Kursplan för

Hälsa och livsvillkor hos äldre - förr, nu och i framtiden, 7,5 hp

Health and Living Conditions for Older Adults - Before, Now and Future, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2016.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , VT16 , VT17 , VT18 , VT20 , VT21 , VT23 , HT24
Kurskod
2VA006
Kursens benämning
Hälsa och livsvillkor hos äldre - förr, nu och i framtiden
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-12-17
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2016-01-07
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2016

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten, utifrån begreppen hälsa, livsvillkor och miljö, förvärvar självständig förmåga att kunna bedriva hälsofrämjande och hälsoförebyggande arbete för äldre människor.

Kursen består av två moment:
1. Hälsa och livsvillkor hos äldre (6 hp)
2. Vetenskaplig teori och metod med inriktning på epidemiologi (1,5 hp)

Moment 1
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • visa kunskap att beskriva, analysera och tolka samband mellan människors livsvillkor, miljö och hälsa
  • visa kunskap och förståelse att bedöma och analysera äldre människors hälsa/ohälsa, dess orsaker och konsekvenser, utifrån ålder, kön, genus och ett socioekonomiskt och kulturellt perspektiv, samt identifiera och reflektera över risk-friskfaktorer och sårbara grupper
  • visa kunskap om hälsopolitiska styrdokument och kunna motivera tillämpningen av dessa relaterat till den egna professionens ansvar.
  • visa kunskap att kunna identifiera, värdera och tillämpa teorier och modeller kring hälsa, samt aktuell forskning relevant för hälsoarbete i den äldre befolkningen på individ eller gruppnivå

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • visa färdighet och förmåga att självständigt kunna initiera, planera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande hälsoarbete på individ och gruppnivå för äldre människor samt medverka i befolkningsinriktat hälsoarbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • visa förmåga att göra bedömningar och prioriteringar inom hälsoarbete med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter inom omvårdnad

Moment 2
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • visa kunskap och förståelse om vanligt förekommande begrepp inom epidemiologisk forskning
  • visa kunskap om epidemiologisk studiedesign

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • analysera och tolka epidemiologisk statistik och forskning som grund för hälsoarbetet inom specialistsjuksköterskans arbete inom vård av äldre.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • kunna värdera styrkor och svagheter i kunskap framtagen i epidemiologisk forskning och hur forskningen används inom omvårdnad

Innehåll

Kursen består av två moment:

Hälsa och livsvillkor hos äldre, 6 hp
  • Samhällsstrukturens och närmiljöns påverkan på människors hälsa
  • Olika teorier kring och synsätt på hälsa
  • Teoretiska perspektiv på åldrande
  • Folkhälsoproblem/hälsoproblem i ett livscykelperspektiv, dess utbredning, fördelning och orsakssammanhang
  • Levnadsvanor
  • Risk- och friskfaktorer, sårbara grupper
  • Teorier och modeller aktuella inom hälsoarbete, t ex. motiverande samtal, hälsosamtal
  • Hälsopolitiska styrdokument
  • Strategier för hälsofrämjande och förebyggande arbete på individ-, grupp- och områdesnivå/befolkningsnivå
  • Värdegrund, samt etiskt och professionellt förhållningssätt vid hälsoarbete
Vetenskaplig teori och metod med inriktning på epidemiologi, 1.5 hp
  • Epidemiologiska begrepp, design och metoder, t ex. longitudinell och tvärsnittsdesign, kohortstudier, prevalens, incidens, urval, bortfall för att kunna förstå och kritiskt granska epidemiologiska studier som har relevans för omvårdnad inom specialistområdet

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, studieuppgifter och litteraturstudier.
Arbetsformerna syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt som underlag för evidensbaserad omvårdnad genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion.
Då kursen är nätbaserad kan grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid).

Deltagande i studieuppgifter och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

I kursen ingår två examinationer:

1. Individuell skriftlig examination
2. Individuell skriftlig examination

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Dahlberg, Karin; Segesten, Kerstin Hälsa och vårdande : i teori och praxis
Gordis, Leon Epidemiology
Maville, Janice A; Huerta, Carolina G. Health promotion in nursing

Rekommenderad litteratur

Barth, Tom; Näsholm, Christina Motiverande samtal - MI : att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Ewles, Linda; Simnett, Ina Hälsoarbete
Folkhälsorapport 2009
Folkhälsorapport 2011 : folkhälsan i Stockholm - i dag och i morgon
Handbook of theories of aging Bengtson, Vern L.
LHBTQ-personer och åldrande : nordiska perspektiv Bromseth, Janne; Siverskog, Anna
Naidoo, Jennie; Wills, Jane Folkhälsa och hälsofrämjande insatser
Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder 2011 : tobaksbruk, riskbruk av alkohol, otillräcklig fysisk aktivitet och ohälsosamma matvanor : stöd för styrning och ledning
Omsorg och mångfald Johansson, Stina
Patientundervisning Klang Söderkvist, Birgitta