Kreativitet och aktivitet, 10 hp
Creativity and Activity, 10 credits- Kurskod
- 1AR028
- Kursens benämning
- Kreativitet och aktivitet
- Hp
- 10 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Arbetsterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-05-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2018-10-23
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2019
Särskild behörighet
Samtliga kurser i termin 1 (30 hp) samt kurs Hälsa, aktivitet och delaktighet i termin 2 ska vara godkända.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten ha tillägnat sig kunskaper om aktivitet i relation till mening, kreativitet och förändring. Vidare ska studenten tillägna sig kunskaper kring förutsättningar för skapande, och hur diskurser inom olika verksamheter relaterar till praktiskt genomförande av aktiviteter, liksom till teoribildningar inom aktivitetsvetenskapen.
Moment 1 Aktivitetsvetenskap
Målet är att studenten vid avslutat moment ska kunna
- redogöra för och reflektera över grundläggande teorier inom aktivitetsvetenskap i relation till mening, kreativitet och förändring
- redogöra för hur teoribildningar inom aktivitetsvetenskap relaterar till diskurser inom sociala verksamheter/arbetsträningsverksamheter
Moment 2 Egen erfarenhet av aktivitet
Målet är att studenten vid avslutat moment ska kunna redogöra för och reflektera över förutsättningar för skapande processer i aktivitet utifrån egna erfarenheter
Moment 3 Samspel i aktivitet
Målet är att studenten vid avslutat moment ska, utifrån kunskaper i aktivitetsvetenskap, kunna utforma och genomföra en aktivitet för andra samt att kunna resonera kring erfarenheter av det praktiska genomförandet av aktiviteten och identifiera aktivitetsvetenskapliga grunder för detta.
Innehåll
Kursen består av följande tre moment:
Aktivitetsvetenskap, 3.0 hp
I kursmomentet diskuteras teorier om aktivitetsvetenskap i relation till mening, kreativitet och förändring. Aktivitetsvetenskap kontrasteras även mot diskurser inom sociala verksamheter/arbetsträningsverksamheter. Studenten genomför och reflekterar kring studiebesök i sociala verksamheter/arbetsträningsverksamheter.
Egen erfarenhet av aktivitet, 4.0 hp
I kursmomentet genomför studenten laborationer med skapande aktivitet. Studenten genomför/deltar i en skapande aktivitet och formulerar en aktivitetsanalys av egna erfarenheter.
Samspel i aktivitet, 3.0 hp
I kursmomentet utformas och genomförs en aktivitet för andra baserat på aktivitetsvetenskap och erfarenhetsbaserad kunskap. Studenten deltar i en aktivitet planerad av en annan grupp och reflekterar över dessa erfarenheter.
Arbetsformer
I kursen använder studenten sina erfarenheter och upplevelser som studiematerial. Olika arbetsformer används som föreläsningar, individuellt praktiskt arbete, arbete i grupp, fältstudier och seminarier.
Examination
Moment 1 Aktivitetsvetenskap
- Aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion om teorier i aktivitetsvetenskap i relation till mening, kreativitet och förändring
- Deltagande i VIL
- Aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion om teoribildningar inom sociala verksamheter/arbetsträningsverksamheter
- Att diskutera och reflektera över erfarenheter från VIL utifrån relevanta teorier i aktivitetsvetenskap
Moment 2 Egen erfarenhet av aktivitet
- Att delta i och genomföra laborationer med skapande aktiviteter
- Individuell skriftlig redovisning i form av en aktivitetsanalys
- Aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion om förutsättningar för skapande processer i aktiviteter
Moment 3 Samspel i aktivitet
- Att som medlem i en grupp utforma och genomföra en aktivitet för andra, baserat på aktivitetsvetenskap och erfarenhetsbaserad kunskap
- Att delta i en aktivitet, att resonera kring erfarenheterna av detta och identifiera aktivitetsvetenskapliga grunder för det praktiska genomförandet
Varje moment examineras separat genom en individuell skriftlig tentamen. Betygsskala: G/U. Alla seminarier och laborationer är obligatoriska. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tasigen. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.
Vid underkänt resultat vid ordinarie examinationtillfälle ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjlighet att tentera vid två tillfällen per termin, i samband med kommande termins ordinarie- och resttillfälle (omtentamen).
Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid KI samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet. Kursrapport med analys av resultat från kursvärderingen publiceras på kurswebben efter genomförd kurs.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Philadelphia : F.A. Davis, cop. 2003 - xvi, 356 s. ISBN:0-8036-1048-3 LIBRIS-ID:9102594 Sök i biblioteket
2nd ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Health Science, 2010 [dvs 2009] - xxi, 434 s. ISBN:978-0-13-199942-8 LIBRIS-ID:11295729 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s. ISBN:978-91-44-04868-0 LIBRIS-ID:11810917 Sök i biblioteket