Kursplan för

Den friska människan 2, 30 hp

The Healthy Human 2, 30 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT08 , HT08 , VT09 , HT09 , VT10 , HT11 , VT13 , HT13 , HT14 , VT15 , HT15 , VT16 , HT16 , HT17 , VT18 , HT19 , VT20 , HT20 , HT21
Kurskod
2LK002
Kursens benämning
Den friska människan 2
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för fysiologi och farmakologi
Medverkande institutioner
  • Institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi
  • Institutionen för medicinsk biokemi och biofysik
  • Institutionen för neurovetenskap
  • Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
Beslutande organ
Pn för läkarprogrammet
Datum för fastställande
2007-03-13
Reviderad av
Programnämnd 2
Senast reviderad
2015-10-12
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2016

Särskild behörighet

12 hp från termin 1 på läkarprogrammet.

Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Mål

Syfte
Kursens övergripande syfte är att tillägna sig grundläggande kunskaper och färdigheter om kroppens normala struktur och funktion samt förhållningssätt av betydelse för den fortsatta läkarutbildningen och läkaryrket

Lärandemål
Kunskap och förståelse är nivåindelade efter SOLO-taxonomin (S1-S4) och fördigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) (se sist i kursplanen)
Studenten ska efter genomgången kurs:
Kunskap och förståelse

  • Kunna redogöra för struktur och funktion från cell- till organsystemsnivå avseende blodcirkulationen, andningen, blodbildningen, huden, immunsystemet, temperaturregleringen, urinorganen, kroppsvätskorna, endokrina systemet, reproduktionsorganen och rörelseapparaten, samt kunna redogöra för och analysera hur dessa system samverkar i kontrollen av kroppens inre miljö och även kunna förutsäga hur ändrad struktur och funktion i systemen kan leda till sjukdom(S1-S3)
  • Kunna beskriva individ-, köns- och åldersrelaterade skillnader i struktur och funktion hos de i kursen ingående systemen, samt redogöra för olika sätt att studera de olika systemens struktur och funktion (S1-S2)
  • Kunna definiera centrala etiska begrepp och grundläggande begrepp inom medicinsk psykologi, samt redogöra för yrkesetiska regler (PU, PV) (S1-S2) 

Färdigheter

  • Visa förmåga att utföra enklare kroppsundersökningar avseende hjärtljud, blodtryck, andningsljud, lymfkörtlar, sköldkörtel samt funktionstester av leder och muskulatur. (M1-M3)
  • Kunna visa anatomiska strukturer på dissekerade kroppar, plastmodeller och i radiologiska bilder, samt kunna identifiera vävnader och organ i histologiska preparat. (M1-M3)
  • Kunna urskilja etiska problem och kunna analysera och argumentera rationellt kring dem (PU, PV) (M1-M2)
  • Kunna föra ett samtal med patienter på ett patientcentrerat sätt samt kunna bemöta såväl patienter som andra berörda på ett respektfullt sätt. (PV) (M1-M3) 

Förhållningssätt

  • visa förmåga till ett kritiskt förhållningssätt till hur kunskap om aktuella organ- och funktionssystem har erhållits samt kunna skilja vetenskapligt baserad kunskap från beprövad erfarenhet
  • kunna reflektera över olika intressen i möten med patienter, anhöriga och vårdpersonal (PU, PV) 

Innehåll

Den ämnesmässiga kärnan på kursen utgörs av de basvetenskapliga disciplinerna histologi och makroskopisk anatomi, medicinsk biokemi, fysiologi och immunologi. Dessutom förekommer inslag från de kliniska disciplinerna anestesiologi, urologi, endokrinologi, pediatrik, obstetrik, gynekologi, ortopedisk kirurgi och allmänmedicin, samt ämnesområdena medicinsk etik respektive psykologi. Både basvetenskapligt och kliniskt verksamma lärare medverkar på kursen.
Kursens är uppdelad på fem moment.
 

Blodet, immunsystemet, cirkulation & andning, 7 hp
 Blodets beståndsdelar, egenskaper och funktion. Thymolymfatiska organ. Hudens histologi och funktioner. Immunsystemets uppbyggnad och normala funktioner. Hjärtats och blodkärlens anatomi, histologi samt normala funktioner och reglering. Temperaturreglering.
Lungornas och luftvägarnas och gasutbytets anatomi, histologi samt normala funktioner och reglering.
 
  Urinorgan, kroppsvätskor, endokrinologi & reproduktion, 7.5 hp Njurarnas och urinvägarnas anatomi, histologi och funktion. Reglering av vätske-, elektrolyt- och syra-bas balans. Hormonproducerande cellers, vävnaders- och körtlars histologi och anatomi. Hormoners kemi, produktion och effekter samt reglering av hormonella system. Reproduktionsorganens histologi och anatomi. Könsdifferentiering. Könscellers morfologi och funktion. Könshormoners effekter och reglering. Befruktning. Graviditet
  Människan i rörelse, 5.5 hp

Rörelseapparatens histologi, anatomi och basal kinesiologi (rörelselära). Skelettmuskulaturens fysiologi med musklers inre uppbyggnad och inre organisation med muskelfibrer och motoriska enheter. Motorikens basala uppbyggnad (neuronal styrning, reflexer). Fysiologin vid fysiskt arbete och effekter av fysisk träning
  Professionell utveckling & primärvård, 2.5 hp Grundläggande begrepp i medicinsk etik och medicinsk påsykologi. Genusmedicin och interkulturell kommunikation. Kroppsundersökning och anamnestagning i verksamhetsförlagd utbildning.
  Integration och examination, 7.5 hp

Repetition, integration och sammanfattning av kursens samtliga lärandemål.

Arbetsformer

Som stöd för lärandet under kursen ges följande lärarledda/lärarstödda resurser: föreläsningar, grupparbeten, projektarbeten, seminarier, workshops, laborationer, dissektioner, mikroskoperingsövningar, demonstrationer, färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning. Icke lärarledda studier sker i form av självstudier, reflektion och inläsning.

Undervisning på engelska kan förekomma.
 

Examination

Obligatoriska undervisningsmoment utan bedömning av prestation  och där lärandemål inte kan nås under andra former:
All undervisning i professionell utveckling (PU) 
Under kursen sker delexaminationer och återkopplingar i avsikt att underlätta uppnåendet av kursens samtliga lärandemål som prövas i en avslutande tentamen.

Moment: Blodet, immunsystemet, cirkulation & andning:
Redovisning projektarbete blod – muntlig  formativ examination
Seminarium immunsystemet – muntlig formativ återkoppling
Test uppnående mål (TUM) i cirkulation & temperaturreglering – skriftlig individuell formativ examination
Seminarium hjärta & cirkulation – muntlig formativ återkoppling
TUM respiration – skriftlig individuell formativ examination
Seminarium respiration – muntlig formativ återkoppling

Moment: Urinorgan, kroppsvätskor, endokrina systemet och reproduktion:
Redovisning grupparbete blodets buffertar – muntlig formativ examination
TUM urinorgan & kroppsvätskor – skriftlig individuell formativ examination
Integrationsseminarium urinorgan & kroppsvätskor – muntlig formativ examination
Endokrinologi & reproduktion – muntlig formativ examination
Anatomi och histologi blodet, immunsystemet, cirkulation, andning, urinorgan, endokrina systemet & reproduktion – skriftlig individuell stationsexamination på anatomiska modeller och preparat, respektive histologiska preparat

Moment: Människan i rörelse:
Seminarium muskel - muntlig formativ återkoppling
Rörelseapparatens anatomi – stationsexamination med anatomiska modeller och preparat
Rörelseapparatens histologi – webbaserad skriftlig examination
Seminarium med presentation och diskussion av fall från PV - muntlig formativ återkoppling
Moment: Professionell utveckling  och primärvård: 
All verksamhetsförlagd utbildning – individuell fortlöpande formativ återkoppling
 
Integrerad tentamen – skriftlig individuell examination
 
För tillträde att skriva tentamen krävs genomförda obligatoriska moment och delexaminationer exklusive seminarium med presentation av fall från PV samt PU och övrig PV.
 

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Utvärdering kommer att ske i enlighet med Utbildningsstyrelsens instruktioner. Dessutom kommer utvärdering att ske fortlöpande under kursen med webbaserade enkäter. Kontinuerlig dialog med kursdeltagarna sker även via ett vid kursens början inrättat kursråd.

Frånvaro obligatoriska moment:
Utöver vad som är dokumenterat under arbetsformer och examination gäller att kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Mål avseende kunskaper och förståelse är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin: S1) enkel (t.ex. känna till, identifiera), S2) sammansatt (t.ex. redogöra för, beskriva), S3) relaterad (t.ex. analysera, relatera till), och S4) utvidgad (t.ex. teoretisera, analysera). Praktiska färdighetsmål är nivåindelade enligt Millers pyramid: M1) veta, M2) veta hur man utför, M3) kunna visa, och M4) kunna utföra yrkesmässigt

Litteratur och övriga läromedel

Anatomi och kinesiologi - Obligatorisk Kurslitteratur

Feneis, Heinz; Dauber, Wolfgang Anatomisk bildordbok Spitzer, Gerhard; Brinkman, Ingrid
Gilroy, Anne M. Anatomy : an essential textbook : Latin nomenclature

Anatomi och kinesiologi - Rekommenderad Kurslitteratur

Atlas of anatomy : Latin nomenclature Gilroy, Anne M.; MacPherson, Brian R.; Ross, Lawrence M.; Schünke, Michael; Schulte, Erik; Schumacher, Udo
Netter, Frank H. Atlas of Human Anatomy
Sobotta atlas of human anatomy : musculoskelatal system, internal organs, head, neck, neuroanatomy Sobotta, Johannes; Paulsen, Friedrich; Waschke, Jens; Klonisch, Thomas; Hombach-Klonisch, S.

Anatomi och kinesiologi - Fördjupningslitteratur

Brunnström, Signe Brunnstrom's Clinical kinesiology. Smith, Laura K.; Weiss, Elizabeth Lawrence; Lehmkuhl, L. Don
Snell, Richard S.; Snell, Richard S.t Clinical anatomy for medical students. Clinical anatomy

Fysiologi - Obligatorisk Kurslitteratur

Medical physiology : a cellular and molecular approach Boron, Walter F.; Boulpaep, Emile L.
Rhoades, Rodney.; Bell, David R. Medical physiology : principles for clinical medicine

Rekommenderad litteratur

Rådmark, Olof; Wetterholm, Anders Syror och baser. Vattenlösningars egenskaper, osmos och tonicitet. Elektrolyter

Histologi - Obligatorisk Kurslitteratur

Ross, Michael H.; Pawlina, Wojciech. Histology : a text and atlas : with correlated cell and molecular biology

Immunologi - Obligatorisk Kurslitteratur

Abbas, Abul K.; Lichtman, Andrew H.; Pillai, Shiv. Basic immunology : functions and disorders of the immune system.
Medicinsk mikrobiologi & immunologi Brauner, Annelie
Obligatorisk litteratur två likvärdiga alternativ

Immunologi - Rekommenderad litteratur

Brändén, Henrik; Andersson, Jan Grundläggande immunologi Engqvist, Jeanette; Sonesson, Johan
Immunobiology : the immune system in health and disease Janeway, Charles A.
Parham, Peter The Immune System

Neurovetenskap - Obligatorisk Kurslitteratur

Neuroscience Purves, Dale

Professionell utveckling

Professionell utveckling inom läkaryrket Andersson, Sven-Olof
Relevant för hela strimman professionell utveckling