Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska, 75 hp
Study Programme in Specialist Nursing - Primary Health Care, 75 creditsBasdata
- Programkod
- 2D113
- Programmets namn
- Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska
- Omfattning
- 75.0 hp
- Gäller från
- Utbildningsplanen gäller för studenter som påbörjar sina studier från och med HT13.
Under rubriken Övergångsbestämmelser framgår vad som gäller vid en beslutad revidering av utbildningsplanen. - Datum för fastställande
- 2012-10-17
- Fastställd av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2024-06-10
- Reviderad av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå
- Diarienummer
- 3-2287/2024
- Behörighetskrav
- Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp (varav/samt 15 hp examensarbete), eller kandidatexamen i omvårdnad (varav/samt 15 hp examensarbete). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Examen
Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska
Postgraduate Diploma in Specialist Nursing - Primary Health CareMedicine magisterexamen med huvudområdet omvårdnad
Degree of Master of Medical Science (60 credits) with a Major in NursingStudent som uppfyller fordringarna för examen skall på begäran få examensbevis.
Mål
Utbildningen på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Mål för specialistsjuksköterskeexamen enligt högskoleförordningen
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialistsjuksköterska.
Kunskap och förståelse
För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning skall studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen, och
- visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet.
Färdighet och förmåga
För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning skall studenten
- visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patient och närstående identifiera vårdbehov och upprätta omvårdnadsplan,
- visa förmåga att leda och utvärdera omvårdnadsåtgärder,
- visa fördjupad förmåga att initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete,
- visa förmåga att integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar inklusive vård i livets slutskede, och
- visa vårdpedagogisk förmåga.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning skall studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Mål för specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska enligt högskoleförordningen
För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska skall studenten också
- visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer.
- visa förmåga att observera och bedöma komplexa behov av vård, habilitering och rehabilitering hos patienter, och
- visa sådan kunskap som krävs för att ansvara för hälsoundersökning och vaccinationsverksamhet.
Mål för magisterexamen enligt högskoleförordningen
Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Student som fullföljt ett specialistsjuksköterskeprogram vid Karolinska Institutet ska:
- kunna skapa förutsättningar för evidensbaserad, personcentrerad och säker vård inom specialistområdet genom tillämpning av forskning,
- visa på kunskaper och insikter om internationella förhållanden och förutsättningar för hälsa och ohälsa i ett globalt perspektiv och vara förberedd för arbete i en mångkulturell och internationell miljö,
- visa förmåga till ett kritiskt förhållningssätt och på handlingsberedskap i det framtida yrkesutövandet och upprätthålla ett livslångt lärande,
- visa förmåga att leda och utveckla omvårdnaden inom specialistområdet samt aktivt medverka i interprofessionellt samarbete.
Innehåll och upplägg
Programmet omfattar totalt 75 högskolepoäng varav kurser i huvudområdet omvårdnad utgör huvuddelen. Huvudområdet omvårdnad utgår från en humanistisk värdegrund och etik för vårdande och tar sin utgångspunkt i människans upplevelser, reaktioner och behov i sin livssituation.
För att studenten efter utbildningen ska kunna visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialistsjuksköterska består programmet av både teoretiska kurser och verksamhetsintegrerat lärande. Utbildningen bygger på kunskaper som studenterna tidigare erhållit i sin utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper. Programmet ger fördjupade kunskaper i omvårdnad och medicinsk vetenskap då en specialistsjuksköterska inom distriktsvård ska kunna leda, prioritera, fördela och samordna omvårdnadsarbetet.
Programmet inleds med en kurs i vetenskaplig teori och metod. Därefter läser studenten kurser med syftet att fördjupa kunskaper om epidemiologi, folkhälsa och miljö. Därefter följer kurser i omvårdnad som omfattar människan ur ett livscykelperspektiv. Här ingår både teoretiska och praktiska moment. Medicinska och farmakologiska kunskaper integreras i kurserna, och förskrivningsrätten examineras. Examensarbete på magisternivå omfattar 10 veckor heltidsstudier. Interaktiv nätbaserad kommunikation och lärande ingår som en naturlig del av undervisningen.
I flera kurser ingår verksamhetsintegrerat lärande. Vetenskaplig utveckling sker genom kurser i vetenskaplig metodik, evidensbaserad omvårdnad och ett självständigt examensarbete.
Specialistsjuksköterskeutbildningen vid KI har en tydlig forskningsanknytning. Den vetenskapliga och professionella basen inkluderar kritiskt tänkande, informationssökning, forskningsmetodologi, integration av ämnen, integration mellan teori och praktik, nationell och internationell samverkan, interprofessionellt och livslångt lärande, innovativ och kreativ verksamhetsförlagd utbildning samt interaktion och relation som framgångsfaktorer i all personcentrerad och säker vård.
De vetenskapliga kunskaper som studenterna har från tidigare utbildning på grundnivå, fördjupas genom kurser i vetenskaplig metodik, evidensbaserad omvårdnad och ett självständigt examensarbete. Utöver en kurs i forskningsmetodik som behandlar forskningsprocessen och forskningsetiska aspekter genomsyras samtliga ingående kurser i utbildningsprogrammet av forskningsprocessen och ett evidensbaserat förhållningssätt genom att studenten kritiskt granskar och värderar såväl vetenskap som beprövad erfarenhet.
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL)Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan och integrering mellan utbildning och arbetsliv. VIL kan ske i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), studiebesök, auskultation, hospitering eller fältstudier inom öppen och sluten hälso- och sjukvård, kommunal vård och omsorg eller annan relevant verksamhet.
Under flera av utbildningens kurser ingår verksamhetsintegrerat lärande, som fältstudier och VFU.
InternationaliseringSom ett led i internationaliseringen förbereds studenten för att vara verksam i en mångkulturell och internationell miljö. Under utbildningen belyses bland annat specialistsjuksköterskans yrkesroll ur ett nationellt och internationellt perspektiv.
Övergångsbestämmelser
Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska har enligt denna utbildningsplan sitt sista planerade ordinarie programtillfälle med start VT25. Student som är antagen och registrerad har rätt att slutföra utbildningen enligt den här utbildningsplanen vid ovan nämnda programtillfälle. Vid återupptag efter beviljat studieuppehåll görs en individuell studieplanering. Den individuella studieplaneringen kan innebära att kurser kan komma att genomföras på helfart och som campusbaserad utbildning. Rätten att examineras regleras i respektive kursplan.
Övriga riktlinjer
Som betyg används uttrycken Underkänd eller Godkänd. Annan betygsskala kan förekomma på valbara eller programöverskridande kurser. Betygsskalan framgår av kursplan.
UndervisningsspråkUndervisningsspråk är svenska men kurser på engelska kan förekomma. Engelsk- och svenskspråkig litteratur används.
Riktlinjer för att avbryta verksamhetsförlagd utbildning under pågående kursEn students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) kan omedelbart avbrytas om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Hur denna typ av ärenden handläggs ska framgå av kursplanen.
Om den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts på detta sätt ska en individuell handlingsplan upprättas där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till fortsatt VFU.
Studieplan med ingående kurser
Gäller antagna VT21 eller senare
År | Kursbenämning | Högskolepoäng | Huvudområde | Nivå och progression |
1 | Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad (M) | 7,5 | Omvårdnad | Avanc |
1 | Hälsa, livsvillkor och miljö (M) | 7,5 | Omvårdnad | Avanc |
1 | Farmakologi och sjukdomslära 1 | 7,5 | Övriga ämnen | Avanc |
1 | Teoretisk grund för arbete inom distriktsvård (M) | 7,5 | Omvårdand | Avanc |
2 | Verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser (M) | 7,5 | Omvårdnad | Avanc |
2 | Verksamhetsförlagd utbildning inom distriktsvård och omvårdnad inom hemmiljö (M) | 7,5 | Omvårdnad | Avanc |
2 | Examensarbete i omvårdnad -distriktssköterska (M) | 15,0 | Omvårdnad | Avanc |
3 | Farmakologi och sjukdomslära 2 | 7,5 | Övriga ämnen | Avanc |
3 | Akut ohälsa och integrativ omvårdnad (M) | 4,5 | Omvårdnad | Avanc |
3 | Omvårdad vid beroende och psykisk ohälsa (M) | 3,0 | Omvårdnad | Avanc |
Kurser märkta med (M) ingår i magisterexamen.
Gäller antagna HT19 tom HT20
År | Kursbenämning | Högskole-poäng | Huvudområde | Nivå och progression |
---|---|---|---|---|
1 | Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad (M) | 7,5 | Omvårdnad | Avanc (AV) |
1 | Hälsa, livsvillkor och miljö (M) | 7,5 | Omvårdnad | Avanc (AV) |
1 | Farmakologi och sjukdomslära 1 | 7,5 | Övriga ämnen | Avanc (AV) |
1 | Teoretisk grund för arbete inom distriktsvård (M) | 7,5 | Omvårdnad | Avanc (AV) |
2 | Verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser (M) | 7,5 | Omvårdnad | Avanc (AV) |
2 | Verksamhetsförlagd utbildning inom distriktsvård och omvårdnad inom hemmiljö (M) | 7,5 | Omvårdnad | Avanc (AV) |
2 | Examensarbete i omvårdnad -distriktssköterska (M) | 15 | Omvårdnad | Avanc (AV) |
3 | Farmakologi och sjukdomslära 2 | 7,5 | Övriga ämnen | Avanc (AV) |
3 | Valbar kurs (M) | 7,5 | - | Grund/Avanc |
Gäller antagna VT19 eller tidigare
År | Kursbenämning | Högskole-poäng | Huvudområde | Nivå och progression |
---|---|---|---|---|
1 | Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad (M) | 7,5 | Omvårdnad | Avanc |
1 | Hälsa, livsvillkor och miljö (M) | 7,5 | Omvårdnad | Avanc |
1 | Farmakologi och sjukdomslära 1 | 7,5 | Övriga ämnen | Avanc |
1-2 | Omvårdnad inom distriktsvård i ett livscykelperspektiv (M) | 22,5 | Omvårdnad | Avanc |
2 | Examensarbete i omvårdnad - distriktssköterska (M) | 15 | Omvårdnad | Avanc |
3 | Valbar kurs (M) | 7.5 | - | Grund/Avanc |
3 | Farmakologi och sjukdomslära 2 | 7.5 | Övriga ämnen | Avanc |
Kurser märkta med (M) ingår i magisterexamen.