
Utredning och diagnostik: utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar 6-18 år (15 hp)
Kursen är ackrediterad hos psykologförbundet med kurskod AKO590.
Den här kursen, som omfattar utredning av barn och ungdomar mellan 6-18 år, tar ett helhetsgrepp om utredningsmetodik och innefattar moment från den inledande kontakten till uppföljningen med vårdnadshavare och skola. Du får möjlighet att tillämpa dina kunskaper och färdigheter direkt i ditt kliniska arbete. I kursen får du fördjupa dina kunskaper och färdigheter i att både ta tillvara andra professioners utredningar och att själv kartlägga, utreda och diagnosticera och differentialdiagnosticera utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar på ett strukturerat och metodologiskt effektivt sätt. Kursen omfattar förutom en uppdatering om Wechsler-skalorna och information om NEPSY-II och CAS-2, undervisning och färdighetsträning i SON-R och ADOS-2 grund modul 1-4. Kursen är i hög grad inriktad på klinisk kompetens och förutsätter att deltagarna har möjlighet att träna färdigheter i sin kliniska vardag.
Ackrediterad som specialistkurs hos psykologförbundet
Kursen AKO590 ackrediteras som 2 fördjupningskurser inom
- funktionshindrens psykologi
- klinisk barn- och ungdomspsykologi
- neuropsykologi
- pedagogisk psykologi
Kursen godkänns även som 2 breddkurser inom övriga specialiteter.
Kursen godkänns vidare som 2 kurser inom utredning/diagnostik och bedömning för specialisering inom klinisk barn- och ungdomspsykologi.
Behörighet
Legitimerad psykolog.
Omfattning och studieperiod
14 lärarledda heldagar, 36 dagars eget arbete. Kursen löper under 4-5 månader.
Syfte
Syftet med kursen är att ge deltagaren kunskaper om kartläggning och diagnostik av utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar och färdigheter inom samtliga ingående delar.
Efter avslutad kurs ska deltagaren ha uppnått följande mål:
Kunskap och förståelse gällande:
- utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar i ett utvecklingsperspektiv
- utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar och samtidiga tillstånd
- utredningsprocessen och diagnostiska ställningstagande enligt DSM-5 och ICD-10/11
Färdighet och förmåga att:
- skapa allians med patient, vårdtagare och pedagog
- tillämpa ett strukturerat arbetssätt; att välja lämpliga test och andra utredningsinstrument i förhållande till primär frågeställning, samsjuklighet och differentialdiagnostik; att sammanställa diagnosunderlag
- genomföra intervjuer och samarbeta med patient, vårdnadshavare och pedagoger
- administrera och analysera test och beteendeobservationer, inklusive skolobservation
- bedöma informationens validitet och behov av ytterligare informationskällor
- sammanfatta den enskildes kognitiva (normativa och/eller personliga styrkor och svagheter) och diagnostiska profil
- analysera resultat utifrån egna och andras utredningsresultat. Genomföra kliniska bedömningar och diagnostiska ställningstaganden utifrån övergripande syntes och förtrogenhet med diagnostiska fenotyper.
- sammanfatta utredningsresultatet och beskriva barnets beteendeprofil, kognitiva och psykosociala förutsättningar och behov i vardagen och återge utredningsresultat till patienten, vårdnadshavare och skolpersonal på ett anpassat sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt när det gäller:
- olika synsätt på individen: diagnoser, funktionsnedsättningar och neurodiversitet
- att kritiskt granska olika utredningsmetoder och bedömningsinstrument
- begränsningar och möjligheter vid en- respektive mångsidig diagnostik
- etiska ställningstaganden i utredningsarbetet
Kursens innehåll
Utredningsmetodik
- Systematisk kartläggning och utredningen som process
- Metoder, instrument och informanter i kartläggningsarbetet: validitet och reliabilitet
- Att sammanställa och analysera resultat
Typisk och atypisk utveckling och diagnoser
- Neurodiversitet och andra begrepp
- Utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar, differentialdiagnostik, samtidiga tillstånd (DSM-5, ICD-11) samt icke-diagnosspecifika kognitiva svårigheter hos barn och ungdomar.
Kartläggningsmetoder och instrument
- Skattning: screening; adaptiv bedömning (ABAS-3/Vineland-3)
- Intervju
- Naturalistisk observation
- Diagnostisk observation: ADOS-2 modul 1-4
- Test:
- CHC-respektive PASS-teorin: Kognitiva förmågor i WPPSI-V, WISC-V, WAIS IV, SON-R, NEPSY-II och CAS-2
- Analys av testresultat: Wechsler-skalorna
- SON-R (administrering och analys)
- NEPSY-II (urval av deltest)
- Riktlinjer för kognitiv testning och smart testning: att prioritera test och välja test och deltest som kompletterar varandra; att utnyttja testresultat i förhållande till andra professioners (ex logoped eller specialpedagog) testning eller tidigare resultat
- Val av kompletterande information när underlaget är otillräckligt för bedömning
Diagnostik och åtgärdsplanering
- Sammanvägning av resultat och helhetsbedömning; övergripande symtombild och funktionsnedsättning, nivåbestämningar och specificeringar (för autism, språkstörning, intellektuell funktionsnedsättning, motorisk koordinationsstörning, tics och adhd)
- Utlåtandeskrivning: sammanfattning och syntes
- Omsätta utredningsresultat till råd och stöd i patientens vardag
Samarbete
- Arbetsallians med patient och vårdnadshavare (VH): överenskommelser och juridiska aspekter
- Patient och VH som mottagare av utredningsresultat och diskussionspart
- Skolan som informationskälla, mottagare av utredningsresultat och diskussionspart
- Kollegialt samarbete
Färdighetsträning
- Egen träning: intervju (VH och pedagog); observation (skola och ADOS-2); och testadministrering (SON-R och Wechsler-skalorna och med fördel NEPSY-II)
- Att jobba med resultatöversikt och tolkning inför diagnostiskt ställningstagande
- Att överföra information till andra professioner, VH, pedagoger och patienten
- Sammanställning av eget kliniskt ärende
Kunskapskontroll och examination
- Inlämning av testprotokoll: Wechsler-skala, SON-R, och ADOS-2
- Godkänd ärenderedovisning 1 och 2: val av adekvata test, syntes, stringens i sammanställningen och återgivningarna till VH/pedagog och patient. Skolobservation, ADOS-2 och deltest från två kognitiva testbatterier skall ingå
- Hemtentamen om UNF diagnoser och vanliga samtidiga tillstånd enligt DSM-5
- Hemtentamen om intelligensteori, kognitiv bedömning och kognitiva förmågor
- Hemtentamen: analys och sammanfattning utifrån case/revidering av utlåtande
- Godkänd kodning, algoritmpoäng ADOS-2 och klinisk bedömning
EBPP
All undervisning utgår från senaste forskningsrön och beprövad erfarenhet. Kognitiv testning utgår från CHC-modellen och PASS-teorin vilka båda är beprövade. Undervisningen om diagnostik utgår från de vedertagna diagnostiska systemen DSM-5 och ICD 10/11. Kritisk granskning av metoder i utredningsarbetet utgår från psykometrisk utvärdering och forskningsrön.
Kursplan
Publiceras inom kort
Arbetsformer
Kursen genomförs digitalt och omfattar föreläsningar, gruppdiskussioner, handledning, metod- och färdighetsträning inklusive feed-back på egna inspelningar av testadministrering, redovisning av patientärende och hemuppgifter.
Kursintyg
För kursintyg krävs att samtliga inlämningsuppgifter, moment och examinationer är genomförda och godkända. Betyg G (godkänd) eller U (underkänd) ges. Två tillfällen för omexamination ges.
Utvärdering
- Skriftlig utvärdering
- Avslutande reflektion i grupp
Litteratur och material
- Svensk manual: ADOS-2 Autism Diagnostic Observation Schedule sec ed. (2014). Hogrefe Psykologiförlaget AB
- Manual SON-R 2-8 (Snijder Oomens Nonverbal Intelligence Test) Peter Tellegen, Jaap Laros 62 s, Research report
- Manual SON-R 6-40 (Snijder Oomens Nonverbal Intelligence Test) Peter Tellegen, Jaap Laros 36 s, Research report
- DSM-5, 2022 sid 5-99 samt andra relevanta diagnoser ca 100 sidor
- Sparrow et al.,(2016). Vineland Adaptive Behavior Scales - Third edition alternativt Harrison et al. (2015). Adaptive Behavior Assessment System - Third Edition. Hogrefe Psykologiförlaget AB. Svensk manual ABAS-3
- Kaufman, A. S. (2018). Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues. Guilford Publications, valda delar ca 400 sidor.
Deltagaren förutsätts även ha tillgång till manualer för relevanta Wechsler-skalor.
Valfri litteratur:
- Nilsson Jobs, E., (2025). Autism i ett utvecklingsperspektiv. Studentlitteratur, Lund
- ICD-11, 2024, Neurodevelopmental disorders
- Smedler & Tideman, 2021 Att testa barn och ungdomar, s 156-183 (psykometri)
- Kaufman, A. S. (2018). Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues. Guilford Publications, Using Confirmatory Factor Analysis…s 853-900
- Korkman, M., Kirk, U., & Kemp, S. (2007). NEPSY II: administrativ manual. Svensk version 2011
- Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA school-age forms & profiles. Burlington: University of Vermont Research Center for Children, Youth and Families
Schema
5 sep 2025, lärplattformen Canvas öppnar
Innan kursstart: Genomför obligatoriska förberedande uppgifter (avsätt ca 2 dagar)
17-18 sep, kl 09:00-16:00, Introducerande kursdag Utredning och diagnostik
Inlämning av hemtentamen 1 (Diagnostik och differentialdiagnostik) senast 25 sep
26 sep, kl 09:00-16:00, Utredning och diagnostik
29 sep-1 okt, kl 08:30-16:00, ADOS-2
Träningsfilmer ADOS-2 öppna 2-11 okt
13 okt, kl 09:00-16:00, SON-R
14 okt, kl 09:00-16:00, Utredning och diagnostik
Inlämning av hemtentamen 2 (Metoder, test och testresultat) senast 28 okt
29 okt, kl 09:00-16:00, Utredning och diagnostik
Inlämning SON-R och Wechsler-skala, intervju- och observationsuppgift, senast 17 nov
20 nov, kl 09:00-16:00, Genomgång av SON-R och Wechsler-skala, intervju- och observationsuppgift
27 nov, kl 09:00-12:00, Handledning inför utredningsärende 1
Inlämning ADOS-2-protokoll och sammanfattning, senast 2 dec
8 dec, kl 08:30-16:00, ADOS-2
Inlämning av utredningsärende 1, senast 12 dec
18 dec, kl 09:00-16:00, Redovisning utredningsärende 1
Inlämning ADOS-2-uppgift, senast 12 jan
Inlämning av hemtentamen 3 (Ärendegranskning och revidering) senast 16 jan
16 jan, kl 09:00-12:00, Handledning inför utredningsärende 2
Inlämning av utredningsärende 2, senast 23 jan
29 jan, kl 09:00-16:00, Examination inkl redovisning utredningsärende 2
Omtentamenstillfällen: 2 resp 19 mar vid behov.
Med reservation för eventuella ändringar.
Kursansvarig institution
Karolinska Institutet, Institutionen för kvinnor och barns hälsa
Kursansvarig, kursledare och examinator
Elisabeth Nilsson Jobs, kursansvarig och examinator
Leg psykolog, specialist i klinisk psykologi, fil.dr, internationell ADOS-tränare. Karolinska Institutet, Institutionen för Kvinnors och Barns Hälsa. Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND).
Miia Ekholm, kursledare
Leg psykolog, specialist i neuropsykologi
Karolinska Institutet, Institutionen för Kvinnors och Barns Hälsa. Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND)/ Barn- och ungdomspsykiatri Stockholms läns sjukvårdsområde
Johanna Ristolainen Spak, kursledare
Leg psykolog, internationell ADOS-tränare. Karolinska Institutet, Institutionen för Kvinnors och Barns Hälsa. Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND).
Plats
Digital kurs i realtid via lärplattformen Canvas samt videokommunikationstjänsten Zoom.
Pris
28 500 kr ex moms.
Mer information
Vid frågor om anmälan (även avbokningar och reservplatser) och fakturering
Sandra Lannergren, Karolinska Institutet Uppdragsutbildning
E-post: sandra.lannergren@ki.se
Tel: 08-524 860 69
Vid frågor om kursinnehåll, behörighet och förberedelser
Elisabeth Nilsson Jobs, Karolinska Institutet KIND
E-post: elisabeth.nilsson.jobs@ki.se
Vid praktiska frågor och frånvaroanmälan under själva kursen
Lisa Wilsson, Karolinska Institutet KIND
E-post: lisa.wilsson@ki.se
Tel: 0737-12 15 96
Anmälan
Har kursen blivit fulltecknad innan sista anmälningsdatum stängs anmälan tidigare.
När ordinarie kursplatser är fullbokade kan du göra en reservplatsanmälan. På anmälan ser du direkt om du anmäler till en reservplats, det står även i det bekräftande mejlet.
Besked om behörighet och antagning till kurs skickas ut ca en månad innan kursstart.
Innan en kursanmälan görs måste närmaste chef godkänna kursanmälan. I direkt anslutning till anmälan skickas en bekräftelse till kursdeltagaren. Närmaste chef får även via e-post en länk där han/hon behöver godkänna anmälan. Innan kursstart skickas praktisk information till kursdeltagaren via den e-post som angivits i anmälan.
Anmälan är bindande. Vid avbokning senare än sex (6) veckor innan utbildningens start debiteras 50 procent av kurskostnaden och vid avbokning senare än tre (3) veckor innan utbildningens start debiteras hela kurskostnaden. För fullständiga villkor se våra allmänna avtalsvillkor.
Karolinska Institutet förbehåller sig rätten att ställa in kursomgång vid för få sökande.
Kort om kursen
Plats: Digital kurs