Utbildningsplan för

Sjukgymnastprogrammet, 180 hp

Study Programme in Physiotherapy, 180 credits

Basdata

Programkod
1SY13
Programmets namn
Sjukgymnastprogrammet
Omfattning
180.0 hp
Gäller från
Utbildningsplanen gäller för studenter som påbörjar sina studier från och med HT13.

Under rubriken Övergångsbestämmelser framgår vad som gäller vid en beslutad revidering av utbildningsplanen.
Datum för fastställande
2012-11-12
Fastställd av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2023-10-20
Reviderad av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Diarienummer
3-4647/2023
Behörighetskrav
Idrott och hälsa 1, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Eller: Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17)
Huvudområde
Sjukgymnastik
Examen

Fysioterapeutexamen
Degree of Bachelor of Science in Physiotherapy

Medicine kandidatexamen med huvudområdet fysioterapi
Degree of Bachelor of Medical Science with a Major in Physiotherapy

Student som uppfyller fordringarna för examen skall på begäran få examensbevis.
Övergångsbestämmelser för examen

För Sjukgymnastexamen/ Fysioterapeutexamen gäller övergångsbestämmelser enligt Högskoleförordning (1993:100).

Fysioterapeutexamen utfärdas för student som ansöker om examen från och med 2014-02-15. Student som påbörjat sin utbildning före 2014-01-01 har rätt att få en examen enligt de äldre bestämmelserna till och med 2017-12-31.

Mål

Mål för grundnivå enligt högskolelagen

Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området. 

Mål för fysioterapeutexamen enligt högskoleförordningen
För sjukgymnastexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som fysioterapeut.

Kunskap och förståelse
För fysioterapeutexamen ska studenten:

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktu­ellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets bety­delse för yrkesutövningen,
  • visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar individers och gruppers hälsa, och
  • visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För fysioterapeutexamen ska studenten:

  • visa förmåga att självständigt och i samverkan med individen genom­föra fysioterapeutiska åtgärder samt förmåga att initiera och medverka i hälsofrämjande, behandlande, habiliterande och rehabiliterande arbete på individ-, grupp- eller samhällsnivå,
  • visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
  • visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genom­föra vägledande uppgifter,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgär­der och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant informa­tion samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställ­ningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För fysioterapeutexamen ska studenten:

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedöm­ningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter eller patienter, deras närstående och andra grupper, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fort­löpande utveckla sin kompetens.

Mål för kandidatexamen enligt högskoleförordningen
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten:

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegri­pet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av områ­det samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten:

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant informa­tion i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, fråge­ställ­ningar och situationer,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera informa­tion, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten:

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ut­veckla sin kompetens.
Mål för programmet vid Karolinska Institutet

Utbildningen ska ge förutsättningar för att fysioterapeuten skall tillägna sig grundläggande kunskaper och färdigheter inom olika vårdmiljöer i fysioterapins olika specialistområden, (SOSFS 1998:14):

  • barn och ungdomar med funktionshinder eller sjukdomar,
  • äldre personer med fysiska eller psykiska funktionshinder,
  • patienter med psykisk ohälsa eller psykosomatiska problem,
  • samt patienter i alla åldrar med funktionsstörningar till följd av komplice­rade sjukdomar och/eller skador,
  • rörelsesystemet,
  • nervsystemet,
  • andningsorgan eller cirkulationssystemet.

Kunskap och förståelse
Studenten ska ha:

  • förmåga att granska och kritiskt värdera forskningsresultat i fysioterapi med såväl kvantitativ som kvalitativ inriktning,
  • tillägnat sig en god grund i medicinska ämnen och kunna bedöma och tillvarata människors fysiska och psykiska resurser i syfte att befrämja hälsa,
  • förståelse för hur hälsa - ohälsa påverkas av sociala och ekonomiska förhållanden samt gender och etnisk tillhörighet,
  • tillägnat sig kunskaper om yrkesutövning och forskning i internationell och mångkulturell miljö genom utbyten och/eller internationalisering på hemmaplan.

Färdighet och förmåga
Studenten ska ha:

  • utvecklat förmåga till interprofessionell samverkan,
  • utvecklat förmåga att i samverkan med andra personalgrupper med­verka i prioriterings- och fördelningsbeslut,
  • utvecklat förmåga att muntligt och skriftligt kunna presentera och kom­municera fysioterapeutisk kunskap med övriga vårdgivare och det om­givande samhället, och
  • utvecklat förmåga att planera, leda och genomföra förändringsarbete såväl av fysioterapeutiska åtgärder som i frågor gällande ledning och organisation.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska:

  • kunna reflektera över betydelsen av rörelsemöjligheter och begräns­ningar hos människor i olika åldrar med och utan funktionshinder.

Beskrivning av huvudområdet

Det vetenskapliga underlaget för huvudområdet sjukgymnastik omfattar kunskaper om studier av människan i rörelse med avseende på hennes förmåga att uppfatta, ta tillvara, kontrollera och använda sin kropp på ett ändamålsenligt sätt och med hänsyn till de krav som omgivningen ställer på henne. Ur ett sjukgymnastiskt perspektiv framträder rörelsevetenskap i skärningspunkten mellan begrepp som omfattar fysiska förutsättningar, emotioner samt beteenden. Den omfattar biomekaniska, fysiologiska och psykologiska faktorer samt perspektiv på rörelse och påverkas av person­liga faktorer och omgivningsfaktorer. Kommunikation/samspel och lärande är viktiga komponenter inom området.

Genom studier inom sjukgymnastik och rörelsevetenskap utvecklar stu­denten kunskap om:

  • hur människans hälsa påverkas med och genom rörelse
  • hur förutsättningar för rörelse, rörelseförmåga och rörelsebeteende i kan relateras till personliga och omgivningsfaktorer
  • hur insatser/interventioner baserade på sjukgymnastik och rörelseveten­skap påverkar rörelseförmåga och delaktighet
  • sjukgymnastiska insatser/interventioner baserade på bedöm­ning av patientens/klientens hälsa
  • att kommunicera och handleda patienter/klienter i såväl hälsofrämjande och preventivt arbete som i behandlande, habiliterande och rehabilite­rande verksamhet
  • att samverka interprofessionellt
  • hur nya resultat inom kunskapsområdet sjukgymnastik kan värderas.

Sjukgymnastik påverkar människors hälsa med och genom rörelse. Kom­petens inom huvudområdet används för planering, genomförande, utvärde­ring och dokumentation av sjukgymnastiska insatser. 

Utifrån ett professionellt förhållningssätt och i enlighet med den etiska koden används kompetensen inom huvudområdet för planering, genom­förande, utvärdering och dokumentation av sjukgymnastiska insatser.

Dessa sker på individ-, grupp- eller samhällsnivå och görs i såväl hälso­främjande som förebyggande och habiliterande/rehabiliterande syfte.

Innehåll och upplägg

Innehåll
Fysioterapeutprogrammet omfattar 180 högskolepoäng, varav kurser i huvudområdet fysioterapi utgör mer än hälften. Programmet är organi­serat i temaområden omfattande en eller flera kurser. Utbildningen omfattar även kurser i anatomi, fysiologi, psykologi, medicinska ämnen och hälsopromotion. Programmet ger en grund för vidare specialisering inom fysioterapins specialistområden.

Temaområdena Människa i rörelse, Träning och Smärta och de enskilda kurserna i anatomi, fysiologi, fysioterapi och psykologi under första året syftar till att studenten ska förvärva den teoretiska grund, de grundläggande fysioterapeutiska färdigheter och den förmåga till kommunikation och känslomässiga kontakter, som behövs under fortsatt utbildning och i kommande yrkesfunktion. Den professionella utvecklingen till fysioterapeut startar med att grunden för förståelse för rörelsens betydelse för hälsa läggs genom studier av människans rörelseförutsättningar, rörelseförmåga och rörelsebeteende. Den teoretiska basen utgörs av studier i människans utveckling, struktur, rörelse och funktion där de ingående ämnena integreras. Den modell som ligger till grund för förståelse och därmed bedömning och behandling av patienter med olika hälsoproblem är International Classification of Function (ICF). För att utveckla färdigheter i fysioterapi tränas och tillämpas undersöknings- och behandlings­metoder enligt fysioterapiprocessen. Tillfälle ges till fältstudier, vilka förutom kunskaper i ämnet ger kännedom om yrket, dess bredd och organisation, villkor och plats i såväl hälso- och sjukvården som i övriga samhället.

I temaområdet Klinisk fysioterapi ingår fyra kurser och temat inkluderar även klinisk utbildningsavdelning/mottagning (KUA/KUM). I den verksam­hetsförlagda delen av utbildningen stärks integreringen av teoretiska kun­skaper och professionella färdigheter. Vidare läggs grunden till självkän­nedom, omdöme och ett etiskt och professionellt förhållningssätt till pati­enter och andra. Särskild vikt läggs vid utveckling av god kommunikation mellan terapeut och patient/klient. Studenten tränar på att under utbildningens gång i att hantera en tilltagande komplexitet, problemlösnings- och beslutsprocesser och i att utveckla ett reflekterande arbetssätt samt förmåga till handlingsberedskap.

Kurserna Medicinska ämnen syftar till att studenterna ska få en god överblick och förvärva grundläggande kunskaper i de medicinska ämnen som är betydelsefulla för fysioterapeutisk verksamhet. Målet är att de studenterna ska ha kunskaper om både medicinska indikationer och kontraindikationer för fysioterapeutisk intervention.

Kursen Hälsopromotion syftar till att studenterna ska skaffa kunskaper om och redskap till att verka för hälsopromotion på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Grunderna i vetenskaplig teori och metod introduceras tidigt och studenten tränar på kritisk granskning för att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt och lägga grunden för ett evidensbaserat arbetssätt. Studentens kunskaper och färdighet inom vetenskaplig teori och metod fördjupas genom ett examensarbete inom fysioterapi på kandidatnivå omfattande 15 högskolepoäng.

Valbara kurser i fysioterapi syftar till bredare och djupare kunskaper i något av fysioterapins specialistområden. Valbara kurser i andra ämnen syftar till att komplettera den fysioterapeutiska kompetensen och förbereda fysioterapeuter för ökad samverkan i team inom såväl hälso- och sjukvården som med övriga samhället.

Upplägg
Studierna är organiserade så att kunskaper från föregående termin ligger till grund för studier i den kommande. Kurserna under det första studieåret är huvudsakligen förlagda till universitetet. Fältstudier hos fysioterapeuter ger studenterna tillfällen att få kontakt med olika verksamheter där fysioterapeuter finns. Kliniska kurser är verksamhetsförlagda. Under termin sex går studenterna två valbara kurser, varav en inom huvudområdet och en i annat ämne. Valbara kurser i fysioterapi kan delvis vara verksamhetsförlagda.

Examensarbetet genomförs i huvudområdet fysioterapi.

Utbildningen ger möjlighet till interprofessionell samverkan med stu­denter från andra utbildningsprogram för att såväl ge ökad kunskap om och förståelse för olika yrkeskategorier inom vården som att stärka den egna yrkesrollen.

Delar av utbildningen kan förläggas utomlands inom ramen för program­mets internationella utbyte. Som ett led i internationaliseringen kommer kurser att erbjudas studenter vid universitet med vilka programmet har ut­bytesavtal.

Utbildningen ska förbereda studenterna för ett livslångt lärande och kontinuerlig professionell utveckling under hela den yrkesverksamma tiden.

Pedagogisk profil
Utbildningen utgår från en humanistisk grundsyn på människan vilket innebär att den ska bygga på tilltro till studentens vilja och förmåga att ta ansvar för lärande och utveckling. Kunskapssynen tar sin utgångspunkt i att kunskap består av teoretisk kunskap, yrkesfärdigheter och professionellt förhållningssätt och att lärande sker i ett socialt sammanhang.

Uppläggningen av studierna styrs av möjligheter att gynna lärande hos studenterna nu och över tid. Studenter, lärare, handledare och patien­ter/klienter är resurser i lärandet. Reflektion ses som ett kunskapsgenere­rande verktyg och är en viktig del. Målsättningen är att utbildningen resul­terar i en yrkesidentitet med handlingsberedskap i arbetet som fysioterapeut. Lärare i programmet har till uppgift att organisera lärsituationer, anpassa innehåll och undervisningsformer till varandra, fungera som resurs, motivera och stödja studenternas lärande.

Undervisningsformerna i en kurs anpassas till mål och innehåll, studenters olika sätt att lära och organisatoriska förutsättningar. Arenorna för lärande förläggs i möjligaste mån till den kontext där kunskaperna skall användas. Vissa kunskaper kan inhämtas individuellt oberoende av tid och rum. Sådant lärande kan ske t.ex. via litteratur, interaktiva medier och/eller webbaserat material. Andra kunskaper förutsätter att lärande sker i grupp. Ett temaområde kan innehålla flera ämnen, vilket utgör stöd för att integ­rera olika ämneskunskaper med varandra.

Övergångsbestämmelser

För övergångsbestämmelser om examen - se under Examen.

Huvudområdet Fysioterapi inrättades 2014-02-11 och används för de huvudområdeskurser inom programmet som ges från och med HT 2014. Huvudområdet fysioterapi motsvarar huvudområdet sjukgymnastik.

Denna utbildningsplan är nedlagd.

Övriga riktlinjer

Betygsskala

Som betyg används uttrycken Underkänd eller Godkänd. Annan betygsskala kan förekomma på valbara eller programöverskridande kurser. Betygsskalan framgår av kursplan.

Undervisningsspråk

Undervisningsspråk är svenska men kurser på engelska kan förekomma. Engelsk- och svenskspråkig litteratur används.

Särskilda behörighetskrav till kurs inom program

För tillträde till:

  • kursen Sjukgymnastik 5 - Tema klinisk sjukgymnastik, 15hp skall alla kurser från termin 1 och 2 vara god­kända.
  • kursen Sjukgymnastik 6 - Tema klinisk sjukgymnastik, 7,5hp skall alla kurser t.o.m. termin 2 samt kursen Sjukgymnastik 5 - Tema klinisk sjukgymnastik, 15hp vara godkända.
  • kursen Sjukgymnastik 7 - Tema klinisk sjukgymnastik, 27hp i termin 5 ska alla kurser t.o.m. termin 3 samt kurserna Medicinska ämnen 2, 7,5hp och Sjukgymnastik 6 - Tema klinisk sjukgymnastik, 7,5hp i termin 4 vara godkända.
  • kursen Sjukgymnastik 8 - Tema klinisk sjukgymnastik, 3hp, ska alla kurser till och med termin 4 samt minst 15hp av Sjukgymnastik 7- Tema klinisk sjukgymnastik, 27hp i termin 5 vara godkända.
  • den valbara kursen i sjukgymnastik ska alla kurser till och med termin 4 samt minst 15hp av Sjukgymnastik 7- Tema klinisk sjukgymnastik, 27hp i termin 5 vara godkända.

Utöver detta kan det finnas andra kursspecifika förkunskapskrav, se respektive kursplan.

Riktlinjer för att avbryta verksamhetsförlagd utbildning under pågående kurs

En students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) kan omedelbart avbrytas om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Hur denna typ av ärenden handläggs ska framgå av kursplanen.

Om den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts på detta sätt ska en individuell handlingsplan upprättas där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till fortsatt VFU.

Studieplan med ingående kurser

TerminKursbenämningHögskole-poängNivåProgression i huvudområdet
1Anatomi – 
Tema människan i rörelse
7,5Grund 
1Sjukgymnastik 1 – Tema människan i rörelse
eller
Fysioterapi 1 –  Tema människan i rörelse
7,5GrundG1
1Fysiologi 1 – 
Tema människan i rörelse
3Grund 
1Sjukgymnastik 2 – Tema människan i rörelse
eller
Fysioterapi 2 – Tema människan i rörelse
4,5GrundG1
1Fysiologi 2
 
7,5Grund 
2Fysiologi 3 -
Tema träning
4,5Grund 
2Sjukgymnastik 3 – Tema träning
eller
Fysioterapi 3 – Tema träning
7,5GrundG1
2Psykologi 1 – 
Tema träning
3Grund 
2Fysiologi 4 – 
Tema smärta
3Grund 
2Sjukgymnastik 4 – Tema Smärta
eller
Fysioterapi 4 - Tema Smärta
4,5GrundG1
2Psykologi 2
 
7,5Grund 
3Vetenskapsmetodik – Tema vetenskapligt arbete7,5GrundG1
3Sjukgymnastik 5 Tema klinisk sjukgymnastik
eller
Fysioterapi 5 – Tema klinisk fysioterapi
15GrundG1
3Medicinska ämnen 17,5Grund 
4Sjukgymnastik 6 – 
Tema klinisk sjukgymnastik
eller
Fysioterapi 6 - Tema klinisk fysioterapi
7,5GrundG1
4Hälsopromotion15Grund 
4Medicinska ämnen 2
 
7,5Grund 
5Sjukgymnastik 7 –
Tema klinisk sjukgymnastik
eller
Fysioterapi 7 –Tema klinisk fysioterapi
27GrundG2
6Sjukgymnastik 8 -
Tema klinisk sjukgymnastik
eller
Fysioterapi 8 –Tema klinisk fysioterapi
3GrundG2
5 och 6Examensarbete i sjukgymnastik -
Tema vetenskapligt arbete
eller
Examensarbete i fysioterapi - Tema vetenskapligt arbete
15GrundG2
6Valbar kurs i sjukgymnastik7,5Grund/avancG2/Av
6Valbar kurs i annat ämne7,5Grund/avanc