Talkommunikation, 18 hp
Speech Communication, 18 credits- Kurskod
- 2LG072
- Kursens benämning
- Talkommunikation
- Hp
- 18 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2016-11-03
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2023-10-10
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2024
Särskild behörighet
För tillträde till termin 2 gäller att studenten får restera med högst 15 hp från föregående termin inom Logopedprogrammet.
Mål
Kursen innehåller fyra moment vilkas lärandemål beskrivs var för sig.
Talproduktion och talanalys (7,5 hp)
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för talets produktion (skapande av luftströmmar, tonande och tonlösa ljudkällor och artikulation)
- relatera talets produktion till det akustiska resultatet
- relatera talets produktion till uppbyggnaden av fonologiska system i världens språk
- utföra och kritiskt värdera valda akustiska analyser
- använda rörmodeller för att förklara talrörets resonansegenskaper
- redogöra för huvuddragen i ett urval representativa talproduktionsteorier
- redogöra för artikulatoriska, akustiska och perceptuella aspekter av tonhöjd och röstkvalitet
- redogöra för geografiskt, socialt och individuellt betingade källor till röst- och uttalsvariation
- relatera talets fonetiska form till språkliga nivåer som morfologi, syntax och pragmatik
Talperception och talutveckling (3,5 hp)
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för hur talet uppfattas (akustiska och perceptuella aspekter)
- redogöra för huvuddragen i ett urval representativa talperceptionsteorier
- tillämpa relevanta fysiska och psykoakustiska skalor
- redogöra för typiska drag i tidig talspråksutveckling avseende produktion och perception
Taltranskription (2,5 hp)
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och tillämpa relevant terminologi, relevanta verktyg och metoder inom transkription
- transkribera vokaler, konsonanter och vissa prosodiska företeelser
Experimentalfonetik (4,5 hp)
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- genomföra experimentalfonetiska undersökningar
- skriftligt presentera experimentalfonetiska undersökningar
- granska andras experimentalfonetiska rapporter utifrån givna kriterier
Innehåll
Kursen innehåller fyra moment.
Talproduktion och talanalys, 7.5 hp
Grundläggande fonologiska begrepp inom fonemteori och stavelselära förklaras. Talets prosodiska aspekter diskuteras och relateras till morfologi, syntax, semantik och pragmatik. I laborationer genomförs akustisk analys av talsignalens segmentella och prosodiska aspekter. Källor till uttalsvariation gås igenom och relateras till fysiologiska, sociolingvistiska, idiolektiska samt lingvistiska faktorer. Språkljudstypologi samt förklaringar till den uppvisade organisationen inom fonologiska system diskuteras. Olika röstkvaliteter demonstreras och övning ges i perceptuell analys av röstkvalitet. Fonationens fysiologiska och aerodynamiska förutsättningar samt röstkällans akustiska egenskaper behandlas. Tonvikt ges till de aspekter som bidrar till olika röstkvaliteter. En översikt ges över de huvudsakliga instrumentella metoderna för röstanalys. Valda metoder för röstanalys används i laborationer. Sambandet mellan röstkällan, talrörets resonansegenskaper och det resulterande talljudet studeras med hjälp av bland annat källa-filter konceptet samt modeller för relationen mellan formantresonanser och kavitet.
Talperception och talutveckling, 3.5 hp
En överblick ges över perceptuell känslighet och upplösning vad gäller ljudtryck och frekvens. Relevanta fysiska och psykoakustiska skalor förklaras och tillämpas i laborationer. Audiovisuell perception tas upp och vikten av den visuella aspekten i perceptionen demonstreras. Valda teorier inom talperception presenteras och diskuteras. De typiska stadierna i barns talutveckling gås igenom och relateras till omgivningsfaktorer och fysiologiska förutsättningar.
Taltranskription, 2.5 hp
De för segmentell transkription relevanta symbolkonventionerna (IPA), samt tillhörande terminologi gås igenom och tillämpas i övningsform.
Experimentalfonetik, 4.5 hp
I det sista momentet i kursen ges grundläggande färdigheter i att planera, genomföra och redovisa experimentalfonetiska undersökningar. Momentet består dels av laborativa inslag, dels av övningar i att författa och bedöma skriftliga vetenskapliga rapporter.
Arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, laborationer och rapportskrivning. Laborationer är obligatoriska utbildningsinslag som inte examineras. Närvaro på och aktivt deltagande i laborationer och slutseminarium är obligatoriska.
Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
De olika kursmomenten examineras vart för sig under kursens gång genom skriftliga prov (Talproduktion och talanalys och Talperception och talutveckling), ett prov i språklabbsmiljö (Taltranskription) samt grupprapporter (Experimentalfonetik).
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk är svenska, men läraktiviteter på engelska kan förekomma.
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
London : Routledge, Taylor & Francis Group, 2021 - xxix, 539 pages ISBN:9780367336288 LIBRIS-ID:l2lr8ggfj8v8s0db URL: Länk Kapitel 23, 27 och 34 (totalt 40 sidor) Sök i biblioteket
2. ed. : Oxford : Oxford University Press, 2001 - xiii, 229 s. ISBN:0-19-924635-1 (pbk) ; £14.99 LIBRIS-ID:8278206 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 355 s. ISBN:91-44-04238-8 (inb.) LIBRIS-ID:9673093 URL: http://www.studentlitteratur.se/fonetikensgrunder z Ljudexempel, övningsuppgifter, termordlista, länkar till andra relevanta webbplatser Sök i biblioteket
URL: Länk Ingår i: The handbook of phonetic sciences
3 ed. : Malden, MA : Wiley-Blackwell, 2012 - ix, 222 p. ISBN:978-1-4051-9466-2 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:12458552 Sök i biblioteket
Dordrecht : Kluwer Academic Publishers, cop. 1990 - xi, 448 s. ISBN:0-7923-0746-1 LIBRIS-ID:5653651 Kapitel: B. Lindblom, "Explaining phonetic variation: a sketch of the H&H theory", s. 403-439. Sök i biblioteket
Dordrecht ; Boston : Kluwer Academic Publishers, c1993. - xvii, 498 p. ISBN:9780792321880 LIBRIS-ID:19758157 Kapitel: PF MacNeilage & BL Davis, "Motor explanations and early speech patterns", s. 341-352. (Ev. tillgängligt som kopia.) Sök i biblioteket
Malden, MA : Blackwell Pub., 2007. - xii, 502 p. ISBN:9780470757833 LIBRIS-ID:12129301 Kapitel: L. Polka, S. Rvachew & K. Mattock, "Experiential influences on speech perception and speech production in infancy", s. 153-172. Sök i biblioteket
3., utvidgade uppl. : Stockholm : Proprius, 2001 - 293, [1] s. ISBN:91-7118-885-1 LIBRIS-ID:8370453 Sidorna 69-122. Sök i biblioteket
University of Michigan Linguistics, 2016 URL: Länk
Fördjupningslitteratur
Cambridge : Cambridge Univ. Press, cop. 1999 - viii, 204 s. ISBN:0-521-65236-7 (cased) ; No price : Formerly CIP LIBRIS-ID:5027063 Sök i biblioteket
2004
Lund : [Språk- och litteraturcentrum], Lunds universitet, 2009 - 334 s. ISBN:9789163355615 LIBRIS-ID:11703022 Kapitel: F. Lacerda, "On the emergence of early linguistic functions: A biologic and interactional perspective", s. 207-230. Sök i biblioteket
New York : Springer-Verlag, cop. 1983 - xvi, 302 s. ISBN:0-387-90735-1 LIBRIS-ID:4877279 Kapitel: B. Lindblom, "Economy of speech gestures", s. 217-246, Sök i biblioteket
1996 Ingår i: The journal of the Acoustical Society of America.
Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1998 - ix, 442 s. ISBN:0-521-63049-5 LIBRIS-ID:5026169 Kapitel: B. Lindblom, "Systemic constraints and adaptive change in the formation of sound structure", s. 242-264. Sök i biblioteket
Oxford : Blackwell, 1997 - viii, 904 s. ISBN:0-631-18848-7 LIBRIS-ID:5084988 Kapitel: B. Moore, "Aspects of auditory processing related to speech perception". Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2000 - 331, [1] s. ISBN:91-27-07927-9 LIBRIS-ID:7230331 Kapitel: H. Traunmüller, "Viskningar och rop - paralingvistisk fonetik", s. 308-330. Sök i biblioteket
2014 LIBRIS-ID:18216223
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 239 s. ISBN:9789144050539 LIBRIS-ID:11310840 URL: Interaktivt webbmaterial Sök i biblioteket
Seventh edition : Washington, D.C. : American Psychological Association, 2020 - xxii, 427 pages ISBN:9781433832161 LIBRIS-ID:q1g750s6n082gqw5 Sök i biblioteket