Planering för hälsa, 2,5 hp
Planning for Health, 2,5 credits- Kurskod
- 4HM017
- Kursens benämning
- Planering för hälsa
- Hp
- 2,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medical Management
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden LIME
- Datum för fastställande
- 2023-09-13
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Att utifrån relevant medicinsk och epidemiologisk kunskap förmedla en översikt av hälsodeterminanter i låg-, medel- och höginkomstsamhällen. Att förmedla metoder att med tillämpning av den kunskapen formulera hälsofrämjande verksamhetsplaner på nationell, regional och lokal nivå samt att kunna identifiera utmaningar och möjligheter för en verkningsfull hälsoplanering.
Efter avslutad kurs ska studenten ha:
Kunskap och förståelse
- att återge relevanta baskunskaper i medicin och epidemiologi som utgångspunkt för hälsoplanering som effektivt kan skapa hälsovinster
- att beskriva de situationsfaktorer, dess innehåll, de processer och de aktörer som är av betydelse för att främja hälsan för olika grupper i befolkningen;
- att beskriva de mest betydelsefulla teorierna och modellerna för planering inom hälso- och sjukvården.
Färdighet och förmåga
- att analysera olika angreppssätt i samband med planering för hälsa i en befolkning;
- att självständigt identifiera och formulera grundläggande aspekter inom hälsoplanering och de mest framträdande utmaningarna.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- att kritiskt värdera olika sätt att genomföra hälsoplanering;
- att uppvisa insikt gällande de potentiella möjligheterna och begränsningarna inom hälsoplanering, dess roll i samhället och för organisationer inom hälsoområdet, samt också beträffande människors ansvar för sin egen hälsa.
Innehåll
Hälsodeterminanter
Jämlikhetsaspekter
Planeringsmetoder
Hinder, möjligheter och utmaningar inom hälsoplanering
Olika aktörers perspektiv
Arbetsformer
En blandning av interaktiva föreläsningar, seminarier, grupparbeten och individuella uppgifter. Webb-baserat lärande och interaktion kommer att användas. Stora delar av kursen kommer att utgöras av grupparbete.
Examination
-Skriftlig och muntlig uppgift.
För betyget väl godkänd (VG) krävs VG på den skriftliga och muntliga uppgiften .
Obligatoriskt deltagande
För att bli godkänd på kursen krävs deltagande i obligatoriska moment. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.
Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examination har rätt att delta i ytterligare fem examinationer. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
New York : Oxford University Press, 2007 LIBRIS-ID:17395721