Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap, 16,5 hp
The Nurse Profession and Nursing Science, 16,5 credits- Kurskod
- 1SJ010
- Kursens benämning
- Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap
- Hp
- 16,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2017-04-25
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-10-14
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2022
Särskild behörighet
Antagen till sjuksköterskeprogrammet. Särskild behörighet: Ma B, Sh A, Nk B (alternativt Fy A, Ke A och Bi A).
Mål
Kursens mål är att studenten ska tillägna sig kunskaper om begrepp och teorier i huvudområdet omvårdnad och förstå sammanhanget till sjuksköterskeprofessionen. Studenten ska kunna förklara och motivera grundläggande kunskap om hälsa, lidande, patientens värld och vårdande. Likaså ska studenten visa förståelse för etiska begrepp och värden samt dess betydelse för omvårdnad. Studenten ska efter kursen kunna återge professionens vetenskapliga och professionsmässiga framväxt och pågående utveckling samt betydelsen av ett humanistiskt synsätt i profession och samhälle
Lärandemål
Moment 1: Forskningsmetodik
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för grundläggande vetenskapliga begrepp och termer
- identifiera och förklara forskningsprocessens steg
- redogöra för grundläggande forskningsetiska principer
Färdigheter och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa informationssökning i databaser för forskning
Moment 2: Sjuksköterskeprofessionen
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för sjuksköterskeprofessionens utveckling.
- redogöra för sjuksköterskeprofessionens kärnkompetenser
- förklara betydelsen av interprofessionellt teamarbete
- beskriva och motivera vård på lika villkor
- redogöra för hälso- och sjukvårdens organisation
Färdigheter och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- ge exempel på sjuksköterskeprofessionens ansvarområden i hälso-och sjukvårdsorganisationen
- tillämpa grundläggande hygieniska principer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- förklara samband mellan värdegrund och förhållningssätt i sjuksköterskeprofessionen
Moment 3: Omvårdnadsvetenskap
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för begrepp inom omvårdnad
- ange utvalda omvårdnadsteoreir-/ och vårdvetenskapliga teorier och modeller
- beskriva och motivera etikens betydelse för omvårdnad
- redogöra för betydelsefulla etiska begrepp och värden
- förklara kommunikationens betydelse för god omvårdnad
Färdigheter och förmågor
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa omvårdnadsbegrepp vid olika vårdsituationer
- föra ett vårdetiskt resonemang relaterat till olika vårdsituationer
- tillämpa det vetenskapliga skrivandet
- tillämpa referenshantering enligt APA
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- motivera teoriers betydelse för omvårdnadens kliniska praxis
- ge exempel på ett humanistiskt förhållningssättet och betydelsen av värdefrågor i vårdandet
Innehåll
Kursen är indelad i tre moment:
Moment 1: Forskningsmetodik
Moment 2: Sjuksköterskeprofessionen
Moment 3: Omvårdnadsvetenskap
Forskningsmetodik, 3.0 hp
vetenskaps- och kunskapsteoretiska begrepp och termer
- forskningsprocessen
- grundläggande forskningsetik samt fusk och plagiat
- informationskompetens
- vetenskapligt förhållningssätt
Sjuksköterskeprofessionen, 4.5 hp
- sjuksköterskeprogrammets utformning och innehåll
- pedagogisk grundsyn och lärande
- sjuksköterskeprofessionens framväxt och utveckling
- kärnkompetenser
- fältstudier inom hälso- och sjukvården
- yrkesetisk kod
- hälso- och sjukvårdens organisation i Sverige
- interprofessionellt teamarbete
- professioner inom hälso- och sjukvården
- patientsäkerhet, aseptik, hygien och sekretess
- vård på lika villkor
Omvårdnadsvetenskap, 9.0 hp
- Huvudområdet omvårdnad
- Omvårdnadsteorier och begrepp
- Hälsa och lidande
- Patientens värld
- Vårdmöten och vårdrelation
- Omvårdnadshandlingar och vårdande
- Kommunikation för vårdande
- Etik som grund för förhållningssätt
- Människosyn och betydelse av värdegrund
- Sårbarhet och värdighet
- etiska teorier
- erfarenhetsbaserad kunskap
- evidensbaserad kunskap
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för studenten att aktivt ta ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är: föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, individuella uppgifter, diskussioner (virtuellt eller skriftligt), workshops, litteraturstudier och fältstudier.
Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. På distanskursen är antalet fysiska kursträffar på kursorten begränsat till max 2 dagar/7,5 hp, exklusive kursintroduktionsveckan. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform.
Fältstudierna omfattar 32 timmar/vecka och är förlagd i vårdverksamheten. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Deltagande i seminarier och fältstudier är obligatoriskt. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1 examineras genom ett individuellt digitalt skriftligt kunskapstest.
Moment 2 examineras genom en individuell muntlig examination.
Moment 3 examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1, 2 och 3 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som har öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet repektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Moment 1, 2 och 3
Det är alltid senaste utgåvan som gäller.
Forskningsmetodik moment 1
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN:978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID:20848026 Sök i biblioteket
Tenth edition : Philadelphia : Wolters Kluwer, [2022] - 425 sidor ISBN:9781975141851 LIBRIS-ID:hv7jpd5jf0h863lk URL: Länk Sök i biblioteket
Upplaga 4 : Stockholm : Liber, 2021 - 327 sidor ISBN:9789147140312 LIBRIS-ID:kxtsdbknhlq7fpl9 Sök i biblioteket
Sjuksköterskans profession moment 2 och Omvårdnadsvetenskap moment 3
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s. ISBN:9789147114115 LIBRIS-ID:18031934 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 239 s.
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 483 sidor ISBN:9789144123172 LIBRIS-ID:dpsx0xwsbp338v4z Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 711 sidor ISBN:9789144123189 LIBRIS-ID:3dhmpmln1m0w1rb0 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 176 s. ISBN:9789127141469 LIBRIS-ID:19088153 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 374 sidor ISBN:9789147128020 LIBRIS-ID:nztvsk97l387ldgf Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor ISBN:9789144120539 LIBRIS-ID:9j6pz75q7d56bxcw Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN:978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID:20900395 Sök i biblioteket
1. rev. uppl. : Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2016 - 19 s. ISBN:978-91-85060-02-3 LIBRIS-ID:19949204 URL:www.swenurse.se Sök i biblioteket
Stockholm : Svensk sjuksköterskefören., 2007 - 15 s. ISBN:92-95040-41-4 LIBRIS-ID:10673044 URL: http://www.swenurse.se/Documents/Publikationer%20pdf-filer/ICNs%20etiska%20kod.pdf Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 181 sidor ISBN:9789147140305 LIBRIS-ID:p2s3mnw3m2jn67r8 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s. ISBN:9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID:13603211 Sök i biblioteket