Kursplan för

Övergång till professionell autonomi, 6 hp

Transition to Professional Autonomy, 6 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT19 , HT20 , HT21 , HT22 , HT24
Kurskod
2LG096
Kursens benämning
Övergång till professionell autonomi
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2019-04-01
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2024-03-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

För tillträde till termin 7 krävs godkänt resultat på samtliga kurser från termin 1-5. Student får restera med 7,5 hp från kurser på G2-nivå, termin 6.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Jämföra förutsättningar för logopediskt arbete i ett globalt och hållbart perspektiv
  • Föreslå sätt att arbeta interprofessionellt och i nätverk kring patienter med komplexa behov
  • Föreslå sätt att bevara det professionella förhållningssättet i krävande arbetssituationer och vid motstridiga krav i yrkesrollen
  • Redogöra för i vilken lag hälso- och sjukvårdspersonalens allmänna skyldigheter behandlas och vad de omfattar samt förklara vilken betydelse dessa bestämmelser har för det framtida yrket som logoped
  • Att med röst- och kroppsspråk avvägt till framställningens innehåll genomföra en populärvetenskaplig presentation av logopedi
  • Syntetisera och presentera empiriska data om ett barns kommunikativa utveckling över tid

Innehåll

Kursen syftar till att utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer i sin framtida yrkesverksamhet inom hälso- och sjukvård samt en bredare arbetsmarknad. Patientfall diskuteras utifrån juridiska ramar. Kursen berör förutsättningar för ledarskap och att utföra handledande uppgifter. Hållbarhet när det gäller profession såväl som klimat berörs också. Logopedi i olika länder och världsdelar jämförs. Logopedin utforskas i förhållande till Förenta nationernas globala mål för hållbar utveckling.

rofessionella gränsdragningsproblem diskuteras och deltagarna resonerar om hur ett professionellt förhållningssätt kan upprätthållas i krävande och komplicerade situationer. Att skapa samsyn är viktigt vid arbete med och genom personer i patienters nätverk och är grundläggande för många patientgrupper i logopedin.  På kursen diskuteras professionella och yrkesetiska problem att hantera nätverk som är utmanande på olika sätt, t.ex. ledsna anhöriga, personer i nätverket med egna svårigheter samt konflikter eller personer i nätverket som har starkt skilda uppfattningar.

En vanlig erfarenhet bland utövare av mindre kända professioner är att det egna yrket behöver förklaras för allmänheten och diverse missuppfattningar undanröjas. Kursen innehåller en aktivitet om att presentera logopedyrket effektivt och lättfattligt med hjälp av en populärvetenskaplig presentation samt utvärdera effekterna av presentationen. Förberedelse ingår genom seminarium om muntlig framställning med fokus på röstanvändandet.

Studenterna analyserar och kamratgranskar varandras transkriptioner, observationer och analyser av barnobservationerna. En kort sammanfattning redovisas i en skriftlig inlämningsuppgift. Barnobservationsstrimman avslutas genom att studenternas systematiska observationer av ett barns kommunikativa utveckling från spädbarn till förskoleålder sammanställs och presenteras i en skriftlig slutrapport samt vid ett seminarium.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier och självständigt arbete. Centralt för kursen är ett studentaktivt lärande och peer-learning, vilket till exempel innebär kamratgranskning. Obligatoriska inslag anges i schemat. Vid frånvaro från obligatoriska moment ansvarar studenten för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Examination

Lärandemålen examineras på basis av studenternas deltagande i examinerande seminarier och i skriftliga inlämningsuppgifter. För godkänd kurs krävs även närvaro vid obligatoriska aktiviteter.

Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med ansvarig lärare, för instruktioner om eventuell ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. 

En examinerande uppgift som lämnas in för sent är ogiltig och ska inte ingå i examinationsunderlaget vid betygsbeslutet. Examinator har dock möjlighet att ta hänsyn till om studenten har särskilda skäl för förseningen.Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationstillfällen ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Levinson, Wendy S. Understanding medical professionalism

Fördjupningslitteratur

Umeå universitetsbibliotek MUNTLIG PRESENTATION Tips om att förbereda och framföra. Råd om nervositet och rampfeber