Pediatrisk gastroenterologi, hepatologi och nutrition, 15 hp
Pediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition, 15 credits- Kurskod
- 2QA127
- Kursens benämning
- Pediatrisk gastroenterologi, hepatologi och nutrition
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Klinisk medicinsk vetenskap
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2010-09-24
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2010
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en yrkes- eller kandidatexamen inom hälso- och sjukvård. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Moment 1: Studenten ska efter genomgången kurs kunna visa: Kunskap och förståelse - redogöra för patofysiologi och immunologi relaterat till sjukdomsutveckling vid sjukdomar inom pediatrisk gastroenterologi, hepatologi och nutrition - redogöra för etiologi, epidemiologi, utredning och diagnostik samt allmänna och specifika behandlingsprinciper vid sjukdomar inom pediatrisk gastroenterologi, hepatologi och nutrition samt komplikationer inom dessa - redogöra för och reflektera över kostens betydelse och fysisk aktivitet relaterat till sjukdomar inom pediatrisk gastroenterologi, hepatologi och nutrition - förklara och argumentera för betydelsen av nutrition och vätskebalans vid gastroenterologiska sjukdomar Färdighet och förmåga - bedöma och beräkna patientens nutritionstillstånd vid malabsorption och malnutrition - kritiskt granska och värdera behandlingsprinciper, läkemedelsbehandling och icke-farmakologisk behandling - bedöma och kliniskt analysera variationer samt avvikelser i relation till risk för akuta och sena komplikationer - visa förmåga att systematiskt kunna söka, kritiskt granska och tolka information som ligger till grund för att analysera sjukdomar inom pediatrisk gastroenterologi, hepatologi och nutrition Värderingsförmåga och förhållningssätt - kritiskt granska, värdera och analysera vetenskaplig produktion inom området - reflektera över hur information och teamarbete i vårdkedjan påverkar patientens och familjens upplevelser av vården Moment 2: Studenten ska efter genomgången kurs visa: Kunskap och förståelse - redogöra för och reflektera över kostens betydelse och fysisk aktivitet relaterat till sjukdomar inom pediatrisk gastroenterologi, hepatologi och nutrition - fördjupade kunskaper avseende analys, behandling och utvärdering av sjukdomar inom pediatrisk gastroenterologi, hepatologi och nutrition Färdighet och förmåga - analysera och tillämpa symtomlindring för att öka patientens välbefinnande - tillämpa pedagogiska metoder för att ge stödjande samtal, råd och undervisning i syfte att stärka patientens och familjens förutsättningar att bemästra livssituationen vid kronisk sjukdom - initiera och ansvara för ett tvärprofessionellt samarbete som ökar patientens motivation och följsamhet till behandling - kritiskt granska, analysera och utvärdera nationella och internationella vårdprogram och forskning inom pediatrisk gastroenterologi, hepatologi och nutrition - visa förmåga att tillämpa kunskaperna i förhållande till fallbeskrivningar Värderingsförmåga och förhållningssätt - reflektera över hur sjukdomar inom pediatrisk gastroenterologi, hepatologi och nutrition påverkar patientens fysiska och psykosociala situation - värdera och analysera vetenskapliga rön och visa hur de kan tillämpas i ett evidensbaserat arbetssätt - värdera och analysera vetenskaplig produktion inom området - visa kunskap och förståelse för forskningsetiska principer inom området
Innehåll
Pediatrisk gastroenterologi, hepatologi och nutrition, såväl medicinskt som omvårdnadsmässigt, innebär att utövarna innehar högt specialiserade kunskaper inom området, då barn med flera olika diagnoser och varierande behandlingsbehov förekommer inom gastroenterologisk och hepatologisk verksamhet. Kunskaper krävs i fysiologiska, medicinska och tekniska frågor samt i omvårdnad. Det är av stor vikt att kunna arbeta tvärprofessionellt med dessa barn och familjer. Moment 1 Pediatrisk gastroenterologi, hepatologi och nutrition orsaker och symptom, 7, 5 hp (Pediatric gastroenterology, hepatology and nutrition etiology and symptoms) Patofysiologi och immunologi Historik, epidemiologi, etiologi Inflammatoriska tarmsjukdomar Malabsorptionssjukdomar och nutrition Sjukdomar i oesofagus, ventrikel, tunntarm, lever och pancreas Funktionella tarmsjukdomar Övriga gastrointestinala motoriksjukdomar Diagnostiska metoder Medicinsk och kirurgisk behandling vid gastroenterologiska sjukdomstillstånd Komorbiditet Moment 2 Omvårdnad inom pediatrisk gastroenterologi, hepatologi och nutrition, 7,5 hp (Nursing in pediatric gastroenterology, hepatology and nutrition) Symtomlindring Kost och nutrition Hälsorelaterad livskvalitet, coping, livsstil, egenvård Patientundervisning, samtalsteknik och rådgivning Etiska aspekter och krisreaktioner Nationella och internationella vård- och omvårdnadsprogram Specialistsjuksköterskans roll inom området
Pediatrisk gastroenterlogi, hepatologi och nutrition - or..., 7.5 hp
Omvårdnad inom pediatrisk gastroenterologi hepatologi och..., 7.5 hp
Arbetsformer
Undervisningen är upplagd i form av föreläsningar och gruppdiskussioner i den webbaserade plattformen pingpong. Studentens delaktighet i lärandet står i fokus genom att studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna för att på så sätt stimulera och stödja studentens egen utveckling av professionell och vetenskaplig kompetens. Kursledningen verkar genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar. Obligatoriska delar: Samtliga föreläsningar och aktiviteter i PingPong är obligatoriska. Vid frånvaro får studenten en skriftlig ersättningsuppgift.
Examination
Examination sker genom en skriftlig individuell examinationsuppgift efter varje moment (1 och 2) enligt betygsskalan U - G - VG. Studentens prestationer vid inlämningsuppgifter som bildar grund för gruppdiskussioner i pingpong och även deltagandet i dessa gruppdiskussioner bedöms enligt betygsskalan U - G. Båda momenten sammanvägs till ett slutligt betyg för hela kursen enligt betygsskalan U - G - VG. Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst två läsår efter genomförd revision/nedläggning.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska. Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Oxford : Oxford University Press, 2009 - xii, 517 p. ISBN:978-0-19-856986-2 (pbk.) LIBRIS-ID:11700228 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 160 s. ISBN:91-47-05200-7 LIBRIS-ID:9717973 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2009 - 356 s. ISBN:978-91-47-09327-4 (hft.) LIBRIS-ID:11445058 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 224 s. ISBN:978-91-44-02261-1 LIBRIS-ID:10864573 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2010 - 179 s. ISBN:978-91-1-302587-2 LIBRIS-ID:11656658 Sök i biblioteket