Utvecklingspsykologi, 15 hp
Developmental Psychology, 15 credits- Kurskod
- 2PS006
- Kursens benämning
- Utvecklingspsykologi
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnden för Psykologprogrammet
- Datum för fastställande
- 2008-05-15
- Reviderad av
- Programnämnd 8
- Senast reviderad
- 2014-05-07
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2014
Särskild behörighet
Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1 omfattande 30 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng från termin 2.
Mål
Moment 1: Utvecklingspsykologi 1: Barn och ungdom
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
• redogöra för och jämföra olika teoretiska perspektiv inom utvecklingspsykologin
• utförligt beskriva barns och ungdomars generella utveckling avseende psykologiska funktioner, exempelvis perception, sensomotorik, kognitiva och socioemotionella förmågor, temperament/personlighet, kommunikation och språk
• redogöra för vanliga individuella avvikelser från normalutvecklingen
• översiktligt beskriva hur arv och miljö påverkar den individuella utvecklingen
• översiktligt beskriva hjärnans utveckling och mognad hos barn och ungdomar samt biologiska korrelat till psykologiska funktioners utveckling och förändring prenatalt samt över barn- och ungdomsår
• redogöra för olika forskningsdesigner som används inom utvecklingspsykologisk forskning.
• redogöra för och kritiskt diskutera för- och nackdelar med olika metoder (observation, testning, intervju, checklista) som används inom utvecklingspsykologisk forskning och klinik
• redogöra för ett aktuellt utvecklingspsykologiskt forskningsprojekt och diskutera dess styrkor och svagheter
• redogöra för förekomsten av könsskillnader vad gäller barn- och ungdomars psykiska utveckling och kritiskt kunna diskutera möjliga orsaker till dessa skillnader
• ge exempel på hur barn och ungdomars psykiska utveckling kan påverkas av att tillhöra en specifik subgrupp (t.ex. homosexuella, etniska minoritetsgrupper)
• ge exempel på utvecklingspsykologiska kunskapers betydelse för den framtida yrkesutövningen
Moment 2: Utvecklingspsykologi 2: Åldrande
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
• redogöra för utvecklingen (kognitivt, socialt, personlighetsmässigt, emotionellt och neurobiologiskt) i det normala åldrandet och uppvisa en översiktlig kunskap om det patologiska åldrandet (demenssjukdomar)
• översiktligt beskriva åldrandets påverkan på hjärnan och dess funktion samt biologiska korrelat till psykologiska funktioners förändring över denna del av livsspannet
• översiktligt beskriva longitudinell design
Innehåll
Kursen inkluderar följande två moment:
Arbetsformer
Moment 1:
Undervisningen består av lärarledda föreläsningar, filmvisning, seminarier, grupparbeten och möte med kliniskt verksamma psykologer. Obligatoriska fördjupningsuppgifter förekommer enligt schema och kursinformation.
Moment 2:
Undervisningen består av lärarledda föreläsningar samt en obligatorisk intervju med en äldre person.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1:
Studentens kunskaper examineras genom:
1) skriftlig metodrapport
2) aktivt muntligt deltagande vid genusseminarium
3) muntlig redovisning av vetenskapliga artiklar vid diskussionsklubb
4) skriftlig tentamen i slutet av momentet
På den skriftliga rapporten och de muntliga redovisningarna (examinationsmoment 1, 2 och 3) ges något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). På den skriftliga tentamen (examinationsuppgift 4) ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G), eller Underkänd (U). För betyget Godkänd (G) krävs att man fått Godkänt på samtliga fyra examinationsuppgifter. För betyget Väl Godkänd (VG) krävs betyget Godkänd på examinationsmoment 1-3, samt betyget Väl Godkänd på den skriftliga tentamen.
För student som missar någon examination ersätts detta med skriftliga fördjupningsuppgifter enligt lärares anvisningar.
Moment 2:
Studentens kunskaper examineras genom:
1) skriftlig tentamen i slutet av momentet
2) skriftlig redovisning av genomförd intervju med en äldre person
På den skriftliga redovisningen av genomförd intervju med en äldre person ges betyget Godkänd eller Underkänd. På den skriftliga tentamen ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G), eller Underkänd (U). För att få betyget Godkänd (G) på moment 2 krävs minst betyget G både på den skriftlig tentamen och på intervjuredovisningen. För betyget Väl godkänd (VG) på momentet krävs VG på den skriftliga tentamen och G på intervjuredovisningen.
Betyg på hel kurs:
För att bli godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd (G) på alla examinationsuppgifter under moment 1 och 2 samt närvaro på obligatoriska tillfällen. För betyget Väl Godkänd (VG) på hela kursen krävs utöver detta VG på skriftlig tentamen inom moment 1.
Student som inte är godkänd efter ordinarie examenstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examenstillfälle. Som examenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examenstillfälle. Examenstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examenstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
9th ed. : Boston : Pearson, c2013 (tr. 2012) - xix, 652, [146] p. ISBN:9780205197668 (int. ed.) LIBRIS-ID:13454635 Sök i biblioteket
3. ed. : New York : Norton, cop. 2009 - 666 p. ISBN:978-0-393-92795-5 (hardcover) LIBRIS-ID:10947179 (Tidigare kursbok, endast kapitel 3 om hjärnans utveckling läses till denna kurs) Sök i biblioteket
6th edition : New York : Worth Publicers, 2008