Hälsoinsatser vid katastrofer, 20 hp
Public Health Response in Disasters, 20 credits- Kurskod
- 2QA236
- Kursens benämning
- Hälsoinsatser vid katastrofer
- Hp
- 20 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Hälsoinsatser vid katastrofer
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2014-06-23
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden GPH
- Senast reviderad
- 2021-12-16
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Yrkesexamen om minst 120 hp inom hälso- och sjukvård. Därutöver krävs yrkeserfarenhet inom nämnda verksamhetsområden (styrks med tjänstgöringsintyg). Alternativt examen om minst 180 hp samt arbetserfarenhet inom för kursen relevant område (såsom humanitärt bistånd, internationella organisationer, ska styrkas med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens syfte är att tillgodose kompetens för att, utifrån behov och risker, på ett adekvat sätt prioritera, planera, genomföra och följa upp hälsoinsatser i samband med katastrofer.
Moment 1
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara hur olika hälsodeterminanter påverkar sårbarhet och ett samhälles förmåga att hantera katastrofer.
- definiera olika typer av katastrofer och beskriva hur de kan förebyggas, samt hur deras påverkan på folkhälsan och hälsosystem kan mildras.
Färdighet och förmåga att kunna
- i en flerstegsprocess förklara och planera hur data och information om hälsorisker och hälsobehov kan sökas, analyseras och bedömas i katastrofer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera hur olika typer av katastrofer påverkar hälsan.
Moment 2
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för hälsosystemets roll vid katastrofer
- redogöra för essentiella hälsoinsatser vid olika typer av katastrofer
- förklara principer för och hantering av mass-skadesituationer.
- förklara principerna för utvärdering av hälsosystem och hälsoinsatser vid katastrofinsatser.
Färdighet och förmåga
- planera för epidemiologisk övervakning vid katastrofer.
- planera för essentiella hälsoinsatser vid olika typer av katastrofer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera till katastrofinsatssystem, dess möjligheter och svagheter.
- prioritera bland olika strategier för att möta essentiella hälsobehov i katastrofer.
- argumentera för de viktigaste komponenterna för kontroll av smittsamma sjukdomar.
Innehåll
Kursen är indelad i två moment:
Pre-katastrof och katastrofsituationer - globalt perspektiv, 8.0 hp
Kursmomentet fokuserar på den globala sjukdomsbördan och faktorer som påverkar variation i hälsostatus. Kursen belyser och analyserar generella och riktade hälsostrategier som syftar till förbättrad global hälsa. Det aktuella kursmomentet fördjupar sig också i hälsorelaterade behov vid olika typer av katastrofsituationer, samt metoder för analys och bedömning av hälsotillstånd och hälsorelaterade behov vid katastrofer.
- Hälsodeterminanter och dess variation globalt, regionalt, nationellt och lokalt.
- Katastrofers indirekta och direkta effekter på hälsa och hälsosystem
- Bedömning av hälsobehov vid katastrofer
Hälsoinsatser i katastrofer, 12.0 hp
Kursmomentet tar vid efter bedömningar av hälsorelaterade behov i en katastrof. Viktiga områden är: Prioriteringar och organisation av hälsoinsatser, epidemiologisk övervakning och kontroll av smittsamma sjukdomar. Specifika strategier vid mass-skadesituationer och andra akuta hälsohotbelyses. Momentet avslutas med metoder och principer för utvärdering av hälsoinsatser.
- Planering och genomförande av kurativa och preventiva hälsoinsatser i olika typer av katastrofer och kontexter
- Principer för och hantering av mass-skadesituationer
- Epidemiologisk övervakning vid katastrofer
- Kontroll av smittsamma sjukdomar
- Redogörelse för internationella system för katastrofinsatser
- Utvärdering av hälsoinsatser vid katastrofer
Arbetsformer
Interaktiva föreläsningar. Web-baserade uppgifter i grupp och individuellt, obligatoriska simuleringsövningar och obligatoriska diskussionsseminarier. I simuleringsövningarna har studenten möjlighet att öva och visa färdighet, vad gäller insamling och analys av information i en katastrof, samt agerande vid en masskadesituation. I diskussionsseminarierna redogör studenten för hälsosystem och essentiella hälsobehov vid katastrofer, planerar och prioriterar för lämpliga insatser.
Examination
Kursmomenten examineras individuellt och i grupp. I varje moment ingår även obligatoriska moment där aktivt deltagande krävs.
De obligatoriska delarna innefattar ett omfattande arbete i grupp med skriftliga inlämningar, presentationer och diskussioner i seminarieform. För att studenten ska bli godkänd på kursen krävs att studenten har uppfyllt fastställda kriterier för samtliga obligatoriska delar.
Moment 1.
Examinationen består av en skriftlig tentamen.
Moment 2.
Examinationen består av en skriftlig tentamen.
Studenten erhåller ett slutbetyg för hela kursen (A-F). Slutbetyget är en sammanvägning av de två tentamina För att bli godkänd på kursen måste man få minst betyg E i båda tentamina samt ha uppfyllt de fastställda kriterierna för samtliga obligatoriska delar.
Obligatoriskt deltagande
Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Moment 1
Obligatorisk litteratur
Cambridge : Cambridge University Press, 2018 - 1 online resource (504 pages) ISBN:9781107477261 LIBRIS-ID:nxptc9rxl8xz7jq8 URL: Table of contents / Abstracts Sök i biblioteket
Jones and Bartlett Learning, 2018 LIBRIS-ID:22540864
Maidenhead, Berkshire, England : McGraw Hill/Open University Press, 2012. - xvii, 197 pages ISBN:9780335243792 (pbk.) LIBRIS-ID:18062121 Sök i biblioteket
Rugby : Practical Action Publishing, [2014] - xi, 108 pages ISBN:9781853398636 LIBRIS-ID:18060371 Sök i biblioteket
University of Bergen, 2020 sidor 17-29
University of Antwerp, Faculty of Medicine and Health Sciences, 2020 sidor 29-82
Rekommenderad litteratur
WHO/Unicef, Geneva, 2009
John Hopkins School of Public Health, International federation of Red Cross red Crescent Societies, 2008
Moment 2
Obligatorisk litteratur
ALNAP, Active Learning Network for Accountability and Performance, 2006
Humanitarian Practice Network at ODI , HPN, 2007
Geneva : World Health Organization, c2005. - vii, 295 p. ISBN:92-4-154616-6 LIBRIS-ID:10160940 Sök i biblioteket
Rugby : Practical Action Publishing, [2014] - xi, 108 pages ISBN:9781853398636 LIBRIS-ID:18060371 Sök i biblioteket
Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge, 2017 - 259 pages ISBN:9781138953680 LIBRIS-ID:20113522 Sök i biblioteket
World Health Organization. Geneva, 2021 URL: Länk
The Sphere project, 2018 URL: Länk
UNHCR© United Nations High Commissioner for Refugees, Geneva, 2015
World Health Organization: Geneva, 2021 URL: Länk
Rekommenderad litteratur
WHO, Geneva, 2008
Heidelberg : Springer, c2012. - xxiv, 412 p. ISBN:978-3-642-21894-1 (alk. paper) LIBRIS-ID:13597503 Sök i biblioteket
WHO/Unicef, Geneva, 2009
Humanitarian Practice Network at ODI , HPN, 2006
John Hopkins School of Public Health, International federation of Red Cross red Crescent Societies, 2008
Médecins sans Frontières, 2021
Médecins sans Frontières, 2021
WHO, 2013
WHO, 2015