Tema hälso- och sjukvård - Medicinska ämnen 2, 7,5 hp
Theme Healthcare - Clinical Medicine 2, 7,5 credits- Kurskod
- 1FY034
- Kursens benämning
- Tema hälso- och sjukvård - Medicinska ämnen 2
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus
- Medverkande institutioner
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-11-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2018-04-13
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2018
Särskild behörighet
För att få påbörja kursen Tema hälso- och sjukvård – Medicinska ämnen 2 ska alla kurser i termin 1 och termin 2 (60 hp) vara godkända.
Mål
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande medicinsk kunskap för att kunna redogöra för vanliga kliniska sjukdomstillstånd inom rehabiliteringsmedicin, allmänmedicin, geriatrik, pediatrik och psykiatri. Kursen beaktar ett genus och mångfaldsperspektiv.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna
- identifiera relevanta och vanliga medicinska tillstånd och dess förlopp inom rehabiliteringsmedicin, allmänmedicin, geriatrik, pediatrik och psykiatri samt beskriva respektive symtombild.
- diskutera fysioterapeutiska interventioner kopplade till respektive sjukdomstillstånd och argumentera för fysioterapeutens kliniska beslut.
- föreslå personcentrerade och målinriktade behandlings- och rehabiliteringsplaner utifrån komplexa situationer och motivera dem utifrån ett bio-psyko-socialt perspektiv.
- resonera kring prioriteringar i vården samt diskutera betydelsen av genus och mångfald inom hälso- och sjukvård.
Innehåll
Kursen består av olika kursavsnitt där det huvudsakliga innehållet inom respektive del beskrivs nedan.
Geriatrik
Diagnostik och behandling av de vanligaste sjukdomarna inom geriatrik med särskilt fokus på friskt och sjukt åldrande, fall, demenssjukdom, palliation, konfusion, osteoporos, läkemedel hos äldre och multisjukdom.
Rehabiliteringsmedicin
Evidensbaserade metoder för rehabilitering av patienter med funktionsnedsättningar som kan uppstå vid förvärvad hjärnskada, neuromuskulära sjukdomar, långvarig smärta och stressrelaterad ohälsa. Bio-psyko-socialt förhållningssätt och verktyg för att arbeta individrelaterat med ett helhetsperspektiv.
Rehabiliteringsplaner för personer/individer med t.ex. traumatisk hjärnskada eller stroke, postpoliosyndrom och långvarigt smärttillstånd.
Allmänmedicin
Personcentrerat förhållningssätt för att förstå och bedöma patienter med skilda symtom och sökorsaker samt med olika social och kulturell bakgrund. Primärvårdens uppdrag definieras, liksom fysioterapeutens roll i denna.
Preventivt arbete berörs och motiverande samtal tas upp som en metod för att hjälpa patienter att genomföra livsstilsförändringar. Hemsjukvård och individuella rehabiliteringsplaner.
Pediatrik
Diagnostik och behandling av de diagnoser där fysioterapeuten behöver specifik kunskap ur ett barn-perspektiv för bedömning och behandling, t.ex. vissa neuropediatriska och neuroortopediska tillstånd samt neurologiska utvecklingsavvikelser.
Psykiatri
Diagnostik och behandling av vanliga psykiatriska sjukdomar och störningar såsom förstämningssyndrom, ångestsyndrom, schizofreni och andra psykotiska syndrom, somatoforma syndrom och personlighetsstörningar. Samspelet mellan psykisk och somatisk dysfunktion som multifaktoriell bakgrund till de flesta psykiska sjukdomar betonas.
Genusmedicin
Allmän introduktion till genusmedicin och dess betydelse för hela vårdkedjan.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar blandat med seminarier, patientdemonstrationer och gruppuppgifter.
Obligatoriska utbildningsinslag är:
- Aktivt deltagande i gruppuppgifter
- seminarium med patientfall
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
- Skriftlig examination där frågorna utgår från respektive ämnesområde. Godkändnivå behöver uppnås i samtliga ingående ämnen.
- Aktivt deltagande på seminarium.
För att uppnå betyget G på hel kurs krävs G på examinationen, samt uppfyllande av obligatoriska moment.
Vid underkänt resultat på ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad Litteratur
Med utgångspunkt från vad som presenterats under punkten kursens innehåll och upplägg rekommenderas tillämpliga avsnitt i nedanstående läroböcker.
Rehabiliteringsmedicin
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 431 s. ISBN:9789144101965 LIBRIS-ID:18356908 Sök i biblioteket
Geriatrik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 406 s. ISBN:978-91-44-07312-5 LIBRIS-ID:13461362 Sök i biblioteket
Pediatrik
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 303 s. ISBN:9789144070681 LIBRIS-ID:14638388 Sök i biblioteket
4. ed. : Edinburgh : Mosby, 2012 [dvs 2011] - xiv, 533 s.. ISBN:9780723435655 LIBRIS-ID:12319597 3. ed. : Edinburgh ;a New York : Mosby Elsevier, 2007 - xii, 516 s. ISBN:978-0-7234-3397-2 LIBRIS-ID:10500297 kap 2 (s 17: neurological exam), kap 3, kap 4 (främst s 40-45 inkl abnormal motor dev, 46-47, 50-54), kap 27 (främst CP, neural tubedefects, neromuscular disorders). Sök i biblioteket
Psykiatri
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 277 s. ISBN:9789127135796 LIBRIS-ID:14674030 Sök i biblioteket
Genusmedicin
Basel : Karger, 2012 - xvi, 522 p. ISBN:9783805599290 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:13746044 Sök i biblioteket