
Digital hälsa ur ett entreprenörskapsperspektiv, HT25
Upptäck hur du kan leda utvecklingsprojekt inom digital hälsa. Lär dig skapa behovsbaserade digitala produkter, analysera ekosystemet och integrera regelverk i affärsmodeller.
Kursen ger dig verktygen att transformera sjukvården globalt och reflektera över etiska och integritetsmässiga aspekter. Tillsammans med kursdeltagare och patienter som delar sina erfarenheter, får du en unik insikt i hur digital hälsa kan förbättra vården.
Delta och forma framtidens vård!
Syfte och mål
Kursen syftar till att göra det möjligt för deltagare att leda entreprenöriella utvecklingsprojekt inom digital hälsa genom att anta kontextspecifika utmaningar och möjligheter.
Efter avslutad kurs ska deltagare kunna:
- Utforma en behovsbaserad innovationsprocess för utveckling av produkter inom digital hälsa
- Analysera det digitala hälsoekosystemet i allmänhet och rollen och förhållandet mellan offentliga intressenter mer specifikt.
- Integrera regelverk och rättsliga ramar vid utformning av affärsmodell för digital hälsa.
- Utvärdera hur digital hälsa kan förändra sjukvården globalt och reflektera över frågor relaterade till etik och personlig integritet.
Citat från kursledare
“When I started working with digital health over 15 years ago, we were certain that the digital transformation would forever change healthcare and that it would happen within a couple of years. We were wrong, over a decade later various stakeholders in the healthcare system and the industry still struggle to implement solutions in actual healthcare. I still believe that the digital transformation will forever change healthcare as we know it, it might just take a little longer than I first anticipated. Any day now.”
Andreas Lundqvist, kursledare
Ur kursinnehållet
I kursen får du lära dig att utveckla en digital applikation baserat på insikter och behov från en patient. Relevanta lagar och regler, så som medicintekniska regelverk och immaterialrättsliga principer, introduceras under kursen och du får applicera grunderna från dessa regelverk på ett utvecklingsprojekt. Även de immaterialrättsliga regelverken diskuteras och ni får möjlighet att utvärdera hur projektets bäst skyddas med hjälp av immaterialrätt. Även om kursens kontext är digital hälsa är mycket av utbildningen även applicerbar på medicinteknik och invitrodiagnostik. Vidare diskuteras vad det innebär med hälso- och sjukvården som primär kund och vilka möjligheter som finns att lyckas med implementering/försäljning av en färdig produkt.
Kursupplägg
Kursen arbetar efter en studentcentrerad pedagogisk modell. Faktakunskap erhålls via litteraturstudier samt föreläsningar och tillämpas genom praktiskt arbete. Det praktiska arbetet består av workshops, case-studier samt projektarbeten i grupp. Pedagogiken utgår från entreprenöriellt lärande för att skapa förutsättningar för kreativitet, reflektion och initiativkraft
Examinationen består av:
- En individuell skriftlig uppgift (60%)
- En skriftlig gruppuppgift (30%)
- Presentation av gruppuppgiften (10%)
Deltagande på interaktiva moment så som seminarier och workshops är obligatoriskt.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Målgrupp
Vi riktar oss till deltagare både från företag, organisationer samt hälso- och sjukvården med intresse att underlätta för framtida lyckade implementationer av nya digitala lösningar i hälso-sjukvården. Olika yrkesroller och funktioner är välkomna.
· Deltagare från företag och organisationer kan gå kursen för att få en bred introduktion till det tvärdisciplinära ämnesområdet digital hälsa.
· Deltagare från hälso-sjukvården får genom kursen en förståelse för det arbete ett entreprenöriellt företag måste utföra innan en produkt eller tjänst ska kunna införas inom hälso-sjukvården.
Behörighet
Minst 120 högskolepoäng. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E
Tid och plats
Kursen ges mellan 2025-09-02 - 2025-10-28.
Fysiska träffar på Karolinska Institutet, Campus Solna, kl 17-20 på tisdagar och torsdagar. Mellan de fysiska träffarna sker egen arbete samt i grupp motsvarande en kurs på halvfart.
Medverkande lärare
Kursledare är Andreas Lundquist, till vardags affärsrådgivare på Karolinska Institutets innovationskontor. Andreas är civilingenjör med 15 års erfarenhet från Life Science-industrin.
Examinator är Hanna Jansson, forskargruppsledare vid Karolinska Institutets Medical Management center, institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik.
Kursplan
Kursplan för kursen kommer uppdateras här inom kort.
Pris
19 500 SEK exkl moms
Mer information
Vid frågor om kursens innehåll
Hanna Jansson, kursexaminator
Karolinska Institutet, Institutionen för lärande, informatik, management och etik
E-post: hanna.jansson@ki.se
Vid administrativa frågor
Susanna Sjunneryd, projektsamordnare
Karolinska Institutet Uppdragsutbildning
E-post: susanna.sjunneryd@ki.se
Anmälan
Karolinska Institutet förbehåller sig rätten att ställa in kursomgång vid för få sökande.
Anmälan är bindande. Vid avbokning senare än sex (6) veckor innan utbildningens start debiteras 50 procent av kurskostnaden och vid avbokning senare än fyra (4) veckor innan utbildningens start debiteras hela kurskostnaden.
Kort om kursen
· Kursen ges på engelska.
· Kursen ges inom ramen för Stockholm School of Entrepreneurship (SSES) vilket innebär att kursen läses tillsammans med studenter på mastersnivå från Karolinska Institutet, KTH, Handelshögskolan i Stockholm, Stockholms universitet, Konstfack och Musikhögskolan.