Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom - verksamhetsintegrerat lärande, 12 hp
Speech and Language Disorders in Children and Youth - Work-integrated Learning, 12 creditsDenna kursplan gäller från och med vårterminen 2021.
- Kurskod
- 2LG084
- Kursens benämning
- Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom - verksamhetsintegrerat lärande
- Hp
- 12 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2017-10-26
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2020-10-19
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2021
Särskild behörighet
Mål
- Undersöka, barn och ungdom med tal- och språkstörning kommunikationssvårigheter samt läs- och skrivsvårigheter
- delta i testning som del av bedömning, motivera val av testmetod samt utifrån analys av testresultatet föreslå diagnos och åtgärder
- beskriva resultat av utredning och bedömning för föräldrar och personal i förskola/skola samt ge råd om riktade insatser, t ex stimulans eller hjälpmedel för kommunikation, läsning och skrivning
- planera och genomföra direkt och/eller indirekt behandling samt andra åtgärder
- utifrån bedömning av en patient värdera behovet av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), föreslå ett lämpligt AKK-sätt samt ge instruktion för användande till patient eller närstående
- utifrån remiss/frågeställning beskriva och diskutera logopediska åtgärder för barn med motoriska och/eller kognitiva funktionsnedsättningar
- formulera journalanteckningar och skriftliga utlåtanden på ett för området korrekt sätt och beskriva gällande juridik för journalskrivning
- samarbeta med patienter, anhöriga, kollegor och andra yrkesutövare på ett professionellt sätt
- i handledarsituationen reflektera över egna insatser
- identifiera och beskriva kompetenser hos minst tre andra professioner som logopeden samverkar med
- ge exempel på metoder som kan användas vid professionella samtal och relatera till teoribildning kring samtalsmetodik
- beskriva observatörens förhållningssätt till den triadiska situationen, dvs. observatör, observerad person och närstående samt reflektera över hur denna triad kan hanteras under olika omständigheter
Innehåll
I kursen ingår följande aktiviteter inom Professionell utveckling; fortsatta barnobservationer med redovisning i grupp samt undervisning om samtalsmetodik. (Professionellt förhållningssätt)
Arbetsformer
All undervisning är obligatorisk om inget annat anges på schemat. Vid kortare frånvaro ansvarar studenten själv för att ta kontakt med handledare och vid längre frånvaro ska kontakt även tas med kursansvarig lärare. För mer detaljerad information, se Studiehandledningen. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Studieresultat kan inte rapporteras innan studenten deltagit i samtliga obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examintors anvisningar. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa tillfälle kursen ges.
Examination
Studerande som inte blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att gå om det aktuella momentet en gång. Efter två underkända praktikperioder i samma moment kan studenten söka dispens hos utbildningsnämnden för att genomgå momentet ytterligare en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tilllfälle på denna kurs.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Rekommenderad litteratur
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 325 s. ISBN:978-91-44-01771-6 LIBRIS-ID:9933760 Sök i biblioteket
3. utg. : Lövestad : Bam språkteknik, 2008 - 97 s. ISBN:978-91-633-2386-7 (sprialh.) LIBRIS-ID:10920618 Sök i biblioteket
4. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub., cop. 2013 - 593 s. ISBN:978-1-59857-196-7 (inb.) LIBRIS-ID:13496609 Sök i biblioteket