Tidiga avvikelser i ätande, joller och kommunikation, 3 hp
Early Disorders of Feeding, Babbling and Communication, 3 credits- Kurskod
- 2LG101
- Kursens benämning
- Tidiga avvikelser i ätande, joller och kommunikation
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2020-10-19
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2021
Särskild behörighet
För tillträde till termin 2 gäller att studenten får restera med högst 15 hp från föregående termin inom Logopedprogrammet.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Beskriva hur barnspecifika och miljömässiga faktorer kan samverka och bidra till positiv respektive negativ utveckling hos barnet gällande ätande, kommunikation och språk.
- Redogöra för avvikelser i förspråklig utveckling i relation till kommunikation och språk.
- Ge exempel på hur tidiga avvikelser i kommunikation och uppfödning kan förebyggas, identifieras och behandlas.
- Uppvisa grundläggande färdigheter i Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK).
Innehåll
Kursen fokuserar på riskfaktorer och skyddande faktorer i relation till prevention och identifiering av tidiga avvikelser i uppfödningsförmåga och kommunikation såsom anknytning, delad uppmärksamhet och joller hos barn. Barnspecifika riskfaktorer (t.ex. sensoriska begränsningar eller medicinska tillstånd hos barnet) liksom ogynnsamma faktorer i barnets omgivning (t.ex. hereditet, socioekonomisk status, föräldrars kommunikativa stil) behandlas liksom metoder för intervention (t.ex. alternativ nutrition, föräldrastöd, språkstimulans, TAKK).
Arbetsformer
Föreläsningar, övningar och seminarier. Övningar och seminarier är obligatoriska om inte annat anges i schemat.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Individuell skriftlig uppgift samt muntlig redovisning samt obligatoriska moment.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kapitel: L Sjögreen, "Ätsvårigheter hos barn och ungdomar", kap. 37, s. 479-490. Sök i biblioteket
1999 Ingår i: Journal of communication disorders.
4th ed. : St. Louis : Elsevier, c2012 - xxi, 756 p. ISBN:9780323071840 LIBRIS-ID:12746654 Sök i biblioteket
Fifteenth edition. : New York, NY : McGraw-Hill, 2015 - xxxi, 614 pages ISBN:9781259095030 LIBRIS-ID:18354433 Kapitel 6:2, s. 178-195. Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Stockholm : Natur och kultur, 2008 - 427 s. ISBN:978-91-27-11484-5 (inb.) LIBRIS-ID:11179623 Kapitel 7, s. 208-232. Sök i biblioteket
2017 Ingår i: Acta Paediatrica : international journal of paediatrics
Natur & Kultur, 2018 ISBN:9789127145344 LIBRIS-ID:fpxqbl90cm2216m6 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
1998 Ingår i: American journal of mental retardation AJMR.