Examensarbete i omvårdnad, 15 hp
Degree Project in Nursing, 15 credits- Kurskod
- 1SJ030
- Kursens benämning
- Examensarbete i omvårdnad
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2019-10-16
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2022-03-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Tillträde till termin 6:
Samtliga kurser från termin 1-4
Termin 5: Godkänd bedömning från verksamhetsförlagd utbildning 9 hp (1SJ026).
Mål
Kursens mål är att studenten ska visa kunskap och förståelse för omvårdnadens vetenskapliga grund samt förmåga att inom givna tidsramar tillämpa relevant forskningsmetodik i ett självständigt examensarbete. Målet är även att få förståelse för hur forskningsresultat kan tillämpas i omvårdnadsarbetet och skapa beredskap att möta förändringar i yrket.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna
- visa kunskap om omvårdnadens vetenskapliga grund och dess betydelse för examensarbetets ämnesval
- beskriva och argumentera för olika typer av design, metoder för datainsamling och analys samt forskningsetiska ställningstaganden
- visa fördjupad kunskap inom ett avgränsat område med relevans för sjuksköterskeprofessionen
Färdigheter och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- utifrån ett avgränsat omvårdnadsrelevant problemområde och syfte tillämpa lämplig metodik baserad på etiska och vetenskapliga riktlinjer
- redovisa och diskutera resultatet i enlighet med examensarbetets syfte
- redovisa examensarbete skriftligt med vetenskaplig noggrannhet och vetenskapligt språk
- presentera, diskutera och försvara vald studiedesign, genomförande, resultat och slutsatser av det vetenskapliga arbetet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- värdera den kliniska nyttan av examensarbetet
- värdera relevanta omvårdnads,- samhälleliga och etiska perspektiv, såväl forskningsetiskt som vårdetiskt med beaktande av mänskliga rättigheter
- kunna värdera styrkor och svagheter i det egna och andras examensarbeten samt visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskapsutveckling inom omvårdnad
Innehåll
Examensarbetet bygger i hög grad på kursdeltagarnas egna initiativ och självständiga arbete. I kursen ingår kontinuerlig presentation av det egna och kritisk granskning av andras examensarbeten. Under kursen tränas ett vetenskapligt förhållningssätt för att göra tydliga val och avvägningar. Kursen innefattar planerade möten tillsammans med handledare och övriga studenter samt avslutande examinationsseminarier. Vid ett examinationsseminarium ska studenten presentera och försvara det egna examensarbetet samt opponera på ett annat examensarbete.
Arbetsformer
Examensarbete skrivs under handledning tillsammans med en annan student i kursen. Endast då särskilda skäl föreligger kan examensarbetet skrivas individuellt. Handledning och kontinuerlig återkoppling på examensarbetets genomförandeprocess sker i grupp under schemalagda seminarier. Föreläsningar som stödjer genomförandeprocessen ingår.
Distansutbildningen är IT-baserad och handledning sker virtuellt.
Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän vid nästa kurstillfälle.
Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Examination
Examination
Det skriftliga examensarbetet och det muntliga opponentskapet och respondentskapet bedöms individuellt av examinerande lärare utifrån fastställda bedömningskriterier. Den muntliga examinationen genomförs under examinationsseminariet där studenten presenterar och försvarar eget examensarbete samt kritiskt granskar ett annat arbete.
För godkänd kurs krävs ett godkänt skriftligt examensarbete, respondentskap, opponentskap samt deltagande i två ytterligare obligatoriska examinationsseminarier. Betyg sätts av examinerande lärare.
Student som erhållit betyget underkänd vid första examinationstillfället av det skriftliga examensarbetet, har rätt till ett ytterligare handledningstillfälle under terminstid. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund nivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 192 sidor ISBN:9789144115795 LIBRIS-ID:20848022 Sök i biblioteket
Tenth edition : Philadelphia : Wolters Kluwer, [2022] - 425 sidor ISBN:9781975141851 LIBRIS-ID:hv7jpd5jf0h863lk URL: Länk Sök i biblioteket
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s. ISBN:9789144109022 LIBRIS-ID:19090791 Sök i biblioteket
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 101 sidor ISBN:9789151102269 LIBRIS-ID:r2rv1rqhpc1pvnxk Sök i biblioteket
9. ed. : St. Louis, Missouri : Elsevier, cop. 2018 - xiv, 601 s. ISBN:978-0-323-40224-8 LIBRIS-ID:21263132 Sök i biblioteket
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 216 s. ISBN:9789127146549 LIBRIS-ID:18897539 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN:978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID:20848026 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 191 s. ISBN:9789127131200 (inb.) LIBRIS-ID:14226325 Sök i biblioteket
2021 Ingår i: Nordic Journal of Nursing Research
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 96 s. ISBN:9789144101170 LIBRIS-ID:15196474 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN:978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID:20900395 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s. ISBN:9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID:13603211 Sök i biblioteket