Människokroppens struktur, funktion och dysfunktion, 16 hp
The Structure, Function and Dysfunction of the Human Body, 16 credits- Kurskod
- 1BA097
- Kursens benämning
- Människokroppens struktur, funktion och dysfunktion
- Hp
- 16 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden Labmed
- Datum för fastställande
- 2016-05-12
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2016
Särskild behörighet
Mål
Kursens övergripande mål är studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om människokroppens normala struktur och funktion samt hur olika organsystem samverkar. En fördjupad kunskap erhålls genom att normal funktion relateras till dysfunktion samt att specifik sjukdomslära integreras i kursen.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva olika metoder för undersökning/mätning av organfunktion
- Förklara hur organsystem samverkar för att upprätthålla homeostas
- Grundläggande redogöra för dysfunktion/sjukdom i olika organ i relation till normal funktion
- Namnge och kortfattat bekriva vanliga sjukdomar i kroppens olika organsystem
- Utförligt redogöra för prevention, etiologi, symptom, diagnos, behandling och prognos vid några utvalda sjukdomstillstånd
- Redogöra för människokroppens struktur och funktion på cell-, vävnads-, organ- och organsystemnivå
Färdighet och förmåga
- Uttrycka sig tydligt i tal och skrift med användande av relevanta termer
- Förklara för en medstudent hur utvalda undersökningar av organfunktion utförs
- Resonera kring betydelsen av levnadsvanor för prevention av vanligt förekommande sjukdomar ur ett globalt folkhälsoperspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- På en grundläggande nivå kunna reflektera och resonera kring likabehandling i relation till fysiologisk funktion och dysfunktion
- På en grundläggande nivå uppvisa ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till litteratur och andra källor till lärande
Innehåll
I undervisningen integreras histologi, anatomi, fysiologi och sjukdomslära för att betona sambandet mellan struktur, funktion och dysfunktion. Likavillkorsperspektiv och aspekter på hållbar utveckling beaktas i kursen.
Kursen är indelad i 3 moment.
- Nervsystemet inklusive sinnesorganen
- Rörelseapparaten
- Kardiovaskulära systemet
- Respiratoriska systemet
- Endokrina systemet
- Reproduktionssystemet och embryonalutvecklingen
- Blodet
- Lymf- och immunsystemet
- Matsspjälkningssystemet
- Urinvägssystemet
- Vätske-, elektrolyt- och syrabasbalansen
- Huden
- Frisk struktur och funktion i relation till struktur och funktion vid sjukdom
- Sviktande homeostas vid sjukdom
- Energiomsättning/Arbetsfysiologi
- Näringslära
- Prevention (Förebygga sjukdom)
- Fördjupad sjukdomslära
- Mätning av organfunktion
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, självstudier, grupparbeten, seminarier, demonstration och laborationer
Examination
Momentet "Struktur och funktion" examineras med skriftlig tentamen. Betyg: U/G
Momentet "Struktur, funktion och homeostas" examineras med skriftlig individuell tentamen. Betyg: U/G
Momentet "Från funktion till dysfunktion" examineras med grupparbete samt med individuell inlämningsuppgift. Betyg: U/G
För betyget G på hel kurs krävs betyget G i alla 3 momenten.
Laborationer och seminarier är obligatoriska. Vid frånvaro från obligatoriska moment görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående komplettering.
Ett omexaminationstillfälle ges i anslutning till kursen samt under en omtentamensvecka i augusti.
De studenter som ej är godkända efter ordinarie examination har rätt att delta vid ytterligare examinationstillfällen.
Övergångsbestämmelser
Examination enligt denna kursplan kommer att tillhandahållas under ett år efter beslut om nedläggning av kursen eller revidering av kursplanen
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
10. ed., Global ed. : Harlow : Pearson, cop. 2015 - 1262 s. ISBN:9781292057217 LIBRIS-ID:17085710 Sök i biblioteket
9th ed. : San Francisco : Pearson Benjamin Cummings, c2012. - p. ISBN:978-0-321-74169-1 LIBRIS-ID:12331574 Sök i biblioteket
5., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 704 s. ISBN:9789147105816 (inb.) LIBRIS-ID:14678372 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2008 - 613 s. ISBN:978-91-7257-543-1 LIBRIS-ID:10734161 URL: http://www.fyss.se/ Sök i biblioteket
Referenslitteratur
Stockholm : Liber, 2007 - 544s ISBN:9789147084357 Sök i biblioteket
7. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2011 - 508 s. ISBN:978-91-1-302791-3 LIBRIS-ID:12134782 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - xxii, 469 s. ISBN:978-91-47-10024-8 LIBRIS-ID:12384277 Sök i biblioteket