Kursplan för

Hälsa och livsvillkor hos äldre - förr, nu och i framtiden, 7,5 hp

Health and Living Conditions for Older Adults - Before, Now and Future, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2013.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , VT16 , VT17 , VT18 , VT20 , VT21 , VT23 , HT24
Kurskod
2VA006
Kursens benämning
Hälsa och livsvillkor hos äldre - förr, nu och i framtiden
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-12-17
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2013

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten, utifrån begreppen hälsa, livsvillkor och miljö, förvärvar självständig förmåga att kunna bedriva hälsofrämjande och hälsoförebyggande arbete för äldre människor.

Kursen består av två moment:
1. Hälsa och livsvillkor hos äldre (6 hp)
2. Vetenskaplig teori och metod med inriktning på epidemiologi (1,5 hp)

Innehåll

Hälsa och livsvillkor hos äldre 6.0 hp

  • Samhällsstrukturens och närmiljöns påverkan på människors hälsa
  • Olika teorier kring och synsätt på hälsa
  • Teoretiska perspektiv på åldrande
  • Folkhälsoproblem/hälsoproblem i ett livscykelperspektiv, dess utbredning, fördelning och orsakssammanhang
  • Levnadsvanor
  • Risk- och friskfaktorer, sårbara grupper
  • Teorier och modeller aktuella inom hälsoarbete, t ex. motiverande samtal, hälsosamtal
  • Hälsopolitiska styrdokument
  • Strategier för hälsofrämjande och förebyggande arbete på individ-, grupp- och områdesnivå/befolkningsnivå
  • Värdegrund, samt etiskt och professionellt förhållningssätt vid hälsoarbete

Vetenskaplig teori och metod med inriktning på epidemiologi 1.5 hp

  • Epidemiologiska begrepp, design och metoder, t ex. longitudinell och tvärsnittsdesign, kohortstudier, prevalens, incidens, urval, bortfall för att kunna förstå och kritiskt granska epidemiologiska studier som har relevans för omvårdnad inom specialistområdet
Hälsa och livsvillkor hos äldre, 6 hp Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
  • beskriva, analysera och tolka samband mellan människors livsvillkor, miljö och hälsa
  • bedöma och analysera äldre människors hälsa/ohälsa, dess orsaker och konsekvenser, utifrån ålder, kön, genus och ett socioekonomiskt och kulturellt perspektiv, samt identifiera och reflektera över risk-friskfaktorer och sårbara grupper
  • visa kunskap om hälsopolitiska styrdokument och kunna motivera tillämpningen av dessa relaterat till den egna professionens ansvar.
  • identifiera, värdera och tillämpa teorier och modeller kring hälsa, samt aktuell forskning relevant för hälsoarbete i den äldre befolkningen på individ eller gruppnivå
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
  • vara förberedd för att självständigt kunna initiera, planera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande hälsoarbete på individ och gruppnivå för äldre människor samt medverka i befolkningsinriktat hälsoarbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
  • visa förmåga att göra bedömningar och prioriteringar inom hälsoarbete med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt utifrån dessa aspekter kunna kritisk reflektera över sitt eget professionella förhållningssätt
Vetenskaplig teori och metod med inriktning på epidemiologi, 1.5 hp Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
  • redogöra för vanligt förekommande begrepp inom epidemiologisk forskning
  • redogöra för epidemiologisk studiedesign
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
  • kunna inhämta, analysera och tolka epidemiologisk statistik och forskning som grund för hälsoarbetet inom specialistsjuksköterskans arbete i vård av äldre.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • kunna värdera styrkor och svagheter i kunskap framtagen i epidemiologisk forskning samt kunna värdera hur den kan användas inom omvårdnad

Arbetsformer

Kursen genomförs som distansutbildning (halvfart). Verksamhetsintegrerat lärande kan ske vid studentens arbetsplats, de akademiska vårdcentralerna (AVC, Stockholm) eller annan primärvårdsenhet.

Delar av kursens moment 1 samläses med studenter från distriktsjuksköterskeutbildningen.

Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter, lärare inom och mellan kursen/er och programmet/en. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Fältstudie med studiebesök ingår.

Distansutbildningen är IT baserad och antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng.

Examination

I kursen ingår två examinationer:

1. Skriftlig rapport som examineras individuellt
2. Individuell skriftlig examination

Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Vid frånvaro från obligatoriska moment kontaktas kursansvarig lärare för diskussion om kompensation

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Dahlberg, Karin; Segesten, Kerstin Hälsa och vårdande : i teori och praxis
Gordis, Leon Epidemiology
Maville, Janice A; Huerta, Carolina G. Health promotion in nursing

Rekommenderad litteratur

Barth, Tom; Näsholm, Christina Motiverande samtal - MI : att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Ewles, Linda; Simnett, Ina Hälsoarbete
Folkhälsorapport 2009
Folkhälsorapport 2011 : folkhälsan i Stockholm - i dag och i morgon
Handbook of theories of aging Bengtson, Vern L.
Klang Söderkvist, Birgitta Patientundervisning
Naidoo, Jennie; Wills, Jane Folkhälsa och hälsofrämjande insatser
Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder 2011 : tobaksbruk, riskbruk av alkohol, otillräcklig fysisk aktivitet och ohälsosamma matvanor : stöd för styrning och ledning
Omsorg och mångfald Johansson, Stina