Vetenskap 2 - vetenskaplig presentation, 3 hp
Scientific Methods 2 - Scientific Presentation, 3 credits- Kurskod
- 1AU057
- Kursens benämning
- Vetenskap 2 - vetenskaplig presentation
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Audiologi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2017-04-27
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 45 hp från Termin 1-2, varav godkänt betyg i Moment 1 och 2 från kursen Hörselutredning 1.
Mål
Kursen ingår i en vetenskaplig strimma vilken omfattar totalt 13,5 hp och löper genom hela utbildningsprogrammet. Målet med den vetenskapliga strimman är att ge den studerande kunskaper om forskningsmetodik och färdigheter i vetenskapligt arbetssätt. Det specifika målet med denna kurs – Vetenskap 2 – är att ge en introduktion till vetenskaplig granskning.
Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- Diskutera, jämföra och kritiskt granska vetenskapliga texter
- sammanfatta vetenskap samt redovisa den i olika format
- reflektera över etiska aspekter i vetenskaplig text
- formulera information till patienter eller försökspersoner i ett forskningsprojekt
Innehåll
Kursen inbegriper grundläggande vetenskaplig metodik med fokus på presentation av vetenskap och etiska aspekter. Kursen innehåller fördjupad sökmetodik av vetenskaplig litteratur och källkritik. Olika sätt att sammanfatta och presentera vetenskap behandlas. Övningar i att skriva abstrakt, producera en poster samt författa information till försökspersoner ingår. Kursen behandlar även förfarandet vid etikansökningar. Kursen ger ökad färdighet i att kritiskt granska, sammanställa, presentera och, utifrån ett etiskt perspektiv, motivera vetenskapliga projekt.
Arbetsformer
Granskning av utvalda vetenskapliga artiklar genomförs delvis genom självstudier. Dessutom ges en introducerande föreläsning om konsten att sammanfatta vetenskap i abstrakt- och posterformat. De påföljande övningarna bygger på att sammanfatta en utvald artikel enligt de två formaten. Abstrakt kamratgranskas via digitalt diskussionsforum. Poster redovisas muntligt av studenterna. En fiktiv etikansökan skall skrivas med den utvalda artikeln som utgångspunkt.
Seminarier är obligatoriska. Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Aktivt deltagande i seminarier och redovisningar. Ett abstract, en poster samt en skriftlig etisk ansökan skall produceras.
För godkänd kurs krävs även närvaro och aktivt deltagande vid obligatoriska delar. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Hansson, U.C. (2002). Vad är en vetenskaplig artikel?
Hämtat 2012-10-11 från https://kib.ki.se/sites/kib.ki.se/files/A4_vad%20%C3%A4r%20en%20skaplig%20artikel%20-%20artikel_100708.pdf
2. uppl. : Stockholm : ePan, 2003 - 157 s. ISBN:91-7297-622-5 LIBRIS-ID:9326938 Sök i biblioteket
5., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 311 s. ISBN:9789144110622 LIBRIS-ID:18719204 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
6th ed., International ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Education, 2010. - xvi, 432 p. 23 cm. ISBN:978-0-13-214688-3 (pbk.) LIBRIS-ID:12479841 Sök i biblioteket