Skolfokusdagarna 2024 (INSTÄLLD!)
Här hittar du det senaste programmet för Skolfokusdagarna 2024 på Karolinska Institutet 28–29 oktober.
Vi måste tyvärr meddela att konferensen har behövt ställas in. Du som redan har bokat din plats kommer att bli kontaktad inom kort. Vi beklagar verkligen detta men hoppas få se dig på eventuellt kommande utbildning!
Program dag 1
Presentation av arrangörerna, syfte och kort om förmiddagens programpunkter.
Programvärd
Susanne Weiner Ahlström, kvalitetschef, Lärarfortbildning.
En genomgång av vilken lagstiftning som styr elevhälsans medicinska del (EMI) respektive övrig elevhälsa. Vad innebär lagstiftningen i hälso- och sjukvårdslagen, patientsäkerhetslagen och sekretess för elevhälsans arbete?
Föredragshållare
Mats Swenson, skolöverläkare, medicinsk verksamhetschef och lex-mariaansvarig, Klara Elevhälsa.
Hur fungerar barn som har svårigheter med social interaktion och/eller svårigheter med uppmärksamhet, uthållighet och inlärning? Hur ska vi tolka svårigheter i skolsituationen och vad kan skolan/läraren göra?
Föredragshållare
Elisabeth Fernell, professor i barn- och ungdomspsykiatri, Göteborgs universitet.
Kort reflektion kring förmiddagens föreläsningar och presentation av eftermiddagens programpunkter.
Programvärd
Det finns mycket åsikter om psykisk hälsa och hur den ska främjas, men vad visar Folkhälsomyndighetens och andra organisationers stora kunskapssammanställningar om ungas psykiska hälsa och vilka insatser som har bevisad effekt?
Föredragshållare
Josef Milerad, barnläkare och docent i pediatrik, anknuten till forskning, Institutionen för kvinnors och barns hälsa, Karolinska Institutet.
Föredragshållare
Karin Sonnby, MD, Postdoctor, Centrum för klinisk forskning, Uppsala Universitet.
Barn har olika förutsättningar att ta in teoretiska kunskaper och i denna föreläsning utgår ifrån vad vi vetenskapligt vet om varför barn lär sig i olika tempo och hur faktorer som NPF påverkar. Hur hanterar vi detta praktiskt i klassrummet?
Föredragshållare
Malin Palmér-Andersson, specialpedagog, verksamhetschef för elevhälsan i Trosa kommun, tidigare skolledare för Dansutskolan i Gnesta.
Anna-Karin Söderström, skolläkare, specialist i Skolhälsovård, tidigare överläkare BUMM, NPF-utredning och behandling.
Medverkande
Elisabeth Fernell, Karin Sonnby, Malin Palmér-Andersson, Anna-Karin Söderström och Susanne Weiner Ahlström (moderator).
Programvärd och moderator Susanne Weiner Ahlström, ger oss en kort summering av dagen.
Efter kongressens första dag finns det möjlighet att mingla och prata skolfokus med andra deltagare. Minglet kommer att hållas på entréplan i Aulan vid Café Jorpes. Dryck kommer att erbjudas till självkostnadspris.
(Minglet arrangeras under förutsättning att det finns intresse från ett större antal deltagare.)
Program dag 2
Språkstörning drabbar cirka två elever i varje klass, men är ändå en relativt okänd funktionsnedsättning. Dyslexi är ungefär lika vanligt, men kunskapen om den diagnosen är betydligt större hos skolpersonal.
Det är vanligt att dyslexi och språkstörning förekommer samtidigt.
När man möter en elev med läs- och skrivsvårigheter kan det ibland vara svårt att urskilja vad problemen beror på. För att kunna ge rätt stöd är det viktigt att ta reda på bakomliggande orsak till svårigheterna. Den här föreläsningen handlar om hur språkstörning och dyslexi både liknar varandra men också skiljer sig åt, samt vilket stöd som kan ges utifrån respektive funktionsnedsättning.
Föredragshållare
Vår programvärd Susanne Weiner Ahlström ger oss en kort reflektion över förmiddagen och en presentation kring eftermiddagens programpunkter.
Programvärd
Det syns inte – hur eleverna mår bakom skärmen.
Unga tillbringar idag en omfattande del av dygnet på sociala medier och digitala spel. Vilken effekt får detta på deras psykiska mående och lärande och vad kan vi göra för att stötta dem till ett hälsosamt användande? Med insikter från initiativet Det syns inte får vi en lägesbild över ungas situation och konkreta verktyg för hur skolan kan arbeta främjande.
Föredragshållare
Här presenteras en rad konkreta åtgärder och verktyg med bevisade effekter på ungas anpassning och hälsa.
Föredragshållare
Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap, Institutionen för kvinnors och barns hälsa, Karolinska Institutet.
Normbrytande beteende och våldsanvändning hos unga har ökat kraftigt utan att man helt förstått de bakomliggande faktorerna eller vilka åtgärder som verkligen kan förebygga asocialitet.
Föredragshållare
Niklas Långström, docent i barn- och ungdomspsykiatri, Anknuten till Forskning, Institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet.
Medverkande
Sissela Nutley, Martin Karlberg, Niklas Långström och Susanne Weiner Ahlström (moderator).