Kursplan för

Standardisering inom hälsoinformatik, 5 hp

Standardisation within Health Informatics, 5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2019.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT19 , HT24
Kurskod
9HI020
Kursens benämning
Standardisering inom hälsoinformatik
Hp
5 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Hälsoinformatik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden LIME
Datum för fastställande
2018-10-03
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2019

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälso- och sjukvård, biomedicin, teknik, data- och systemvetenskap eller informatik. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursens övergripande mål är att möjliggöra för studenterna att inhämta kunskaper och färdigheter att välja, värdera och tillämpa olika hälsoinformatikstandarder för att lagra, hitta, representera och utbyta data mellan olika hälsoinformationssystem.

Efter genomgången kurs skall studenterna uppnå följande mål:

Kunskap och förståelse

  • att kunna redogöra för betydelsen av hälsoinformatikstandarder och terminologier för hantering av patientinformation,
  • att kunna redogöra för olika sätt att använda kontrollerad terminologi i vårddokumentationen,
  • att kunna redogöra för olika sätt att använda hälsoinformatikstandarder för att åstadkomma interoperabilitet mellan hälsoinformationssystem, och
  • att kunna förklara metoder för att representera klinisk kunskap i form av standardiserade modeller.

Färdighet och förmåga

  • att kunna analysera och tillämpa olika standarder för att representera och utbyta information mellan hälsoinformationssystem,
  • att metodiskt kunna välja och använda tekniker för att modellera kliniskt kunskap, och.
  • att kunna värdera möjliga områden för standardisering och möjliga val av standarder.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • att kunna värdera möjliga effekter av standardisering inom hälsoinformatik på effektivitet och kvalitet inom vården, och
  • att kunna reflektera över användningen av hälsoinformatikstandards i olika länder.

Innehåll

  • Nationella och internationella standardiseringsorganisationer och initiativ
  • Olika nivåer på interoperabilitet
  • Översikt över hälsoinformatikstandarder, kodverk, terminologier och ontologier t ex. HL7, OpenEHR, SNOMED, Continua
  • Modeller för representation av klinisk kunskap

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier och datorlabb sessioner.

Examination

Examinationen består dels av grupparbeten, dels av en individuell inlämningsuppgift. Grupparbeten bedöms med godkänd/icke-godkänd, och den individuella inlämningsuppgiften bedöms med A-F. Slutbetyget på kursen sätts först när samtliga obligatoriska moment genomförts.

Obligatoriskt deltagande
Aktivt deltagande i grupparbeten under datorlabb sessioner är obligatoriskt. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.

Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Benson, Tim. Principles of Health Interoperability HL7 and SNOMED
Clinical Decision Support : The Road to Broad Adoption