Hälsa och livsvillkor hos äldre - förr, nu och i framtiden, 7,5 hp
Health and Living Conditions for Older Adults - Before, Now and Future, 7,5 credits- Kurskod
- 2VA006
- Kursens benämning
- Hälsa och livsvillkor hos äldre - förr, nu och i framtiden
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-12-17
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2017-11-02
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2018
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten, utifrån begreppen hälsa, livsvillkor och miljö, förvärvar självständig förmåga att kunna bedriva hälsofrämjande och hälsoförebyggande arbete för äldre människor.
Kursen består av två moment:
1. Hälsa och livsvillkor hos äldre (6 hp)
2. Vetenskaplig teori och metod: Epidemiologi (1,5 hp)
Moment 1
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa kunskap att beskriva, analysera och tolka samband mellan människors livsvillkor, miljö och hälsa
- visa kunskap och förståelse att bedöma och analysera äldre människors hälsa/ohälsa, dess orsaker och konsekvenser, utifrån ålder, kön, genus och ett socioekonomiskt och kulturellt perspektiv, samt identifiera och reflektera över risk-friskfaktorer och sårbara grupper
- visa kunskap om hälsopolitiska styrdokument och kunna motivera tillämpningen av dessa relaterat till den egna professionens ansvar.
- visa kunskap att kunna identifiera, värdera och tillämpa teorier och modeller kring hälsa, samt aktuell forskning relevant för hälsoarbete i den äldre befolkningen på individ eller gruppnivå
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa färdighet och förmåga att självständigt kunna initiera, planera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande hälsoarbete på individ och gruppnivå för äldre människor samt medverka i befolkningsinriktat hälsoarbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förmåga att göra bedömningar och prioriteringar inom hälsoarbete med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter inom omvårdnad
Moment 2
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa kunskap och förståelse om vanligt förekommande begrepp inom epidemiologisk forskning
- visa kunskap om epidemiologisk studiedesign
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- analysera och tolka epidemiologisk statistik och forskning som grund för hälsoarbetet inom specialistsjuksköterskans arbete inom vård av äldre.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna värdera styrkor och svagheter i kunskap framtagen i epidemiologisk forskning och hur forskningen används inom omvårdnad
Innehåll
Kursen består av två moment:
Hälsa och livsvillkor hos äldre, 6.0 hp
Vetenskaplig teori och metod: Epidemiologi, 1.5 hp
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, studieuppgifter och litteraturstudier.
Arbetsformerna syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt som underlag för evidensbaserad omvårdnad genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion.
Då kursen är nätbaserad kan grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid).
Deltagande i studieuppgifter och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
I kursen ingår två examinationer:
1. Individuell skriftlig examination
2. Individuell skriftlig examination
Innan examinationerna genomförs rekommenderas att kursens alla läraktiviteter är avklarade.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 344 s. ISBN:91-27-12211-5 (inb.) LIBRIS-ID:11766742 Sök i biblioteket
Fifth edition. : - xv, 392 pages ISBN:9781455737338 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:16006705 Sök i biblioteket
3 ed. : 2012 ISBN:1-133-58997-9 LIBRIS-ID:13527461 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 180 s. ISBN:91-44-03030-4 LIBRIS-ID:10082182 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31403-01/height/320/width/320/bild.jpg Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. /b faktagranskning: Nina Buer : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 354 s. ISBN:91-44-03596-9 LIBRIS-ID:9931866 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2009 - 450 s. ISBN:978-91-978065-8-9 LIBRIS-ID:11365103 URL: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2009/2009-126-71 Sök i biblioteket
Stockholm : Stockholms läns landsting, 2011 - 34 s. ISBN:978-91-979698-0-2 LIBRIS-ID:12456972 URL: Fulltext Sök i biblioteket
2. ed. : New York, N.Y. : Springer, 2009 - xxiii, 790 s. ISBN:978-0-8261-6251-9 LIBRIS-ID:11362789 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 306 s. ISBN:9789144077697 LIBRIS-ID:14565708 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 412 sidor ISBN:978-91-44-04590-0 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2011 - 128 s. ISBN:978-91-86885-66-3 LIBRIS-ID:12454335 URL: Fritt tillgänglig via Socialstyrelsen Sök i biblioteket
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 238 s. ISBN:978-91-40-66828-8 LIBRIS-ID:11874284 Sök i biblioteket
3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 276 s. ISBN:9789144082561 LIBRIS-ID:14504148 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 166 s. ISBN:9789144093710 LIBRIS-ID:19423800 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 295 s. ISBN:9789144076942 LIBRIS-ID:19434544 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN:9789144071459 LIBRIS-ID:14649029 URL: Webbdel (aktiveringskod krävs) Sök i biblioteket