Kursplan för

Verksamhetsanalys, användarkravhantering och utvärdering, 10 hp

User Needs, Requirements Engineering and Evaluation, 10 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT18 , VT21 , HT21 , VT24 , VT25
Kurskod
5HI019
Kursens benämning
Verksamhetsanalys, användarkravhantering och utvärdering
Hp
10 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Hälsoinformatik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden LIME
Datum för fastställande
2017-10-25
Reviderad av
Utbildningsnämnden LIME
Senast reviderad
2020-08-19
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2021

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälso- och sjukvård, biomedicin, teknik, data- och systemvetenskap, informatik eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Syftet med denna kurs är att studenterna ska kunna använda de verktyg och metoder de kommer att behöva i sitt arbete som hälsoinformatiker för att analysera och modellera vårdens och/eller patientens behov och krav, samt för att utvärdera ehälsa i olika kontexter. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • förklara och diskutera vikten av verksamhetsanalys, behovsanalys och kravanalys i olika kontexter,
  • beskriva och jämföra metoder för verksamhetsanalys och för analys av användares behov och deras tillämpning.
  • förklara, diskutera och analysera olika metoder och tekniker för att utvärdera funktionalitet och användbarhet hos ehälsolösningar och de effekter ehälsa har på användare, organisationer och resultat 

Färdighet och förmåga

  • analysera och  beskriva behov och arbetsprocesser inom vård och omsorg, så väl som patienters behov vad gäller egenvård
  • använda olika metoder och tekniker för att beskriva kontexten i vilken ehälsa ska användas och ta fram modeller eller prototyper av ehälsosystem
  • jämföra och välja olika utvärderingsmetoder och instrument baserat på utvärderingens syfte och kontext 
  • planera och genomföra utvärderingar av ehälsa
  • kritiskt granska rapporter från ehälsoutvärderingar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera nyttan med multidisciplinärt samarbete vid behovsanalys och kravformulering
  • motivera behovet av en iterativ utvecklingsprocess och kontinuerlig användarmedverkan
  • diskutera relevanta etiska frågeställningar relaterade till behovsanalys, involvering av användare och utvärderingar

Innehåll

När man utvecklar informations- och kommunikationsteknologi (IKT) för vård och omsorg och egenvård är det nödvändigt att ha en förståelse för arbetsrutiner, vårdprocesser, informationsbehov och andra viktiga förutsättningar i den kliniska verksamheten och i egenvården. Detta är i hög grad kontextberoende, vilket påverkar hur ehälsa behöver utformas för att passa i olika sammanhang. Denna förståelse måste delas och förmedlas mellan många olika intressenter, inklusive slutanvändare (t ex vårdpersonal, administrativ personal, patienter), ledning och systemutvecklare.

Kursen tar därför upp metoder för verksamhets- och behovsanalys, samt dokumentation och kommunikation av dessa och formulering av krav baserat på behoven. Specifika förutsättningar för kravhanteringen i vården diskuteras. Dessutom ger kursen en överblick över relevanta metoder och tekniker för utvärdering av e-tjänster, applikationer och andra informationssystem i vård och omsorg samt egenvård. Kursen skapar också en förståelse för formativa och summativa utvärderingars roll i systemutvecklingsprocessen och introducerar riktlinjer för utvärderingsarbete och dokumentation och rapportering av utvärderingar. 

Olika metoder och verktyg presenteras och studenterna får praktiskt arbeta med dessa metoder under kursens gång.

Arbetsformer

Föreläsningar/lektioner, seminarier och grupparbeten. För grupparbetena skapas grupper med en blandning av studenter som har vårdbakgrund och studenter med teknisk bakgrund. I varje grupp ska den samlade kompetensen utnyttjas för att genomföra de olika inlämningsuppgifterna.

Kursen ges i form av ett antal block där olika teman avhandlas. Blocken är strukturerade på liknande sätt:

  • föreläsningar som introducerar ny teori, seminarier samt projektuppgifter
  • tillfälle till lärarledd handledning för projektuppgifterna
  • redovisningar och reflekterande seminarium

Examination

Examinationen består av två delar:

  • grupparbeten och
  • en individuell  digital skriftlig tentamen på distans.

Slutbetyg på kursen baseras på både grupparbeten (30%) och digital skriftlig tentamen på distans  (70%) och sätts enligt betygsskalan A-F.

Slutbetyget på kursen sätts först när samtliga obligatoriska moment genomförts.

Obligatoriskt deltagande
 Kursen innehåller obligatoriska moment vilka är markerade i kursschemat. Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Försenat inlämnande påverkar möjligheten att få högre betyg än C. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av  Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur / Mandatory literature

Utvalda vetenskapliga publikationer / Selected scientific publications

Sharp, Helen; Preece, Jennifer; Rogers, Yvonne Interaction design : beyond human-computer interaction
Brender, Jytte Handbook of evaluation methods for health informatics

Referenslitteratur / Reference litterature

Bittner, Kurt.; Spence, Ian Use case modeling
Sommerville, Ian Software engineering
Arnowitz, Jonathan; Arent, Michael; Berger, Nevin Effective prototyping for software makers
Friedman, Charles P.; Wyatt, Jeremy C. Evaluation methods in biomedical informatics