Kursplan för

Orofacial smärta och käkfunktion 3, 3 hp

Orofacial Pain and Jaw Function 3, 3 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2023.
Kurskod
2TL106
Kursens benämning
Orofacial smärta och käkfunktion 3
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Odontologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för odontologi
Beslutande organ
Utbildningsnämnden DENTMED
Datum för fastställande
2023-03-22
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2023

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på samtliga kurser på termin 1 till 6.
 
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande inom utbildning på KI till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till VFU först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Efter genomgången kurs kan studenten:

  • Dokumentera och upprätta journal avseende klinisk utredning av patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning.
  • Upprätta en terapiplan, behandla och utvärdera patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning.
  • Resonera kring bettfysiologiska aspekter att beakta vid rehabilitering och rekonstruktion av bett.
  • Identifiera patienter för ett multidisciplinärt omhändertagande.
  • Resonera kring samt kritiskt granska och bedöma resultatet av genomförd behandling av patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning.
  • Resonera kring vetenskaplig evidens för etiologiska orsaksfaktorer, behandlingsmetoder, prognosbedömning, kompletterande utredningar samt remisser avseende patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning.
  • Resonera kring beprövad erfarenhet när vetenskaplig evidens saknas för etiologiska orsaksfaktorer, behandlingsmetoder, prognosbedömning, kompletterande utredningar samt remisser avseende patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning.
  • Resonera kring hur lika villkors-perspektivet beaktas vid omhändertagandet av patienter på kliniken.

Innehåll

Kursen omfattar

  • Seminarier om oral rehabilitering och multidisciplinärt omhändertagande.
  • Demonstrationer med praktiska tillämpningsövningar.
  • Klinisk färdighetsträning i undersökningsmetodik och omhändertagande av patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning samt behandling och uppföljning av dessa.

Arbetsformer

Seminarier, kliniska demonstrationer och klinisk färdighetsträning.

Examination

Examination: Individuell skriftlig inlämningsuppgift och muntlig redovisning av uppgiften vid seminarium.
Obligatorier: Demonstrationer och klinisk färdighetsträning.
 
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
 
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
 
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När den kliniska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på den kliniska delen av kursen. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till att återuppta klinisk färdighetsträning på denna kurs. Kunskapskontroller inom handlingsplan begränsas till tre tillfällen.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Okeson, Jeffrey P. Management of temporomandibular disorders and occlusion
Bettfysiologi : orofacial smärta och käkfunktion Christidis, Nikolaos
Ernberg, Malin; Alstergren, Per Clinical cases in orofacial pain
Nationella riktlinjer för tandvård: Stöd för styrning och ledning
Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (DC/TMD) for Clinical and Research Applications: recommendations of the International RDC/TMD Consortium Network* and Orofacial Pain Special Interest Group Schiffman, E; Ohrbach, R; Truelove, E; et al
Expanding the taxonomy of the diagnostic criteria for temporomandibular disorders Peck, CC; Goulet, JP; Lobbezzo, F; et al
Benoliel, R; Svensson, P International Classification of Orofacial Pain (ICOP). Version 1.0 Beta
Bruxism defined and graded: an international consensus Lobbezoo, F; Ahlberg, J; Glaros, AG; Kato, T; Lavigne, GJ; de Leeuw, R; Manfredini, D; Svensson, P; Winocur, E