Kursplan för

Fördjupningskurs i multidisciplinär cancerbehandling, 7,5 hp

Advanced Course in Multidisciplinary Cancer Management, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2022.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT18 , VT22
Kurskod
2LK152
Kursens benämning
Fördjupningskurs i multidisciplinär cancerbehandling
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för onkologi-patologi
Beslutande organ
Programnämnden för läkarprogrammet
Datum för fastställande
2018-04-04
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2021-11-01
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2022

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1-9, kursen Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling", samt att studenten är registrerad på kursen Hälsa i samhälle och miljö.

Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna fördjupad kunskap inom modern multidisciplinär och interdisciplinär cancerbehandling. I kursen ingår en rad olika ämnen såsom utredning, diagnostik samt olika former av cancerbehandling inklusive tumörkirurgi och onkologisk medicinsk behandling.
 
Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
 
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna

  • redogöra för den grundläggande tumörbiologin för olika cancerformer och dess betydelse för prognos och behandlingsval (S2)
  • förklara principer för individualiserad cancerbehandling (S2) och förklara olika behandlingsmodaliteter samt resonera kring behandlingsval (S3)
  • förklara och jämföra olika behandlingsmodaliteter (S3)
  • resonera kring faktorer som kan ha betydelse för prognos vid cancer (S3)

Färdigheter
Studenten ska kunna:

  • bidra med underbyggda argument vid en multidisciplinär konferens (M3)
  • bedöma och handlägga akuta onkologiska tillstånd samt akuta biverkningar av cancerbehandling (M2) 

Förhållningssätt
Studenten ska kunna:

  • Uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling.
  • Identifiera egna styrkor och svagheter i mötet med cancerpatienter och deras anhöriga.

Innehåll

Kursen ger klinisk erfarenhet av att vårda cancerpatienter samt fördjupad kunskap inom multidisciplinär onkologisk behandling. Samtidigt presenteras modern cancerforskning och dess betydelse för cancerpatienter
 
Fokus ligger på behandlingsmöjligheter inom tumörkirurgi, medicinsk onkologi, radioterapi samt immunoonkologi. Kursen länkar basal, preklinisk forskning med dagens kliniska praxis via translationell cancerforskning. Studenterna introduceras till modern skräddarsydd behandling utifrån den enskilda patientens tumörtyp (Personalized Cancer Medicine - PCM)
 
Viktiga komponenter är förhållningssätt och samtalsfärdigheter samt interaktionen med andra yrkeskategorier (t.ex. fysioterapeut, arbetsterapeut, dietist, kurator) för att få en ökad förståelse för betydelsen av interprofessionellt samarbete i cancervården.

Arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning, i både öppenvård och slutenvård, utgör en betydande del av kursen. Föreläsningar, fall-baserat lärande i vården, seminarier, självstudier, reflektion och inläsning
 
Under kursens verksamhetsförlagda utbildning förekommer schemaläggning under kvällar och helger.

Examination

Obligatorier:      
Seminarier
 
Examination:    
Slutexaminationen sker i grupp och består av tre separata delar:

  • Godkänd prestation i verksamhetsförlagd utbildning enligt fastställda bedömningskriterier. Varje students prestation i relation till lärandemålen ska diskuteras individuellt vid halvtid (formativ bedömning) och vid kursens slut (summativ bedömning)
  • Skriftlig examination
  • Fallbaserad muntlig examination    

 
Kursansvarig bedömer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. vad gäller verksamhetsförlagda moment har studenten rätt att genomgå dessa två (2) gånger.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.

*Målen är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin och Millers pyramid
SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera)
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva)
S3) relaterad (ex. analysera, relatera)
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera) 
 
Millers pyramid:
M1) veta
M2) veta hur man utför
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur:

Aktuell vetenskaplig litteratur.