Omvårdnad inom pediatrisk akutsjukvård, fördjupning

Description of this course

Om kursen 

Detta är en kompletterande kurs för dig som är färdig specialistsjuksköterska, alternativt för dig som arbetat några år inom barnsjukvård. Kursen ger dig fördjupade kunskaper i omvårdnad inom pediatrisk akutsjukvård.

Akutsjukvården inom pediatriken har en central roll och nya och fördjupade kunskaper behövs för att möta barn, ungdomar och deras familjer i det akuta skedet. Att omhänderta akut sjuka och skadade patienter bland barn och ungdom innefattar att snabbt fatta korrekta beslut, trots begränsad bakgrundsinformation om patienten. En väl fungerande kommunikation är av stor vikt inom akutsjuk­vården med tanke på de korta vårdtiderna, där en stor mängd informa­tion ska överföras mellan olika vårdgivare.

Omvårdnad inom pediatrisk akutsjukvård, fördjupning

Nursing in Paediatric Emergency Care, Specialization

Basdata

Kurskod: 2QA361
Kursens namn: Omvårdnad inom pediatrisk akutsjukvård, fördjupning
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-11-07, Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande: 2025-11-07
Reviderad av: 2025-11-07. Utbildningsnämnden KBH
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2027

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en sjuksköterskeexamen samt minst 30 hp från ett specialistsjuksköterskeprogram eller barnmorskeprogrammet. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska uppnå kompetens för att med ett professionellt förhållningssätt självständigt kunna bedriva och leda omvårdnad inom pediatrisk akutsjukvård.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • analysera och förklara symtom och behandling vid komplexa sjukdomstillstånd inom pediatrisk akutsjukvård
  • identifiera och analysera omvårdnadsbehov och omvårdnadsåtgärder utifrån personcentrerad vård inom pediatrisk akutsjukvård
  • visa förmåga att integrera omvårdnadsprocessen genom att bedöma, argumentera för och hantera komplexa situationer och frågeställningar inom pediatrisk akutsjukvård även med begränsad information
  • visa förmåga att stödja patient och närstående i kris i samband med det akuta omhändertagandet
  • analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet och se dess samband och betydelse för specialistsjuksköterskeprofessionen inom pediatrisk akutsjukvård
  • visa förmåga till självkritiskt förhållningssätt relevant för yrkesutövningen samt stå upp för grundläggande värderingar i enlighet med Hälso- och sjukvårdslagen och FN:s barnkonvention
  • analysera och reflektera kring vårdetiska, samhälleliga samt hållbarhets- och patientsäkerhetsaspekter inom pediatrisk omvårdnad med inriktning mot akutsjukvård

Innehåll

  • medicinska, kirurgiska och ortopediska tillstånd inom pediatrisk akutsjukvård
  • akut omhändertagande och triagering
  • smärtfysiologi, smärtskattning och smärtlindringsmetoder
  • traumavård och behandling vid akut svikt i vitala funktioner
  • vätskebalans, farmakologi och läkemedelsbehandling
  • barnperspektiv och barnets perspektiv
  • bemötande, kommunikation och information
  • personcentrerad vård
  • stöd till patient och närstående i samband med krisreaktioner
  • vårdetiska, samhälleliga och hållbarhetsaspekter
  • ICN:s etiska kod för sjuksköterskor
  • Hälso- och sjukvårdslagen och FN:s barnkonvention
  • omvårdnadsprocessen och evidensbaserad vård

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar och studentaktiverande undervisning (enskilt, i grupp och i seminarieform).

För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer en webbaserad lärplattform att användas.

Arbete, enskilt och i grupp, aktivt deltagande vid seminarier samt närvaro vid schemalagda gruppträffar är obligatoriskt.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.

Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examination sker i form av fyra delexaminationer med kollaborativ ansats bestående av projektgrupper, individuella arbeten och kamratrespons vilka utgår från patientfall och specifika frågeställningar.

Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.

Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.

Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator kan, om så är fallet, fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.

Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisning sker på svenska.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Senaste upplagan gäller.

Litteratur på engelska kan förekomma.

Akut pediatrik
Norgren, Svante; Ludvigsson, Jonas
Åttonde upplagan: Stockholm: Liber, [2019] - 454 s.
ISBN: 9789147114276

Värt att veta om vätskebalans: lärobok om vatten-, elektrolyt- och syra-basbalans
Henriksson, Olle; Lennermark, Ingalill
Femte upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2017] - 72 s. 
ISBN: 9789144116273

Omvårdnad för barn och unga - - på avancerad nivå
Patriksson, Katarina; Wigert, Helena
Upplaga 1. Studentlitteratur [2024] - 474 s. 
ISBN: 9789144156057

Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar
Lundeberg, Stefan
Andra upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2023] - 263 s.
ISBN: 9789144166506