexualitet hos personer med kognitiv sjukdom i särskilt boende, med fokus på problematiska situationer och hur dessa situationer hanteras av undersköterskor. Resultatet från min studie har jag redan börjat sprida i min kommun och jag tycker att det är ett ämne som måste komma på tal dagligen, inte bara när problemet uppstår utan som ett grundläggande behov. Genom att använda mig av fokusgruppsintervjuer har jag lärt mig hur en sådan metod ska genomföras, och det har väckt mitt intresse att studera mer kring ämnet.
För mer information, kontakta
Susanna Sjunneryd
ProjektsamordnareOm Magisterutbildningen i demensvård för arbets- och fysioterapeuter
En unik webbaserad magisterutbildning i demensvård för arbets- och fysioterapeuter som tagits fram i samarbete med Stiftelsen Silviahemmet. Utbildningen är flexibel och passar dig som vill kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig på halvfart under två år.
Läs mer om Magisterutbildningen i demensvård för arbets- och fysioterapeuter.