Orofacial smärta och käkfunktion 3, 3 hp
Orofacial Pain and Jaw Function 3, 3 credits- Kurskod
- 2TL106
- Kursens benämning
- Orofacial smärta och käkfunktion 3
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Odontologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för odontologi
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden DENTMED
- Datum för fastställande
- 2023-03-22
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2023
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på samtliga kurser på termin 1 till 6.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande inom utbildning på KI till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till VFU först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Efter genomgången kurs kan studenten:
- Dokumentera och upprätta journal avseende klinisk utredning av patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning.
- Upprätta en terapiplan, behandla och utvärdera patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning.
- Resonera kring bettfysiologiska aspekter att beakta vid rehabilitering och rekonstruktion av bett.
- Identifiera patienter för ett multidisciplinärt omhändertagande.
- Resonera kring samt kritiskt granska och bedöma resultatet av genomförd behandling av patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning.
- Resonera kring vetenskaplig evidens för etiologiska orsaksfaktorer, behandlingsmetoder, prognosbedömning, kompletterande utredningar samt remisser avseende patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning.
- Resonera kring beprövad erfarenhet när vetenskaplig evidens saknas för etiologiska orsaksfaktorer, behandlingsmetoder, prognosbedömning, kompletterande utredningar samt remisser avseende patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning.
- Resonera kring hur lika villkors-perspektivet beaktas vid omhändertagandet av patienter på kliniken.
Innehåll
Kursen omfattar
- Seminarier om oral rehabilitering och multidisciplinärt omhändertagande.
- Demonstrationer med praktiska tillämpningsövningar.
- Klinisk färdighetsträning i undersökningsmetodik och omhändertagande av patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning samt behandling och uppföljning av dessa.
Arbetsformer
Seminarier, kliniska demonstrationer och klinisk färdighetsträning.
Examination
Examination: Individuell skriftlig inlämningsuppgift och muntlig redovisning av uppgiften vid seminarium.
Obligatorier: Demonstrationer och klinisk färdighetsträning.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När den kliniska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på den kliniska delen av kursen. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till att återuppta klinisk färdighetsträning på denna kurs. Kunskapskontroller inom handlingsplan begränsas till tre tillfällen.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
8th edition. : St. Louis, Missouri : Elsevier, [2019] - xi, 497 pages ISBN:0323582109 LIBRIS-ID:dpw81cd0b9x7nsdx Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Gothia fortbildning, [2020] - 230 sidor ISBN:9789177411352 LIBRIS-ID:4fzp0gvd2w1z9j3k Sök i biblioteket
Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, 2017 - 277 s. ISBN:9781119194798 LIBRIS-ID:20046849 Sök i biblioteket
Socialstyrelsen, 2022 URL: https://www.socialstyrelsen.se/
J Oral Facial Pain Headache, 2014;28
J Oral Rehabil, 2014;41
International Headache Society, 2019 URL: Länk
J Oral Rehabil, 2013;40