Kursplan för

Professionell utveckling 3, 1,5 hp

Professional Development 3, 1,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2012.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT13 , VT14 , VT15 , VT16 , VT18 , VT20 , VT22 , VT23 , VT24
Kurskod
1AU037
Kursens benämning
Professionell utveckling 3
Hp
1,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Audiologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2011-12-21
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2012

Särskild behörighet

Särskilda behörighetsvillkor enligt utbildningsplanen för Audionomprogrammet 180 hp.

Mål

Kursen är en fortsättning på strimman i professionell utveckling vilken omfattar 1,5 hp av totalt 6 hp för hela utbildningsprogrammet. Det övergripande målet med strimman är att ge den studerande kunskaper och verktyg för att kunna utveckla ett etiskt och professionellt förhållningssätt genom att utvecklas både som person och i sin yrkesroll. Det specifika syftet med denna kurs, Professionell utveckling 3, är att på ett fördjupat sätt reflektera över etiska ställningstaganden i vården, över konflikthantering, hållbar utveckling och likabehandling. Kursens lärandemål Efter genomgången kurs ska studenten: -Reflektera över begreppen likabehandling, genus, kön, mångfald och jämställdhet utifrån ett undervisande och hörselvårdande perspektiv med fokus på egna och andras normer och värderingar, -Reflektera över begreppet hållbar utveckling, utifrån perspektiv som kan inbegripa faktorer som hälsa, hållbar konsumtion och produktion, ekonomisk utveckling, social sammanhållning, miljö och klimat samt globalisering, -Reflektera över konflikthantering och konfliktlösning inom yrkesprofessionen, -Reflektera över olika etiska dilemman i vården och hur dessa kan lösas med ett professionellt förhållningssätt.

Innehåll

Kursens material presenteras på PingPong-plattformen Professionell utveckling där de olika delkurserna presenteras. På denna webbplattform samlar studenten också sina inlämningsuppgifter, reflektion och annat material till en s.k. portfolio som följer med genom alla delkurserna i strimman. De olika delkurserna i strimman ges inte under någon specifik vecka under terminerna, utan olika moment är antingen integrerade i andra kurser eller sker på distans via PingPong parallellt med andra kurser.

Arbetsformer

Seminarier, övningar och självstudier.

Examination

Examination sker genom Aktivt deltagande i seminarier Skriftliga inlämningsuppgifter och reflexioner För godkänd kurs krävs även närvaro vid obligatoriska delar. Vid uteblivande från obligatorisk del erhåller studenten en enskild ersättningsuppgift som beslutas av kursansvarig. För studerande som inte blivit godkänd vid det ordinarie examinationstillfället erbjuds en förnyad examination i anslutning till det ordinarie tillfället och en till innan kursen går nästa gång. Totalt ges möjlighet till sex examinationstillfällen, varav de tre sista i samband med nästa tillfälle då kursen ges.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Studiehandledning innehållande bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns tillgängligt på Pingpong vid kursstart. Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Holm, Ulla Det räcker inte att vara snäll : om empati och professionellt bemötande inom människovårdande yrken
Lynöe, Niels Medicinska etikens ABZ Juth, Niklas

Annat skrifligt material kan tillkomma.