Kursplan för

Professionell utveckling 3, 1,5 hp

Professional Development 3, 1,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT13 , VT14 , VT15 , VT16 , VT18 , VT20 , VT22 , VT23 , VT24 , VT25
Kurskod
1AU037
Kursens benämning
Professionell utveckling 3
Hp
1,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Audiologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2011-12-21
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2019-10-21
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2020

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 45 hp från Audionomprogrammets termin 1 och 2, varav godkänt betyg i moment 1 och 2 från kursen Hörselutredning 1.

Mål

Hela strimman Professionell utveckling omfattar 6 hp, varav den här kursen omfattar 1,5 hp. Det övergripande målet med strimman är att ge den studerande kunskaper och verktyg för att kunna utveckla ett etiskt och professionellt förhållningssätt genom att utvecklas både som person och i sin yrkesroll.

Syftet med denna kurs, Professionell utveckling 3, är att på ett fördjupat sätt reflektera över etiska ställningstaganden i vården, konflikthantering, hållbar utveckling och lika villkor.

Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • reflektera över begreppen lika villkor, genus, kön, mångfald och jämställdhet utifrån ett undervisande och hörselvårdande perspektiv med fokus på egna och andras normer och värderingar
  • reflektera över begreppet hållbar utveckling, utifrån perspektiv som kan inbegripa faktorer som hälsa, hållbar konsumtion och produktion, ekonomisk utveckling, social sammanhållning, miljö och klimat samt globalisering
  • reflektera över olika etiska dilemman i vården och hur dessa kan lösas med ett professionellt förhållningssätt.
  • reflektera över behovet av tolkanvändning i den kliniska kontexten.

Innehåll

Kursens material presenteras på lärplattformen för Professionell utveckling 3 där de olika läraktiviteterna presenteras. På lärplattformen samlar studenten också sina inlämningsuppgifter, reflektioner och annat material till en s.k. portfolio som följer med genom alla kurserna i strimman. De olika kurserna i strimman ges inte under någon specifik vecka under terminerna, utan olika moment är antingen integrerade i andra kurser eller sker på distans via lärplattformen parallellt med andra kurser.

Arbetsformer

Seminarier, övningar, skriftliga uppgifter och självstudier. Seminarier och övningar är obligatoriska.

Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

 Examinator bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med  examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier och/eller skriftliga inlämningsuppgifter och reflektioner.

För godkänd kurs krävs även närvaro vid obligatoriska delar.

För studerande som inte blivit godkänd vid det ordinarie examinationstillfället erbjuds möjlighet till totalt sex examinationstillfällen, varav de tre sista i samband med nästa tillfälle då kursen ges. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns tillgängligt på aktuell lärplattform vid kursstart.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Holm, Ulla Det räcker inte att vara snäll : om empati och professionellt bemötande inom människovårdande yrken
Lynöe N och Juth Medicinska etikens ABZ
Vetenskapliga artiklar och annat material kan tillkomma.