Nutrition och metabolism, 10 hp
Nutrition and metabolism, 10 credits- Kurskod
- 4BI057
- Kursens benämning
- Nutrition och metabolism
- Hp
- 10 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Biomedicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för biovetenskaper och näringslära
- Beslutande organ
- Programnämnden för biomedicinprogrammen
- Datum för fastställande
- 2009-05-06
- Reviderad av
- Programnämnden för biomedicinprogrammen
- Senast reviderad
- 2017-11-30
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2009
Särskild behörighet
Minst betyg E på alla kurser under termin 1 och på kursen Biomedicinsk kommunikation 1 (4BI005) och minst 5 poäng från andra kurser under termin 2.
Mål
Efter kursen ska studenten
o kunna föreslå en lämplig state-of-the-art metod att besvara en forskningsfråga gällande molekylära mekanismer för en nutritionsfaktor och betydelsen av nutritionsfaktor för utvecklingen av sjukdom.
o kunna analysera state-of-the-art forskning inom molekylär nutrition och identifiera framtida forskningsbehov och ge vetenskapligt grundade råd till myndigheterna.
o kunna förklara molekylära mekanismer för några nutritionella faktorer och deras roll i utvecklingen av sjukdomen.
o kunna teoretisera och reflektera över kopplingarna mellan molekylära mekanismer för olika nutritionella faktorer samt på kopplingen mellan nutritionella faktorer och utveckling av sjukdomar.
o visa kunskap om hur felaktig reglering av transkriptionella nätverk kan vara orsaken till metabola sjukdomar och cancer, inklusive ha kunskap om den senaste utvecklingen på detta område för att kunna genomföra forskningsprojekt inom detta område.
Innehåll
Kursen behandlar moderna metoder inom molekylär nutritionsforskning, state-of-the-art kunskaper om de molekylära mekanismer som förmedlar effekterna av kostvanor som leder till utveckling av sjukdomar. Vidare behandlas nya genombrott för förståelsen av transkriptionell reglering vid metabola sjukdomar och cancer.
Arbetsformer
Den pedagogiska tanken är baserad på lärande som en aktiv forskningsprocess. Kursen är en avancerad kurs och det förutsätts att studenten tar eget ansvar att inhämta kunskaper. Undervisningen kommer att ske i form av expert föreläsningar, seminarier och grupp-arbete ledda av forskare. Grupp-och / eller enskilda uppgifter ingår och presenteras som skriftliga rapporter och muntliga presentationer. Datorer kommer att användas för bioinformatik analys, söka information och skriva rapporter och presentationer.
Examination
Betyg baseras på resultat av muntligt och skriftligt presenterade arbetsuppgifter.
En student som inte passerar undersökningen för första gången erbjuds högst två ytterligare möjligheter att sitta granskningen. Om en elev inte har godkänts vid en efter en totalt tre försök så det rekommenderas att den studerande upprepa kursen vid nästa tillfälle. Efter den här studenten är tillåtet att sitta undersökningen på ytterligare två gånger. En student som inte prövningen vid sex tillfällen är inte tillåtet att sitta prövning igen eller att göra om kursen.
Deltagandet i en undersökning definieras som ett tillfälle då en studerande deltar i en undersökning, även om den studerande har gjort ett tomt undersökning papper. Om en elev har anmält sig att sitta en undersökning, men inte delta i undersökningen, detta inte definieras som deltagande i undersökningen.
Obligatorisk närvaro
Närvaro vid seminarier och grupparbeten är obligatoriskt. Kursen ledare beslutar om hur man kan kompensera eventuell frånvaro från obligatorisk verksamhet.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur är vetenskapliga artiklar och material som delas ut under kursens gång.
Course literature is scientific papers and material handout out during the course.