Ögats anatomi, fysiologi och sjukdomar 2, 7,5 hp
Ocular Anatomy, Physiology and Diseases 2, 7,5 credits- Kurskod
- 1OP072
- Kursens benämning
- Ögats anatomi, fysiologi och sjukdomar 2
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2020-04-01
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2022-02-23
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Godkänt resultat på minst 45 hp från optikerprogrammets termin 1 och 2.
Mål
Efter kursen ska studenten kunna
1) beskriva och redogöra för ögats embryologi
2) beskriva och redogöra för glaskroppens struktur och funktion
3) beskriva och redogöra för näthinnans och chorioideas struktur och funktion
4) beskriva och redogöra för synnerven, synbanan och syncortex struktur och funktion
5) hantera instrument för diagnos och upptäckt av sjukliga förändringar i den bakre delen av ögat, samt bedöma de vanligast förekommande förändringarna i ögonbottnen
6) tillämpa metoder för att undersöka och gradera ögats främre segment (hornhinna, ögonlockskanter, lins, ljusväg, subtarsalt, iris) i hög förstoring
7) lista, beskriva och differentialdiagnostisera vanligt förekommande sjukliga förändringar i den bakre delen av ögat, samt reflektera över vidare handläggning
8) lista och beskriva kemiska respektive strålningsrelaterade skador i ögat
9) utföra och bedöma en synfältsscreening i förhållande till anatomisk struktur
10) utföra screening med hjälp av Amslers test
11) beskriva skillnader i förekomst av sjukdomar i ögats bakre segment utifrån ett etniskt och globalt hälsoperspektiv.
I tillägg till ovan ska studenten, i ett nivåanpassat optometri-, vård- och vetenskapsperspektiv, kunna
12) visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuell forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet
13) visa förmåga att söka, samla, och beskriva information i en problemställning samt kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
14 visa förmåga att självständigt identifiera, skriftligen formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar
15) visa förmåga att skriftligt formulera vetenskaplig text.
Mål 12-15 ska ses i relation till dokumentet "Vetenskaplig strimma Optikerprogrammet".
Innehåll
Kursen innehåller följande: anatomi, fysiologi och sjukdomar i ögats bakre delar samt undersökningsmetodik för evaluering av ögats bakre segment (OCT, funduskamera, oftalmoskop och perimeter).
Utöver detta är kursen en del av den vetenskapliga strimman inom programmet. I samband med strimman fortsätter studenterna att på ett nivå- och ämnesanpassat sätt fördjupa sig inom vetenskap, vetenskap och beprövad erfarenhet samt vetenskaplig kommunikation. De utvecklar också sin kunskap och förståelse, sina färdigheter och förmågor, sin värderingsförmåga och sitt vetenskapliga tanke- och förhållningssätt i relation till optometri och ett livslångt lärande. Strimmans kursindelade lärandefokus och genomförande finns beskrivet i ett separat dokument.
Kursen är indelad i följande tre moment:
Kliniskt, 2.5 hp
Momentet omfattar praktisk färdighetsträning.
Teoretisk förståelse, 2.5 hp
Momentet omfattar teoretisk förståelse och omsättning av kursens ämnesmässiga innehåll.
Vetenskaplig utveckling, 2.5 hp
Momentet omfattar uppgifter i KI:s lärplattform, vetenskapliga strimman samt inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Kursen omfattar självstudier, demonstrationer, dugga, laborationer, teoretiska genomgångar (t.ex. föreläsningar, seminarier, flipped-classroom, case-metoder), praktiska övningar samt inlämningsuppgifter. Studenterna ges möjlighet till att träna praktiska färdigheter men måste ta stort eget ansvar.
Vissa utbildningsinslag är obligatoriska, se rubriken "Examination".
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
Moment 1, Kliniskt arbete
a) praktiskt prov, ges betyget U eller G
b) obligatoriska seminarier enligt schema
Momentet ges betyget U eller G. För G krävs G på examinationsuppgift a) praktiskt prov samt fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag.
Moment 2, Teoretisk förståelse
a) skriftlig tentamen, ges betyget U, G eller VG
Omtentamen kan komma att ske muntligen.
Momentet ges samma betyg som skriftlig tentamen, U, G eller VG.
Moment 3, Vetenskaplig utveckling
a) obligatoriska uppgifter i KI:s lärplattform
b) obligatoriska inlämningsuppgifter
c) obligatoriska seminarier och demonstrationer enligt schema, en del av programmets vetenskapliga strimma
Momentet ges betyget U eller G. För G krävs fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag.
Betyg på hel kurs
På kursen ges något av betygen U, G eller VG.
För betyget G på hel kurs krävs G på samtliga moment.
För betyget VG på hel kurs krävs G på moment 1 och 3, samt VG på moment 2.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet
med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett
obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta
beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till
komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på
förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
7. ed. : Edinburgh : Butterworth-Heinemann, 2011 - ix, 909 s. ISBN:978-0-7020-4093-1 (hbk.) LIBRIS-ID:12189545 Sök i biblioteket
3rd ed. : St. Louis : Elsevier/Butterworth-Heinemann, c2012. - ix, 292 p. ISBN:1437719260 LIBRIS-ID:20698295 Sök i biblioteket
Referenslitteratur
[Ny utg.] : Malmö : Leo Pharma Nordic, cop. 2005 - 123 s. ISBN:91-974368-4-4 LIBRIS-ID:10697668 Sök i biblioteket
Texas eye research and technology center, 2009 - 218 p ISBN:13:978-0-9800-708-1-1 Sök i biblioteket
5th ed. /b editors, Justis P. Ehlers, Chirag P. Shah ; associate editors, Gregory L. Fenton, Eliza N. Hoskins, Heather : Philadelphia : Wolters Kluwer / Lippincott Williams & Wilkins, c2008. - xvii, 455 p. ISBN:978-0-7817-6962-4 LIBRIS-ID:11823109 Sök i biblioteket
Stuttgart : Thieme, 2000 - xviii, 586 s. ISBN:3-13-126161-7 LIBRIS-ID:4669549 Sök i biblioteket
2. ed. : St. Louis; Mo : Elsevier Butterworth Heinemann, 2005 - xi, 292 s. : ill. ISBN:0-7506-7490-3 Sök i biblioteket
London : Blackwell Science, cop. 1993 - vii, 168 s. ISBN:0-632-03599-4 LIBRIS-ID:9066980 Sök i biblioteket