Barn som leker Foto: Gettyimages.

En frisk skolstart för hälsa och lärande

En frisk skolstart är ett evidensbaserat familjestödsprogram som syftar till att främja hälsosamma levnadsvanor och förebygga övervikt hos barn. Målgruppen för utbildningen är ett team bestående av rektor, skolsköterska och lärare. Programmet, som genomförs i förskoleklass eller årskurs 1 är i linje med skolans styrdokument och erbjuder ett strukturerat arbetssätt för att stödja familjer i att skapa hälsosamma vanor.

Om kursen

En frisk skolstart är ett evidensbaserat familjestödsprogram som bygger på den samlade forskningen inom området hälsofrämjande och förebyggande av övervikt och obesitas hos barn. Programmet följer intentionerna i Skollagen, Vägledningen för elevhälsan och Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Elevhälsoarbetet ska enligt Vägledningen vara en del av skolans kvalitetsarbete, ska bedrivas på individ-, grupp- och skolnivå i samverkan med lärare och övrig personal och vid behov med hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Programmet tillhandahåller ett strukturerat arbetssätt för elevhälsa och lärare att stödja hälsosamma levnadsvanor hos barn och deras föräldrar, och förebygga ohälsa.

En frisk skolstart innehåller fyra komponenter.

  1. Barn och föräldrar lär sig på ett upplevelsebaserat sätt om betydelsen av hälsosamma levnadsvanor samtidigt som lärarna utvecklar sin hälsokompetens.
  2. Utbildningen i Motiverande Samtal för skolsköterskor ger deltagaren en ökad förståelse för de svårigheter individer möter vid beteendeförändringar och får färdigheter i att tillämpa samtalsmetoden med föräldrar.
  3. En skriftlig föräldraguide vägleder familjen till hälsosamma vanor.
  4. Föräldrar gör ett skriftligt risktest för typ 2 diabetes och hänvisas till primärvården vid behov. Programmet har visat positiva effekter på barns matvanor, fysiska aktivitet och viktutveckling och uppskattas av skolpersonal, barn och föräldrar.

Syfte och mål

Syftet med kursen är att introducera det hälsofrämjande och förebyggande familjestödsprogrammet En frisk skolstart och hur det kan implementeras effektivt i skolan på ett hållbart sätt med hög följsamhet.

Efter kursen kommer deltagarna att kunna:

  • Förklara och tillämpa innehållet i En frisk skolstart
  • Organisera uppstart och genomförande av programmet i skolan och kommunen eller organisationen
  • Motivera föräldrar och barn att delta aktivt i programmet
  • Genomföra MI-samtal med vårdnadshavare (skolsköterskan)
  • Bedöma följsamheten till programmet och justera vid behov
  • Beskriva betydelsen av hälsosamma matvanor, fysisk aktivitet och sömn för barns hälsa
  • Beskriva barnobesitas och hur det kan förebyggas och behandlas och undvika stigmatisering
  • Beskriva levnadsvanor bland barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
  • Diskutera hälsosamma levnadsvanor med barn och föräldrar

Kunskapskontroll

Kursdeltagarna utvecklar en implementerings- och uppföljningsplan i respektive skolteam som de skickar in och får återkoppling på. Skolsköterskan får en halvdags lärarledd digital grupphandledning i MI. Efter godkännande får skolan ett diplom av kursledarna.

Kursträff

12 november 2025.

Plats

Kursen genomförs online via lärplattformen Canvas och digitala möten via teams.

Pris

20 500 kr exkl. moms.

OBS! Priset är per team om max 6 deltagare

Kursupplägg

Kursen består av fem moduler.

Modul 1 genomförs innan första kursträffen.

Modul 2 sker live under förmiddagen den 12 november.

Modul 3 är utbildningen i motiverande samtal (MI) för skolsköterskor som sker i nära anslutning till modul 2. Den består av live online lektioner under två heldagar samt en halv dags grupphandledning.

Modul 4 är består av sex korta föreläsningar för självstudier.

Modul 5 består av praktisk coachning och uppföljning till varje skolteam vid två tillfällen under det första läsåret.

Kursen innehåller föreläsningar, gruppdiskussioner och praktiska moment för att stödja implementering och uppföljning av En frisk skolstart. Under utbildningen presenteras programmets effekter, interventionskomponenter och implementeringsstrategier baserat på en manual och en lärarhandledning. Grupparbete i skolteam genomförs för att utforma en implementerings- och uppföljningsplan för inlämning och återkoppling. Exempel ges på samverkan med primärvården vid större hälsobehov. I kursen ingår även korta föreläsningar med ledande experter inom relevanta sakområden såsom hälsa och lärande, levnadsvanor, barnfetma och stigmatisering, neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och implementering för självstudier. Slutligen ingår praktisk coachning och uppföljning till varje skolteam vid två tillfällen under det första läsåret.

Målgrupp

Målgrupperna för kursen är rektorer, skolsköterskor och lärare i förskoleklass eller åk 1 som bildar ett team med max 6 deltagare per skola. Anmälan till kursen görs av rektor.

Kursledare

Liselotte Schäfer Elinder, professor, Institutionen för global folkhälsa, Karolinska Institutet
Kristi Sidney Annerstedt, docent, Institutionen för global folkhälsa, Karolinska Institutet

Medverkande lärare

Josef Milerad, assisterande lektor, Institutionen för kvinnors och barns hälsa, Karolinska Institutet

Sara Raposo, Med. Dr. Institutionen för global folkhälsa, Karolinska Institutet

Gisela Nyberg, professor, Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa, Gymnastik och Idrottshögskolan

Paulina Nowicka, professor, Institutionen för kostvetenskap, Uppsala universitet

Mahnoush Malek, Med. Dr. Institutionen för global folkhälsa, Karolinska Institutet

Elisabeth Nilsson Jobs, forskningsspecialist, Institutionen för kvinnors och barns hälsa, Karolinska Institutet

Jhon Alvarez Ahlgren, doktorand, Institutionen för global folkhälsa, Karolinska Institutet

Citat från kursledare

"Barnen uttrycker att det är ett jätteroligt program medan föräldrar berättar att informationen hjälper dem att guida sina barn till hälsosamma vanor. Lärarna tycker att materialet är lätt att använda och att det är precis på rätt nivå och engagerar barnen. Skolsköterskorna värdesätter kunskapen om motiverande samtal och kan använda den även till äldre barn och deras föräldrar."

Liselotte Schäfer Elinder, kursledare
Karolinska Institutet, Institutionen för global folkhälsa

Mer information

Vid frågor om kursens innehåll:
Liselotte Schäfer Elinder, kursledare
Karolinska Institutet, Institutionen för global folkhälsa
E-post: liselotte.schafer-elinder@ki.se

Vid administrativa frågor:
Sandra Lannergren, projektkoordinator
Karolinska Institutet Uppdragsutbildning
E-post: sandra.lannergren@ki.se

Anmälan

Observera, endast skolans rektor eller motsvarande kan anmäla sig i detta skede. Efter urval av anmälda skolor tas registreringar emot från övriga arbetslaget. För att delta i denna kurs behöver förutom skolans rektor även skolsköterskan och lärare i förskoleklass vara med. Upp till 6 personer från varje skola kommer att kunna anmälas i nästa skede.

Efter att anmälningar inkommit kommer kursledning genomföra ett urval av sökande till kursen. Besked om er skola fått en plats kommer inom 14 dagar efter sista anmälningsdag. 

Karolinska Institutet förbehåller sig rätten att ställa in kursomgång vid för få sökande.

Anmälan är bindande. Vid avbokning senare än sex (6) veckor innan utbildningens start debiteras 50 procent av kurskostnaden och vid avbokning senare än tre (3) veckor innan utbildningens start debiteras hela kurskostnaden. För fullständiga villkor se våra allmänna avtalsvillkor.

Kort om kursen

När: -
Pris: 20 500 kr
Sista anmälningsdagen:

OBS! Priset är per team om max 6 deltagare.