Den friska människan 1, 24 hp
The Healthy Human 1, 24 credits- Kurskod
- 2LK000
- Kursens benämning
- Den friska människan 1
- Hp
- 24 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för medicinsk biokemi och biofysik
- Medverkande institutioner
- Institutionen för fysiologi och farmakologi
- Institutionen för neurovetenskap
- Institutionen för cell- och molekylärbiologi
- Beslutande organ
- Programnämnden för Läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2007-03-13
- Reviderad av
- Programnämnd 2
- Senast reviderad
- 2013-10-25
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2014
Särskild behörighet
Mål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin: S1) enkel (t.ex. känna till, identifiera), S2) sammansatt (t.ex. redogöra för, beskriva), S3) relaterad (t.ex. analysera, relatera), och S4) utvidgad (t.ex. teoretisera, analysera). De praktiska färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid: M1) veta, M2) veta hur man utför, M3) kunna visa och M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Kursen mål är uppdelade i lärandemål för respektive i kursen ingående moment.
Målen för vetenskaplig utveckling är integrerade med momentens mål.
Moment 1: Grundläggande struktur och utveckling – från ägg till embryo
Kunskaper och förståelse
Systemet människan, i balans
Studenten ska
• känna till grundläggande anatomisk terminologi samt, hos vuxna, översiktligt kunna redogöra för organsystemens struktur och funktion, speciellt avseende cirkulations- och respirationsorganen, urinorganen, nervsystemet och de endokrina organen (S2).
• kunna redogöra för cellens kemiska byggstenar (S1-S3).
• kunna redogöra för cellens mikroskopiska struktur och för dess viktigaste funktioner samt för de olika cellorganellernas uppbyggnad och funktion (S1).
• känna till grundläggande genetisk terminologi, kunna redogöra för arvsmassans organisation och för dess utveckling på cellulär-, kromosomal- och gennivå samt kunna förklara de basala molekylärgenetiska mekanismerna i relation till cellernas strukturer och funktioner (S3).
• kunna redogöra för utvecklingsbiologins molekylära mekanismer, för cellernas utveckling i de viktigaste vävnadstyperna, för cellernas omsättning samt för individens utveckling, från bildandet av könsceller till embryo, och också kunna redogöra för allt detta i relation till arv och miljö (S2).
• kunna redogöra för celltillväxt, cellspecialisering, cellrörelse och för interaktioner mellan celler samt kunna förklara hur interaktionerna möjliggör utvecklandet av en multicellulär organism (S3).
• för både enkla och komplexa genetiska sjukdomar, kunna diskutera sambandet mellan ärftlighet och miljö å ena sidan och fenotyp å den andra (S4).
Systemet människan, i obalans
Studenten ska kunna
• redogöra för olika mutationstyper, för faktorer som orsakar mutationer samt för mekanismer som cellen använder för att bibehålla genomisk integritet (S2).
Färdigheter
Systemet människan, direkt och indirekt kontakt
Studenten ska kunna
• använda modeller för att analysera, medvetandegöra och lära sig komplexa samband kring grundläggande cellbiologiska mekanismer, liksom kring kroppens olika funktionssystem (M2).
• samla och analysera basvetenskapliga såväl som kliniska frågeställningar samt kunna sammanfatta resultaten (M2).
Förhållningssätt
Kunskap och attityd
Studenten ska kunna
• visa insikter om hur människans fenotyp är resultat av samspelet mellan individuellt arv och utveckling i en komplex och varierande miljö (S1).
Moment 2: Matsmältning och ämnesomsättning
Kunskaper och förståelse
Systemet människan, i balans och i obalans
Studenten ska kunna redogöra för
• matsmältningskanalens struktur och funktion och också kunna relatera dessa kunskaper till hur olika näringsämnen digereras och absorberas (S1-S3).
• metabolismen av kolhydrater, lipider, proteiner och nukleotider och också kunna relatera denna kunskap till olika metabola tillstånd, liksom till olika sjukdomar (S1-S3).
• leverns struktur och funktion och för leverns relation till magtarmkanalen samt också kunna relatera dessa kunskaper till olika symptom och till olika sjukdomar (S1-S3).
• både pankreas’ struktur och funktion och för pankreas’ relation till magtarmkanalen och till metabolismen samt kunna relatera dessa kunskaper till olika symptom och till olika sjukdomar (S1-S3).
• makro- och mikronutrienters betydelse för kroppsfunktioner och upprättande av hälsa samt att förstå vad näringsrekommendationerna baseras på (S1-S3).
Färdigheter
Indirekt kontakt
Studenten ska kunna
• ta kapillärblodprov, kunna utföra peroral glukosbelastning, kunna analysera laktat, blodlipider och enzymer samt kunna redovisa och diskutera erhållna laborationsresultat (M1- M2).
• skydda sig mot smitta såväl som mot skada vid hantering av blod och kemikalier (M1- M2).
• samla och analysera information kring både basvetenskapliga och kliniska frågeställningar samt kunna redovisa resultaten (M2).
• använda mikroskop (M3).
• kunna visa anatomiska strukturer på dissekerade kroppar, på plastmodeller och i radiologiska bilder samt kunna identifiera vävnader i histologiska preparat (M2).
• kunna arbeta i en blandad grupp och tillsammans med gruppen redovisa gemensamt erhållna resultat (M1).
Förhållningssätt
Studenten ska
• genom ett analytiskt förhållningssätt, kunna förstå sjukdomars uppkomstmekanismer (S3).
• kunna visa respekt för den döda kroppen (S3).
Moment 3: Primärvården
Kursövergripande mål för Primärvård
Kunskaper och förståelse
Studenten ska
• känna till de vanligaste undersökningsinstrumenten samt användandet av dessa (S1).
• kunna redogöra för hygienföreskrifter avseende arbetskläder samt vid blodprovstagning (S2).
• känna till metodik vid enklare laboratorieprovtagningar (S1).
• kunna definiera patientens del i konsultationen (S2) samt ha översiktlig kunskap om olika gensvarstyper vid samtal med patient (S2).
• kunna definiera tystnadsplikten (S2).
Färdigheter
Studenten ska
• kunna använda stetoskop, blodtrycksmanschett samt reflexhammare på ett adekvat sätt (M1).
• kunna samtala med en patient vid hembesök utifrån ett patientcentrerat förhållningssätt och kunna reflektera kring detta samtal (M2).
Förhållningssätt
Studenten ska
• på ett respektfullt sätt kunna bemöta patienter, anhöriga samt personal (S2).
Innehåll
Kursen är organiserad i två huvudmoment, ett primärvårdsmoment och ett avslutande moment, som består av integrerande och summerande inslag, samt en skriftlig slutexamination. Primärvården (PV) utgör en av många arenor där undervisningen bedrivs under DFM1. Professionell utveckling (PU) och vetenskaplig utveckling (VetU) integreras i kursen, men tillhör organisatoriskt kursen Upptakt - introduktion till läkaryrket.
Den inledande delen av momentet ger en introduktion till organsystemens struktur och funktion hos den vuxna individen samt till anatomisk terminologi. Denna del omfattar cirkulations- och respirationsorganen, urinorganen, nervsystemet och de endokrina organen. Den inledande delen av momentet ger också en introduktion till molekylers struktur och funktion. Under huvuddelen av momentet diskuteras grundläggande funktioner, på molekylär- och cellulär nivå, med särskilt fokus på de mekanismer som möjliggör för en multicellulär organism att utvecklas, det vill säga tillväxt, ärftlighet, interaktioner mellan celler, cellrörelse, celltransport samt cellspecialisering. Kunskaperna fördjupas på basvetenskapliga och kliniska föreläsningar, under gruppdiskussioner, på lektioner, genom modellbygge samt via framställning av modeller och begreppskartor. I ett vetenskapligt projekt fördjupar sig studenten i genetikens mekanismer, under temat ”Ärftlighet och människan i hälsa och sjukdom”.
Momentets ämnesmässiga kärna utgörs av de basvetenskapliga disciplinerna
cell - och molekylärbiologi samt utvecklingsbiologi.
Under momentet avhandlas funktionssystemen ämnesomsättning och endokrina systemet, reproduktion, rörelse, hud samt utveckling och åldrande. Matsmältning och ämnesomsättning, 10 hp
Momentet avhandlar på ett integrerat sätt
• matsmältningskanalens och de accessoriska organens uppbyggnad och funktion på molekylär-, subcellulär-, cellulär-, vävnads- och organnivå.
• kemiska livsprocessers organisation och reglering.
• molekylers och cellers struktur och funktion.
• näringsfysiologiska aspekter och kopplingen till vanliga folksjukdomar.
Momentets ämnesmässiga kärna utgörs av de basvetenskapliga disciplinerna
makroskopisk- och mikroskopisk anatomi, medicinsk biokemi, fysiologi och endokrinologi.
Under momentet avhandlas funktionssystemen matsmältning, ämnesomsättning och endokrina systemet, cirkulation, blodbildning och immunsystemet.
Kopplingen mellan klinik och patologi sker företrädesvis till det s.k. " metabola syndromet", det vill säga, mellan diabetes och hyperlipidemi å ena sidan och ateroskleros, obesitas och hypertoni å den andra. Kopplingen sker emellertid också till störningar i matsmältningskanalen. Kunskapen fördjupas, dels via klinikerföreläsningar, dels, i vissa fall, via möten med patienter.
Momentets vetenskapliga kärna består av laborationer, vilka redovisas muntligt eller skriftligt. I kärnan ingår också att kunna analysera basvetenskapliga artiklar samt att analysera underlag för till exempel dieter och kostrekommendationer. Primärvården, 1.5 hp Undervisningen i Primärvård sker under fyra dagar. Två dagar är förlagda till Centrum för Allmänmedicin (CeFAM) och två dagar är förlagda till vårdcentral. Studenten får en introduktion till status- och konsultationsfärdigheter genom teoretisk undervisning samt praktiska övningar. På vårdcentral träffar studenten patienter, bland annat med anknytning till den teoretiska undervisningen och påbörjar under handledning träning av status- och konsultationsfärdigheter. Integrering med slutexamination, 6 hp Kursens avslutande moment innehåller integrerande föreläsningar, självstudier och frågestunder samt en avslutande examination av den basvetenskapliga kärnan i moment 1 och 2.
Integrering mellan klinik och basvetenskap
På kursen avhandlas nedanstående funktionssystem, exemplifierade av de angivna integrerande uppgifterna:
• Matsmältning: Blodig kräkning, blod i/missfärgad avföring, buksmärta, buksvullnad, diarré, förstoppning, gulsot, halsbränna/sura uppstötningar, kräkningar/aptitlöshet/illamående, resistens i buken, sväljningssvårigheter, ändrade avföringsvanor, ätstörningar.
• Ämnesomsättning och endokrina systemet: Knöl i bröstet, viktminskning, viktökning/övervikt, ökad törst.
• Cirkulation: Högt blodtryck, svullnad i extremitet, ödem.
• Blodbildning och immunsystemet: Blekhet, blödningsbenägenhet.
• Reproduktion: Graviditet, infertilitet/sexuell dysfunktion.
• Rörelse: Rörelsesvårighet, svaghet.
• Hud: Sår/sårskada.
• Utveckling och åldrande: Döende patient, missbildning, avvikande tillväxt, avvikande motorisk utveckling.
Den kliniska undervisningen är i hög grad integrerad med den basvetenskapliga. Undervisningen bedrivs huvudsakligen inom primärvården och på CeFAM.
Arbetsformer
Moment 1: Grundläggande struktur samt utveckling – från ägg till embryo
I inslagen med systematisk anatomi och biokemi är de huvudsakliga arbetsformerna föreläsningar och grupparbeten, respektive föreläsningar, seminarier och självstudier med lärarstöd (frågejour).
Livets molekylära och cellulära basmekanismer, liksom utvecklingsbiologin, belyses med både basvetenskapliga och kliniska föreläsningar, med lektioner och diskussioner, och genom modellbygge, där viktiga koncept jämförs och relateras. Det vetenskapliga projektet omfattar informationshämtning, självstudier, diskussioner samt en skriftlig rapport.
Moment 2: Matsmältning och ämnesomsättning
Momentet innehåller både teoretisk och praktisk undervisning, i form av föreläsningar och patientexempel från kliniken samt projektarbeten, där mer omfattande problem berörs. En del av undervisningen sker i form av självstudier med lärarstöd. I momentet ingår också laborationer, under handledning samt demonstration av anatomiska och histologiska preparat.
Moment 3: Primärvården
På CeFAM innehåller undervisningen föreläsningar, praktiska övningar, gruppdiskussioner samt forumteater.
På vårdcentral sker undervisningen genom gruppundervisning, medsittning hos läkare, träning av status- och konsultationsfärdigheter under handledning, samtal vid hembesök hos patient samt auskultation på laboratorium.
Moment 4: Integrering med slutexamination
Kursens avslutande moment innehåller sammanfattande föreläsningar, reflektion, självstudier och frågestunder samt en avslutande integrerande examination omfattande huvudmomenten 1 och 2.
Kursen överlappar tidsmässigt delvis med kursen Upptakten och PU och VetU-moment tillhörande Upptakten infaller under kursens gång.
Vid frånvaro
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1: Grundläggande struktur och funktion samt utveckling – från ägg till embryo
Momentet examineras dels med självevalueringar, dels med muntliga, skriftliga eller IT-stödda duggor. Det vetenskapliga projektarbetet redovisas individuellt skriftligt. Modellerna redovisas med en utställning kring ett medicinskt tema.
Moment 2: Matsmältning och ämnesomsättning
Genomgångar och föreläsningar om säkerhet har obligatorisk närvaro, liksom samtliga laborationer.
Momentet examineras med muntliga, skriftliga eller IT-stödda duggor. Laborationerna examineras gruppvis genom muntliga presentationer eller skriftliga redogörelser. Projektarbeten examineras gruppvis genom muntliga presentationer.
Moment 3: Primärvården
Primärvårdsplacering, patientintervju med hembesök samt CeFAM-dagar utgör obligatoriska moment.
Moment 4: Integrering med slutexamination
För deltagande i den skriftliga tentamen krävs godkända obligatoriska duggor under Moment 1 och Moment 2.
Slutexaminationen som är skriftlig täcker kunskap från den enkla till de mer avancerade nivåerna. Studenten ges därmed möjlighet att relatera, jämföra, analysera och diskutera olika fenomen. En del av examinationen kan baseras på vetenskapliga publikationer.
Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag:
För duggor, quiz, laborationer, säkerhetsföreläsningar, säkerhetsgenomgångar, redovisningar av projektarbeten och laborationer samt för undervisningen inom primärvården gäller obligatorisk närvaro. Kompensation av frånvaro sker enligt examinatorns anvisningar, eller i förekommande fall enligt anvisningar från handledaren inom primärvården eller terminsansvarig när det gäller övrig undervisning i primärvårdens regi (CeFAM).
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång.
Avbrytande av VFU
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Behörighet till nytt VFU-tillfälle
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt riktlinjer som är fastställda av styrelsen för utbildning.
Undervisning och redovisningar på engelska förekommer.
Litteratur och övriga läromedel
Biokemi - obligatorisk kurslitteratur
6. ed. : Lippincott Williams and Wilkins, 2013 ISBN:978-1-4511-7562-2 LIBRIS-ID:13993817 Softbound 560pp Sök i biblioteket
Biokemi - rekommenderad kurslitteratur
3. ed. : [Edinburgh] : Mosby Elsevier, cop. 2009 - xxv, 653 s. ISBN:978-0-323-05371-6 (pbk.) LIBRIS-ID:11369741 Sök i biblioteket
7. ed., International ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan, cop. 2012 - xxxii, 1098, [78] s. ISBN:978-1-4292-7635-1 LIBRIS-ID:12135215 Sök i biblioteket
7th ed. : Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, c2011. - xxxii, 1204 p. ISBN:978-0-470-28173-4 (cloth) LIBRIS-ID:11805419 Sök i biblioteket
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 350 s. ISBN:978-91-44-04738-6 LIBRIS-ID:10532220 OBS! Boken är endast en kondenserad sammanfattning av biokemin och cellbiologin under DFM1. Sök i biblioteket
6. ed., internat. ed. : New York, NY : Freeman, 2013 - 1198 s. + app. (var. pag.) ISBN:1464109621 LIBRIS-ID:13989282 Sök i biblioteket
9., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 733 s. ISBN:978-91-44-04787-4 (inb.) LIBRIS-ID:12532093 Sök i biblioteket
Anatomi - obligatorisk kurslitteratur
5., utökade uppl. /b [fackgranskning: Håkan Aldskogius] : Stockholm : Liber, 2006 - [4], 520 s. ISBN:91-47-05301-1 LIBRIS-ID:10162715 URL: http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705301o.jpg Sök i biblioteket
Anatomi - rekommenderad kurslitteratur
7th ed. : Philadelphia, Pa. : Lippincott Williams & Wilkins, 2013. - 1168 p. ISBN:9781451184471 (pbk.) LIBRIS-ID:14182772 Observera att boken tillhör den obligatoriska kurslitteraturen under termin 2, men endast är rekommenderad under termin 1. Sök i biblioteket
4th ed.,International ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins, c2011. - xxviii, 703 p. ISBN:1-60913-112-6 (pbk.) LIBRIS-ID:12034326 Sök i biblioteket
Anatomi - fördjupningslitteratur
7. ed. : Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2004 - x, 1012 s. ISBN:0-7817-4315-X LIBRIS-ID:9023138 Sök i biblioteket
Fysiologi - Rekommenderad litteratur
3. ed. : Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2009 - 816 s. ISBN:978-0-7817-6852-8 LIBRIS-ID:10702457 Observera att en 4:e upplaga kommer under 2013. Sök i biblioteket
Updated 2. ed. : Philadelphia, Pa : Saunders Elsevier, cop. 2012 - xii, 1337 s. ISBN:978-0-8089-2449-4 (international ed.) LIBRIS-ID:12505054 Sök i biblioteket
12th ed. : Philadelphia, PA : Saunders/Elsevier, c2011. - 1091 s. ISBN:978-1-4160-4574-8 (alk. paper) LIBRIS-ID:11884625 Sök i biblioteket
6. ed., completely rev. and expanded : Stuttgart : Thieme, cop. 2009 ISBN:978-3-13-545006-3 LIBRIS-ID:11234528 Sök i biblioteket
Histologi - Obligatorisk kurslitteratur
6. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Health, c2011 ISBN:9781451101508 (International ed.) LIBRIS-ID:12030789 Sök i biblioteket
Cellbiologi - Obligatorisk kurslitteratur
5. ed. : New York : Taylor & Francis, cop. 2008 - xxxiii, 1268 s. ISBN:9780815341062 (paperback) LIBRIS-ID:10645719 URL: http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0710/2007005475.html Sök i biblioteket
Cellbiologi - Rekommenderad litteratur
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 350 s. ISBN:978-91-44-04738-6 LIBRIS-ID:10532220 OBS! Boken är endast en kondenserad sammanfattning av cellbiologin och biokemin under DFM1. Sök i biblioteket
Utvecklingsbiologi och embryologi - Obligatorisk kurslitteratur
5. ed. : New York : Taylor & Francis, cop. 2008 - xxxiii, 1268 s. ISBN:9780815341062 (paperback) LIBRIS-ID:10645719 URL: http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0710/2007005475.html Sök i biblioteket
Utvecklingsbiologi och embryologi - Rekommenderad litteratur
Edinburgh : Elsevier Churchill Livingstone, 2005 - vii, 81 s. ISBN:0-443-07398-8 LIBRIS-ID:9503791 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s. ISBN:978-91-44-07115-2 LIBRIS-ID:12543000 Sök i biblioteket
Näringslära - Rekommenderad litteratur
4th edition : Copenhagen : Nordic Council of Ministers, Council of Ministers,c 2004 - 435, [1] s. ISBN:92-893-1062-6 LIBRIS-ID:9851293 Sök i biblioteket