Hälsa och livsvillkor hos äldre - förr, nu och i framtiden, 7,5 hp
Health and Living Conditions for Older Adults - Before, Now and Future, 7,5 credits- Kurskod
- 2VA006
- Kursens benämning
- Hälsa och livsvillkor hos äldre - förr, nu och i framtiden
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-12-17
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2013
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten, utifrån begreppen hälsa, livsvillkor och miljö, förvärvar självständig förmåga att kunna bedriva hälsofrämjande och hälsoförebyggande arbete för äldre människor.
Kursen består av två moment:
1. Hälsa och livsvillkor hos äldre (6 hp)
2. Vetenskaplig teori och metod med inriktning på epidemiologi (1,5 hp)
Innehåll
Hälsa och livsvillkor hos äldre 6.0 hp
- Samhällsstrukturens och närmiljöns påverkan på människors hälsa
- Olika teorier kring och synsätt på hälsa
- Teoretiska perspektiv på åldrande
- Folkhälsoproblem/hälsoproblem i ett livscykelperspektiv, dess utbredning, fördelning och orsakssammanhang
- Levnadsvanor
- Risk- och friskfaktorer, sårbara grupper
- Teorier och modeller aktuella inom hälsoarbete, t ex. motiverande samtal, hälsosamtal
- Hälsopolitiska styrdokument
- Strategier för hälsofrämjande och förebyggande arbete på individ-, grupp- och områdesnivå/befolkningsnivå
- Värdegrund, samt etiskt och professionellt förhållningssätt vid hälsoarbete
Vetenskaplig teori och metod med inriktning på epidemiologi 1.5 hp
- Epidemiologiska begrepp, design och metoder, t ex. longitudinell och tvärsnittsdesign, kohortstudier, prevalens, incidens, urval, bortfall för att kunna förstå och kritiskt granska epidemiologiska studier som har relevans för omvårdnad inom specialistområdet
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva, analysera och tolka samband mellan människors livsvillkor, miljö och hälsa
- bedöma och analysera äldre människors hälsa/ohälsa, dess orsaker och konsekvenser, utifrån ålder, kön, genus och ett socioekonomiskt och kulturellt perspektiv, samt identifiera och reflektera över risk-friskfaktorer och sårbara grupper
- visa kunskap om hälsopolitiska styrdokument och kunna motivera tillämpningen av dessa relaterat till den egna professionens ansvar.
- identifiera, värdera och tillämpa teorier och modeller kring hälsa, samt aktuell forskning relevant för hälsoarbete i den äldre befolkningen på individ eller gruppnivå
Efter genomgången kurs ska studenten:
- vara förberedd för att självständigt kunna initiera, planera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande hälsoarbete på individ och gruppnivå för äldre människor samt medverka i befolkningsinriktat hälsoarbete.
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förmåga att göra bedömningar och prioriteringar inom hälsoarbete med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt utifrån dessa aspekter kunna kritisk reflektera över sitt eget professionella förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för vanligt förekommande begrepp inom epidemiologisk forskning
- redogöra för epidemiologisk studiedesign
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna inhämta, analysera och tolka epidemiologisk statistik och forskning som grund för hälsoarbetet inom specialistsjuksköterskans arbete i vård av äldre.
- kunna värdera styrkor och svagheter i kunskap framtagen i epidemiologisk forskning samt kunna värdera hur den kan användas inom omvårdnad
Arbetsformer
Kursen genomförs som distansutbildning (halvfart). Verksamhetsintegrerat lärande kan ske vid studentens arbetsplats, de akademiska vårdcentralerna (AVC, Stockholm) eller annan primärvårdsenhet.
Delar av kursens moment 1 samläses med studenter från distriktsjuksköterskeutbildningen.
Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter, lärare inom och mellan kursen/er och programmet/en. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Fältstudie med studiebesök ingår.
Distansutbildningen är IT baserad och antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng.
Examination
I kursen ingår två examinationer:
1. Skriftlig rapport som examineras individuellt
2. Individuell skriftlig examination
Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Vid frånvaro från obligatoriska moment kontaktas kursansvarig lärare för diskussion om kompensation
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 344 s. ISBN:91-27-12211-5 (inb.) LIBRIS-ID:11766742 Sök i biblioteket
4. ed. : Philadelphia : Elsevier/Saunders, cop. 2009 - xv, 375 s. ISBN:978-1-4160-4002-6 LIBRIS-ID:10877647 Sök i biblioteket
3 ed. : 2012 ISBN:1-133-58997-9 LIBRIS-ID:13527461 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 180 s. ISBN:91-44-03030-4 LIBRIS-ID:10082182 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31403-01/height/320/width/320/bild.jpg Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. /b faktagranskning: Nina Buer : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 354 s. ISBN:91-44-03596-9 LIBRIS-ID:9931866 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2009 - 450 s. ISBN:978-91-978065-8-9 LIBRIS-ID:11365103 URL: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2009/2009-126-71 Sök i biblioteket
Stockholm : Stockholms läns landsting, 2011 - 34 s. ISBN:978-91-979698-0-2 LIBRIS-ID:12456972 URL: Fulltext Sök i biblioteket
2. ed. : New York, N.Y. : Springer, 2009 - xxiii, 790 s. ISBN:978-0-8261-6251-9 LIBRIS-ID:11362789 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 224 s. ISBN:978-91-44-02261-1 LIBRIS-ID:10864573 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 412 sidor ISBN:978-91-44-04590-0 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2011 - 128 s. ISBN:978-91-86885-66-3 LIBRIS-ID:12454335 URL: Fritt tillgänglig via Socialstyrelsen Sök i biblioteket
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 238 s. ISBN:978-91-40-66828-8 LIBRIS-ID:11874284 Sök i biblioteket